Recensie: Maryam, het bedoeïenenmeisje | Elsbeth de Jager

Maryam

Vorig jaar verscheen een eerste boek in de cultuurhistorische reeks bij Droomvallei Uitgeverij; Yin en Yang, geschreven door Nienke Pool en geïllustreerd door Ingrid van der Knaap. Een boek over het oude China voor kinderen die meer willen weten over oude culturen. Nu is er een tweede boek in de cultuurhistorische reeks verschenen; Maryam, het bedoeïenenmeisje, geschreven door Elsbeth de Jager, met illustraties van Gerda Wierda. Yin en Yang heb ik nog niet gelezen, maar Maryam, het bedoeïenenmeisje heb ik wel ontvangen van Esther en ik heb het boek gelezen. In deze recensie vertel ik waar het boek over gaat en deel ik je mijn mening.

Maryam, het bedoeïenenmeisje

“Dit boek wil de lezer laten kennismaken met het leven van een bedoeïenenmeisje. Maryam is geschreven na meerdere bezoeken met bijbehorende research aan de Bedoeïenen. Dit boek wil geen waardeoordeel geven over een cultuur die zo anders is dan de onze.”

Maryam is veertien jaar en ze groeit op in de woestijn in Jordanië. Ze geniet van het leven, de gewoonten en de taken die daarbij horen. Maar op een dag komt er een jong, verliefd stel uit Engeland die een paar dagen komen genieten van het woestijnleven. Het verliefde stel gaat zo anders met elkaar om dan Maryam gewend is in haar eigen cultuur. Het brengt haar in verwarring. En als zij dan ook nog de mededeling krijgt dat zij binnenkort gaat trouwen met iemand die zij nog nooit heeft gezien , zet dat haar hele gevoelsleven op z’n kop.

Gelukkig heeft haar broer Mohammed door dat ze piekert en Maryam lucht haar hart bij hem. Ze vertelt dat zij graag verliefd op haar toekomstige man Shakib wil zijn. Net zo verliefd als het stel uit Engeland. Mohammed regelt een ontmoeting tussen Maryam en Shakib, en ze komen er achter dat ze goed bij elkaar passen. Op een dag gaat Mohammed met een paar toeristen naar een oase en Maryam en Shakib mogen ook mee. Een van de toeristen is nogal eigenwijs en is in korte broek en op sandalen mee. Mohammed waarschuwt de man voor adders, maar daar trekt de toerist zich niets van aan. Omdat deze man het warm heeft, loopt hij tegen alle waarschuwingen in vooruit naar de oase. Shakib loopt achter hem aan.

Maar dan gebeurt het … Shakib belandt in het ziekenhuis en zijn leven hangt aan een zijden draadje. En als Maryam naast zijn bed zit, doet ze een ontdekking; ze kan hem niet meer missen!

Maryam, het bedoeïenenmeisje is een boek over een andere cultuur en over andere normen en waarden, maar tegelijkertijd is het ook een boek over universele gevoelens.

Dit boek neemt je mee naar Jordanië en geeft je een kijkje in de cultuur van de Bedoeïenen. Het leven daar is echt heel anders dan wij gewend zijn. Niet alleen de manier van leven is anders, maar ook de leeftijd waarop je trouwt en de manier waarop je als man en vrouw met elkaar omgaat. Ook zijn wij niet gewend dat je niet zelf mag kiezen met wie je wilt trouwen, maar dat er een geschikte echtgenoot voor je gezocht wordt. Een sterk punt in het boek is dat er een verliefd stel uit Engeland een rol speelt in het verhaal. Daardoor wordt het verschil tussen de twee culturen nog duidelijker. Tegelijkertijd zie je ook dat de taal van de liefde waar ook ter wereld hetzelfde is.

Als het verhaal ineens een andere wending krijgt wordt het nog heel spannend hoe het gaat aflopen.

Maryam is een hoofdpersoon die je in je hart sluit. Haar verwarring is heel begrijpelijk en het is fijn dat zij een luisterend oor vindt bij haar broer die haar oprecht wil helpen om haar gevoelens op een rijtje te krijgen. En als ze een grote tegenslag te verwerken krijgt dan hoop je alleen maar dat het weer helemaal goed komt en gun je haar alle geluk van de wereld.

Aan het begin van het boek staat dat het verhaal zonder waardeoordeel is geschreven. Dit had er wat mij betreft niet in hoeven te staan, want ik lees absoluut geen waardeoordeel terug in dit verhaal. Het is Elsbeth zeer goed gelukt om informatie en feiten in een spannend verhaal te over te brengen. De illustraties zijn van Gerda Wierda. Op de cover zie je een prachtige illustratie over een aantal passages in het boek en daarmee is de illustratie zeer goed gekozen als cover. De illustraties in het boek zijn zwart wit, maar werkelijk prachtig en echt.

Na het lezen van dit boek ben ik nog meer nieuwsgierig naar het eerste boek in de cultuurhistorische reeks en hoop ik dat er nog veel meer boeken in deze reeks komen die ons een kijkje gunnen in een andere cultuur.

Titel: Maryam, het bedoeïenenmeisje
Auteur: Elsbeth de Jager
Illustrator: Gerda Wierda