Al eerder scheef ik een recensie over Natuurlijk Lekker Bakken. Een receptenboek van Monique van der Vloed met wel 400 recepten die 100% natuurlijk zijn. De kernwoorden van dit boek zijn puur, vers, biologisch en natuurlijk. Een prima receptenboek voor als je gezond en op een natuurlijk wijze toch eens lekker wilt snoepen. Maar dit is niet het enige boek van Monique van der Vloed. Daarnaast is er ook het Natuurlijk Lekker Basiskookboek met wel 225 recepten die 100%  natuurlijk zijn. Ook in dit boek zijn de kernwoorden puur, vers, biologisch en natuurlijk.

In dit boek staan recepten voor elk moment van de dag en het is onderverdeeld in een aantal hoofdstukken:
1. Ontbijt en Lunch
2. Brood en Broodproducten
3. Snacks en Tussendoortjes
4. Koekjes, Taart, Cake en Gebak
5. Soepen, Salades en Sauzen
6. Vegetarische snacks en Burgers
7. Pizza, Pasta en Pastasauzen
8. Gerechten uit binnen- en buitenland
9. IJs, Desserts en Dessertsauzen
10. Pannenkoeken en Poffertjes
11. Chocolade, Snoep, Drop en Chips
12. Dranken
13. Smaakmakers
Daarnaast is er een inleiding met de nodige informatie die van belang is om de recepten uit dit boek te kunnen maken.
Het leuke van dit boek is dat je allerlei recepten van bekende producten ziet die je ‘gewoon’ in de winkel kunt kopen. Ik noem enkele voorbeelden: ontbijtkoek, pindakaas, chocoladepasta, roze koeken, speculaasjes, oma’s appeltaart, tompoucen, teriyakisaus, frikadellen, hutspot, nasi, chocolade-ijs, vanillevla, pepermunt, paprikachips, ijsthee, slagroom en marsepein. Dit is slechts een greep en zoals je ziet is het een grote verscheidenheid aan verschillende recepten, voor elk moment van de dag. Maar … al deze recepten zijn vrij van gluten, suiker, lactose en andere kunstmatige ingrediënten.

Voor deze ingrediënten worden vervangers gebruikt. Zo wordt er stevia gebruikt in plaats van suiker. Stevia beïnvloedt de bloedsuikerspiegel niet en het bevat geen calorieën. In plaats van boter en olie wordt kokosvet of -olie gebruikt. Dit is de meest gezonde vetsoort die er is. In plaats van gewoon zout wordt er Keltisch zout gebruikt. Dit bevat veel goede mineralen en sporenelementen en het geeft je gerecht een heerlijk zoute smaak.
En in plaats van tarwemeel wordt er vaak een melenmix van diverse soorten glutenvrije melen gebruikt. Slechts een enkele keer wordt er bijvoorbeeld speltmeel gebruikt, zoals in de pizzabodem. Hierin is gluten onmisbaar om een samenhangend geheel te krijgen.

Dit receptenboek is een geschikt boek voor mensen met een allergie, intolerantie of diabetes, en voor mensen die op een gezonde en natuurlijke manier willen eten. Het boek bevat een grote verscheidenheid aan recepten voor elk moment van de dag. Het leuke is dat het gewone producten zijn die we allemaal al kennen, maar uit dit boek op een gezonde en natuurlijke manier.
Naast de recepten bevat dit boek veel informatie over de ingrediënten die wel en niet gebruikt worden en waarom ze wel of niet gebruikt worden. Veel van deze ingrediënten kun je in de biowinkel kopen, maar er zijn ook diverse ‘gewone’ supermarkten die veel biologische producten in hun assortiment hebben.  Ook worden er tips gegeven van webwinkels waar je de producten kunt kopen. Al met al een mooi en volledig boek voor als je op een gezonde en natuurlijke manier wilt eten.

Titel: Natuurlijk Lekker Basiskookboek
Auteur: Monique van der Vloed
Uitgeverij: Van Duuren Media