Review: Galilea Meeting | TienminSpellen.nl

Galilea Meeting dobbelspel van tienminspellen.nl

De eerste review die vorig jaar online op mijn blog kwam was de review over het luciferdoosjesspelletje Oehoe! Deze blog is dan ook een van de best gelezen blogs die sindsdien online gekomen zijn in het afgelopen anderhalf jaar. Het is bij TienminSpellen.nl niet bij dit ene luciferdoosjesspelletje gebleven. Ondertussen is er het spel Apenkolder en Galilea Meeting bijgekomen. Ik vertel je meer over het spelletje Galilea Meeting.

Vijf broden en twee vissen

Het doosje is maar klein, dus er past niet veel in. Maar voor het spel Galilea Meeting heb je ook maar weinig nodig. Slechts 14 muntjes, 1 dobbelsteen en de spelregels. Dit spel is gebaseerd op het bekende bijbelverhaal van de 5 broden en 2 vissen. Dit verhaal staat in de Bijbel in Johannes 6.

Hierna vertrok Jezus naar de overkant van het Meer van Galilea (dat is het Meer van Tiberias). Een grote groep mensen volgde Hem, omdat ze zagen dat Hij de zieke mensen door wonderen genas. Jezus klom de berg op en ging daar met zijn leerlingen zitten.  Het was een paar dagen voor het Paasfeest.

Niet genoeg

Toen Jezus opkeek, zag Hij dat er een grote groep mensen naar Hem toe kwam. Hij zei tegen Filippus: “Waar kunnen we brood kopen om al deze mensen te eten te geven?” Dat zei Hij om te zien wat Filippus zou zeggen. Want Hij wist Zelf al wat Hij zou gaan doen. Filippus antwoordde Hem: “Zelfs als we voor 200 zilverstukken brood zouden kopen, zou dat nog niet genoeg zijn voor al die mensen. Zelfs niet als iedereen een heel klein beetje kreeg.” Eén van zijn leerlingen, Andreas (de broer van Simon Petrus), zei tegen Hem: “Hier is een jongetje dat vijf broden en twee vissen bij zich heeft. Maar dat is natuurlijk lang niet genoeg voor zoveel mensen.”

Jezus zei: “Zorg dat de mensen gaan zitten.” Er was op die plek veel gras. De mannen, ongeveer 5000, gingen dus zitten. Toen nam Jezus de broden, dankte God ervoor en verdeelde ze onder de leerlingen. En de leerlingen verdeelden het brood onder de mensen die daar zaten. Hetzelfde deed Hij met de vissen. En Hij gaf alle mensen zoveel als ze wilden.

Er was nog over

Toen iedereen genoeg had gegeten, zei Hij tegen zijn leerlingen: “Verzamel de stukken brood die zijn overgebleven, zodat er niets wordt weggegooid.” Dat deden ze. Toen iedereen klaar was met eten, vulden ze twaalf manden met de stukken die waren overgebleven van de vijf broden. De mensen zagen wat voor wonder Jezus had gedaan. En ze zeiden tegen elkaar: “Dit moet wel de profeet zijn die naar de aarde zou komen.”

Galilea Meeting

Het spel bestaat uit 5 manden met broden, 3 manden met vissen en 6 lege manden. Speler 1 krijgt de 5 manden met broden en 3 lege manden en legt deze in een rijtje voor zich neer. Speler 2 krijgt de 3 manden met vissen en 3 lege manden en legt die ook voor zich neer. De volgorde mag mag elke speler zelf bepalen.

Galilea Meeting

De speler die de manden met vissen heeft mag beginnen en gooit de dobbelsteen. Dan mag diegene 2 manden bij de tegenstander met elkaar verwisselen van positie. Als je dit tactisch doet, kan dat een heel leuke stap zijn.  Dan mag je 2 manden van je tegenspeler pakken; als eerste pak je de mand die geteld vanaf links óf geteld vanaf rechts (je mag kiezen) op de plek ligt van de dobbelsteenworp. Als op die mand het getal van jouw worp staat mag je nog een tweede mand naar keuze uit de rij pakken. Staat er een ander getal op de mand dan pak je de mand die ernaast ligt. Als het kan een lege mand, anders een gevulde mand. Je legt de twee manden elk aan een uiteinde van je eigen rij, dus één links en één rechts.

Dan mag je nog één stap uitvoeren. Liggen er bij je tegenstander twee of drie manden naast elkaar van dezelfde kleur, dan mag je elk van die manden omwisselen met een mand uit jouw rij. Deze stap mag je zo vaak doen als mogelijk is. En ook hier komt er weer een stukje tactiek bij kijken.

De winnaar is degene die als eerste 8 gevulde manden in zijn rij heeft liggen.

TienminSpellen.nl

De muntenspelletjes in het luciferdoosje zijn klein, en dat is nu juist het leuke. Het is een leuk cadeautje om te geven aan de juf of meester die jarig is. Het is een leuk bedankje om te geven aan alle hulpouders op school, of aan de gasten die je mag verwelkomen in je vakantiehuis. Of geef je gasten een leuk presentje na een housewarmingparty of een bruiloft. En met meerdere spelletjes kun je ook een leuk spelletjespakket samenstellen voor een spellenfanaat die jarig is.

Ben je ondernemer dan zijn deze spellen ook zeer geschikt om mee te geven aan je cursisten, of geef het als relatiegeschenk aan je klanten. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Maar er is nog meer mogelijk! Tegen een kleine meerprijs is het mogelijk om je eigen logo of een andere tekst op het doosje te laten drukken, zodat het heel persoonlijk geschenkje wordt. Het is zelfs mogelijk om een themavariant te laten ontwikkelen die helemaal aansluit bij jouw bedrijf of organisatie. Een eigen themavariant heeft dezelfde spelstructuur en fysieke uitvoering als het standaardspel, maar de naam van het spel, het etiket, het plot, de speelstukken en de spelregels zijn helemaal afgestemd op je bedrijf of organisatie.

Titel: Galilea Meeting
Auteur: Peter Flikweert
Uitgeverij: TienminSpellen.nl