Wat auteur Bart zo bijzonder vindt is dat verhaaltjes voor het slapen gaan daadwerkelijk kan uitgroeien tot een boekje dat door een uitgever wordt uitgegeven en dat inmiddels bij onder andere Bol.com te koop is. Het boek ‘Een weekendje weg’ is ontstaan vanuit een verhaaltje voor het slapen gaan voor zijn kinderen. Daarom is het boekje ook opgedragen aan zijn twee kinderen Ralph en Marieke.

Een weekendje weg

Fabiola is een engeltje en ze heeft maar één wens; ze wil heel graag eens naar de aarde om te kijken hoe het daar is. Ze krijgt toestemming om welgeteld één weekendje weg te mogen. En dan gaat ze. Ze ontmoet Hans en hij neemt haar mee  naar zijn huis. Zijn ouders en zusje Inge vinden het geen probleem als Fabiola het weekend bij hen logeert, al vinden ze het wel een klein beetje vreemd en heel bijzonder om een engeltje in huis te hebben. Fabiola maakt bijzondere dingen mee op aarde, maar ook Hans en Inge en hun ouders maken bijzondere dingen mee met Fabiola in hun midden. Ze komen op plekken waar ze andere nooit naartoe zouden gaan , zoals Texas. Maar een weekend is snel weer voorbij en Fabiola moet weer terug. En dat vinden ze allemaal héél jammer.

Een ongewone vriendschap tussen
een engeltje en twee kinderen

Dit boekje is een geschikt voorleesboek voor kinderen vanaf groep en zelf te lezen voor kinderen in groep 6. En daarmee bleek dat het boekje nog niet helemaal geschikt was om aan mijn dochtertje voor te lezen. Nog even een of twee jaartjes wachten dus.
De verhaaltjes zijn leuk en grappig om te lezen en er gebeuren ook dingen die niet kunnen, daarmee is het heerlijk fantasierijk. Maar het zijn wel dingen die je allemaal wel zou willen meemaken en daardoor is het boekje ook in die zin wel herkenbaar voor kinderen. Bijzonder is ook wel de vriendschap die ontstaat tussen Fabiola en Hans en Inge. Bijzonder, maar daarmee is Fabiola niet minder welkom.
Het zijn echt verhaaltjes voor het slapengaan. Elk hoofdstukje heeft precies de lengte als een verhaaltje voor het slapengaan.
Het zijn losse verhaaltjes, maar ze volgen elkaar ook op, dus als je elke avond een verhaaltje voorleest is het ook nog eens spannend wat er de volgende dag weer gaat gebeuren. Bij elk begin van een verhaaltje staat een tekening, en die tekening dekt ook helemaal de lading van het verhaal.

Titel: Een weekendje weg
Auteur: Bart van der Linden
Uitgeverij: Lecturium