Puur, vers, biologisch en natuurlijk. Dat zijn de kernwoorden van het receptenboek van Monique van de Vloed. In dit enorm dikke boek staan wel 400 recepten die 100% natuurlijk zijn. Voor als je gezond en op een natuurlijk wijze lekker wilt snoepen.

Dit boek met recepten is opgedeeld in 10 hoofdstukken:
1. Koekjes
2. Cake
3. Cupcakes en muffins
4. Taarten en gebak
5. Typisch Nederlandse en Vlaamse recepten
6. Pannenkoeken
7. Desserts
8. Zoet en hartig brood
9. Hartige hapjes
10. Vullingen en decoraties
Zoals je ziet is het boek dus aardig compleet met allerlei lekkere bakrecepten. Daarnaast staan er ook nog een aantal hoofdstukken in met andere weetjes en tips over het bakken en de ingrediënten die gebruikt worden. De recepten uit dit boek maken gebruik van natuurlijke, biologische, pure en verse ingrediënten, en de meeste zijn bovendien vrij van gluten, suiker, lactose en kunstmatige ingrediënten. Een ideaal boek voor mensen die bepaalde ingrediënten niet mogen of willen eten, zoals mensen met een gluten- of lactose-intolerantie of diabetes.

Ingrediënten
In dit boek wordt veel gebruik gemaakt van een melenmix. Een melenmix is een mix van diverse soorten glutenvrije meelsoorten die je allemaal los in de biowinkel koopt en door elkaar mixt. Een aantal glutenvrije meelsoorten zijn; kikkererwtenmeel, boekweitmeel, rijstmeel, amandelmeel, quinoameel, teffmeel, maismeel, pompoempittenmeel en hazelnotenmeel. Veel glutenvrije meelsoorten missen net een belangrijke voedingsstof en door er een aantal van bij elkaar te mixen, kun je dit mooi opvangen.

In plaats van suiker wordt er in dit boek veel gebruik gemaakt van Stevia kristal sweet en van erythritol. Deze zijn 100% natuurlijk, en hebben geen enkel invloed op de bloedsuikerspiegel. Ze bevatten geen calorieën. Daardoor zijn deze recepten ook geschikt voor mensen met abetes.  Je kunt Stevia en erythritol vervangen door bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker, palmsuiker, agave  of honing. Deze hebben een lage glycemische waarde, wat betekent dat deze suiker geen grote pieken geeft in de bloedsuikerspiegel (bij honing is die waardig wat hoger).
Deze zoetstoffen en suikers hebben ook weer een vrij hoge aanschafprijs, maar van bijvoorbeeld Stevia kristal sweet hoef je vaak maar 1 of 2 eetlepels te gebruiken.

Er wordt ook veel gebruik gemaakt van psyllium. Psyllium kun je erg goed gebruiken om glutenvrij brood op een natuurlijke wijze meer volume te geven.

Dit boek is een compleet boek met zeer veel gevarieerde recepten, nuttige tips en veel uitleg. Prima geschikt boek voor mensen met een allergie, intolerantie of diabetes, of voor mensen die op een gezonde en natuurlijke manier lekker willen snoepen. Je hebt bij deze recepten wel een aantal ingrediënten nodig die je niet bij elke supermarkt op de hoek van de straat kunt verkrijgen. Ik dit boek worden ook suggesties gegeven waar je de ingrediënten dan wel kunt kopen, vaak is dit in een biologische winkel zoals Eko Plaza. Zoals ik al schreef zijn veel van deze ingrediënten best duur als je het vergelijkt met gewoon tarwebloem en gewone witte suiker. Maar als je dit niet wilt of mag eten, dan is dit bakboek zeker een aanrader, zodat je zo af en toe eens gezond en lekker kunt snoepen!

Titel: Natuurlijk Lekker Bakken
Auteur: Monique van der Vloed
Uitgeverij: Van Duuren Media