Recensie: Znežanka | Bronja Prazdny

Znežanka | Bronja Prazdny

Ik moest er even inkomen, wennen aan de schrijfstijl, maar als je eenmaal een paar hoofdstukken verder bent, dan kunt je niet meer stoppen met lezen. Znežanka, geschreven door Bronja Prazdny, is haar eerste fictiedebuut, uitgegeven bij Droomvallei Uitgeverij.

Znežanka

De hoofdpersoon van het boek is Znežanka, een vrouw van een jaar of 38.

Ik heb pikzwart haar en reebruine ogen. Ik ben Sneeuwwitje, diepgevroren vanbuiten met vanbinnen een vuurtje dat maar niet uit wil gaan, hoe hard het ook waait. Ooit heb ik mijn hart aan iemand cadeau gedaan, maar die heeft het via een tekstberichtje teruggestuurd, en ook nog eens zo gehavend dat het feitelijk onbruikbaar is geworden. Verfrommeld, aangevreten, noem maar op. Ik wacht niet meer op een nieuwe prins; dat mijn hart vanbuiten hard is en vanbinnen roze en warm, komt niet van het wachten tot ik opnieuw word wakker gekust. Ik denk dat hij blijft kloppen omdat er liefde woont. Liefde voor een klein meisje, met de haren van de slapende prinses en ogen als korenbloemen gelijk de man die haar vader had kunnen zijn.

Ik rouw niet meer om de valse prins, ik haat niet meer elke dag met een intensiteit zoals de krachten die een springvloed veroorzaken. Ik haat nog wel, maar eerder kabbelend. Af en aan. Hanteerbaar, ook. Vind ik zelf.

De echte wereld of de sprookjeswereld?

Na het traumatische verlies van haar ongeboren kindje heeft Znežanka moeite om haar leven weer op te pakken. Ze krijgt het etiket “gek” en “psychotisch” opgeplakt en men probeert haar weer op de rit te krijgen in een gekkenhuis, door haar vol te stoppen met medicijnen. Znežanka voelt het zelf helemaal niet zo, want in haar verdriet heeft ze iets moois teruggekregen. Zichtbaar, tastbaar, zo levensecht dat er voor haar geen enkele twijfel bestaat over wat echt en wat niet echt is.

Een aantal onbeantwoorde vragen brengt Znežanka naar Amerika. In het vliegtuig ontmoet ze Arend, die van plan is een rondreis door Amerika te maken. Arend trekt zich echter niets van de “gekte” van Znežanka aan en behandelt haar als een normaal mens. Het klikt meteen en Arend vraagt haar of ze met hem een week lang mee wil reizen door Amerika. Tijdens de lange autorit leren ze elkaar goed kennen en komen ze ontzettend veel over elkaar te weten.

Na een week komen ze aan op de plek waar Znežanka op zoek gaat naar antwoorden op haar vragen en gaat ze de confrontatie aan met haar verleden. Maar of het zo gaat als ze had gedacht en gehoopt?

Dit verhaal is verteld vanuit Znežanka zelf. Dat maakt het verhaal persoonlijk, direct, indringend. Hoewel ik het een prachtig boek vind, moest ik wel wennen aan de ellenlange zinnen en moeilijke woorden. Daardoor leest het boek veel minder snel als je zou willen. De door met Spaans mos overwoekerde gedachtekronkels van Znežanka zijn soms moeilijk te volgen en dat haalt de vlotte leesbaarheid uit het verhaal. Omgedraaid, de schrijfstijl is daarmee heel goed aangepast op de met Spaans mos overwoekerde gedachtegang van Znežanka.

Na een paar hoofdstukken ben je op een punt dat je wilt weten wat er precies is gebeurd in het leven van Znežanka. Dat je wilt weten of ze sterk genoeg is om de confrontatie met het verleden aan te gaan. Of ze antwoorden krijgt op haar vragen en of ze los kan laten wat ze wil loslaten. Vanaf dat moment kun je het niet meer naast je neerleggen en wil je het boek het liefst in één ruk uitlezen.

Een sprookjeswereld

Voornamelijk tijdens de lange autorit met Arend kom je veel te weten over het verleden van Znežanka, doordat ze stukje bij beetje haar verhaal aan hem vertelt. Door middel van flashbacks kom je meer achter de waarheid. En toch, de scheidslijn tussen waarheid en verbeelding, en tussen verbeelding en waanzin, is heel dun …

Znežanka is een tragikomisch verhaal over vriendschap en haat, over het hebben van vertrouwen in een ander en het geloven in jezelf, hoeveel je ook voor je kiezen krijgt, over afscheid en verdriet en loslaten versus vasthouden. Het is ook een pleidooi voor het ‘afwijkende’, een modern sprookje over een vorm van verbeelding die in onze maatschappij vaak als gekte wordt gezien. Waar ligt de scheidslijn tussen verbeelding en waanzin en wie bepaalt die eigenlijk?

En dat is precies waar het boek Znežanka over gaat!

Titel: Znežanka
Auteur: Bronja Prazdny