Review: Galilea Meeting | TienminSpellen.nl

De eerste review die vorig jaar online op mijn blog kwam was de review over het luciferdoosjesspelletje Oehoe! Deze blog is dan ook een van de best gelezen blogs die sindsdien online gekomen zijn in het afgelopen anderhalf jaar. Het is bij TienminSpellen.nl niet bij dit ene luciferdoosjesspelletje gebleven. Ondertussen is er het spel Apenkolder en Galilea Meeting bijgekomen. Ik vertel je meer over het spelletje Galilea Meeting.

Vijf broden en twee vissen

Het doosje is maar klein, dus er past niet veel in. Maar voor het spel Galilea Meeting heb je ook maar weinig nodig. Slechts 14 muntjes, 1 dobbelsteen en de spelregels. Dit spel is gebaseerd op het bekende bijbelverhaal van de 5 broden en 2 vissen. Dit verhaal staat in de Bijbel in Johannes 6.

Jezus ging naar de overkant van het Meer van Galilea, dat ook wel het Meer van Tiberias genoemd wordt. Een grote groep mensen ging Jezus achterna. Want ze hadden gezien dat hij met zijn wonderen zieke mensen beter maakte. Toen ging Jezus een berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen. Het was vlak voor het Joodse Paasfeest. Jezus keek om zich heen. Toen hij zag dat er een grote groep mensen aan kwam, vroeg hij aan Filippus: ‘Waar kunnen we eten kopen voor al deze mensen?’ Jezus vroeg dat omdat hij wilde zien hoe Filippus zou reageren. Hij wist zelf al wat hij zou gaan doen.

Filippus zei tegen Jezus: ‘Dat kan echt niet! We hebben veel te weinig geld om voor al deze mensen eten te kopen!’ Er kwam een andere leerling bij. Het was Andreas, de broer van Simon Petrus. Andreas zei: ‘Er is hier een jongen met vijf broden en twee vissen. Maar daar hebben we niets aan voor zo veel mensen.’ Jezus zei tegen de leerlingen: ‘Laat alle mensen gaan zitten.’ Er was veel gras op die plaats. Iedereen ging zitten, het waren meer dan vijfduizend mensen.

Jezus pakte het brood dat de jongen bij zich had, en dankte God voor het voedsel. Daarna begon hij het brood uit te delen. Met de vis deed hij hetzelfde. En de mensen konden zo veel eten als ze wilden. Toen iedereen genoeg gegeten had, zei Jezus tegen zijn leerlingen: ‘Haal het eten op dat over is. Er mag niets achterblijven.’ De leerlingen haalden alles op wat over was van de vijf broden. Het waren twaalf manden vol met brood.

De mensen zagen dat Jezus een wonder gedaan had, en ze zeiden: ‘Ja, hij is de profeet die naar de wereld zou komen!’ Ze wilden hem meenemen om hem koning te maken. Jezus wist dat, en daarom liep hij weg. Hij ging de berg weer op, alleen.

Galilea Meeting

Het spel bestaat uit 5 manden met broden, 3 manden met vissen en 6 lege manden. Speler 1 krijgt de 5 manden met broden en 3 lege manden en legt deze in een rijtje voor zich neer. Speler 2 krijgt de 3 manden met vissen en 3 lege manden en legt die ook voor zich neer. De volgorde mag mag elke speler zelf bepalen.

Galilea Meeting

De speler die de manden met vissen heeft mag beginnen en gooit de dobbelsteen. Dan mag diegene 2 manden bij de tegenstander met elkaar verwisselen van positie. Als je dit tactisch doet, kan dat een heel leuke stap zijn.  Dan mag je 2 manden van je tegenspeler pakken; als eerste pak je de mand die geteld vanaf links óf geteld vanaf rechts (je mag kiezen) op de plek ligt van de dobbelsteenworp. Als op die mand het getal van jouw worp staat mag je nog een tweede mand naar keuze uit de rij pakken. Staat er een ander getal op de mand dan pak je de mand die ernaast ligt. Als het kan een lege mand, anders een gevulde mand. Je legt de twee manden elk aan een uiteinde van je eigen rij, dus één links en één rechts.

Dan mag je nog één stap uitvoeren. Liggen er bij je tegenstander twee of drie manden naast elkaar van dezelfde kleur, dan mag je elk van die manden omwisselen met een mand uit jouw rij. Deze stap mag je zo vaak doen als mogelijk is. En ook hier komt er weer een stukje tactiek bij kijken.

De winnaar is degene die als eerste 8 gevulde manden in zijn rij heeft liggen.

TienminSpellen.nl

De muntenspelletjes in het luciferdoosje zijn klein, en dat is nu juist het leuke. Het is een leuk cadeautje om te geven aan de juf of meester die jarig is. Het is een leuk bedankje om te geven aan alle hulpouders op school, of aan de gasten die je mag verwelkomen in je vakantiehuis. Of geef je gasten een leuk presentje na een housewarmingparty of een bruiloft. En met meerdere spelletjes kun je ook een leuk spelletjespakket samenstellen voor een spellenfanaat die jarig is.

Ben je ondernemer dan zijn deze spellen ook zeer geschikt om mee te geven aan je cursisten, of geef het als relatiegeschenk aan je klanten. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Maar er is nog meer mogelijk! Tegen een kleine meerprijs is het mogelijk om je eigen logo of een andere tekst op het doosje te laten drukken, zodat het heel persoonlijk geschenkje wordt. Het is zelfs mogelijk om een themavariant te laten ontwikkelen die helemaal aansluit bij jouw bedrijf of organisatie. Een eigen themavariant heeft dezelfde spelstructuur en fysieke uitvoering als het standaardspel, maar de naam van het spel, het etiket, het plot, de speelstukken en de spelregels zijn helemaal afgestemd op je bedrijf of organisatie.

Galilea Meeting

Titel: Galilea Meeting
Auteur: Peter Flikweert