Recensie: Ben jij een Cheetah? | Novilo

Ben jij een cheetah

In maart 2022 is bij Joas een intelligentie-onderzoek afgenomen en een aantal weken later ontvingen wij een verslag met daarin de uitslag van de test. Hoewel ik al bijna zeker dacht te weten wat de uitslag zou worden, viel er toch een last van mijn schouders toen ik de getalletjes daadwerkelijk zag en het verslag las. Het lijkt er zelfs op dat er een last van de schouders van school is gevallen. Het praat zoveel makkelijker en opener als je woorden als ‘ik denk dat’ en ‘vermoedelijk’ weg kan laten. Gelukkig zijn wij, en bovenal ook Joas, dit jaar gezegend met goede begeleiding van de leerkracht van Denkwijs. Een van de boeken die deze leerkracht in haar Denkwijs-klasje heeft voorgelezen is Ben jij een Cheetah? Ik heb het boek inmiddels zelf ook gelezen. Ik vertel je er graag meer over!

Nu ik het woordje ‘vermoedelijk’ weg kan laten, wil ik ook graag meer over meer- en hoogbegaafdheid delen op mijn blog. Ik kan er nog zoveel meer over vertellen, er zijn zoveel mooie boeken die hierover gaan en er zijn zoveel prachtige materialen die je kunt inzetten voor meer- en hoogbegaafde kinderen. In deze blog dus meer over het prentboek ‘Ben jij een Cheetah?‘ van Marianne van Zetten.

Denkwijs

Afgelopen jaar ging Joas één dagdeel per week naar Denkwijs. Denkwijs is een bovenschools programma van Unicoz (Zoetermeer) voor meer- en hoogbegaafde kinderen die belemmerd worden in hun ontwikkeling op school. En daarvan was bij Joas sprake, al bijna meteen in groep 1 werd dat al wel duidelijk. De kinderen die op Denkwijs komen hebben allemaal een eigen hulpvraag. Een jaar lang werken deze kinderen één dagdeel per week (in plaats van regulier onderwijs) aan deze hulpvraag op een creatieve en uitdagende manier. Het doel is om ze zo vroeg mogelijk bewust te laten worden van hun belemmering en vooral hoe daarmee om te gaan. De begeleiding wordt gedaan door gekwalificeerde leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben om deze begeleiding te kunnen bieden.

Joas komt altijd onwijs enthousiast thuis van Denkwijs. Eén van de eerste keren vertelde hij mij dat zijn juf het boek Ben jij een Cheetah? had voorgelezen. In geuren en kleuren vertelde hij over dit prachtige boek. Een tijdje geleden ben ik ook weer begonnen als leerkracht op één van de scholen van Unicoz. En daar op school lag het boek Ben jij een Cheetah? Ik mocht het even lenen en nam het mee naar huis. Inmiddels heb ik het boek zelf gelezen en heeft Joas het ook zelf weer een aantal keer gelezen.

Een bladzijde uit Ben jij een cheetah? met een mooie tekening

Ben jij een Cheetah?

De uitdagingen waar hoogbegaafde kinderen tegenaan lopen in het onderwijs

Tristan wordt met een vrachtwagen naar de dierentuin gebracht. Na een paar weken ligt hij lusteloos op de vloer van zijn hok. Hij wil bijna geen hap vlees meer eten. Fred en Henk, de oppassers, vragen zich af wat Tristan voor een dier is. Als het een cheetah is, kan hij 110 km per uur rennen volgens internet. “Maar deze rent toch niet?”, vraagt Fred. “Eh … Misschien is hij kapot?”, oppert hij. “Nee oen,” zegt Henk, “we moeten hem testen”.

Dit boek is niet zomaar een boek! Het gaat over een Cheetah, maar eigenlijk gaat het over meer… Het boek is bedoeld voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen als steuntje in de rug. Dit boek biedt jou als ouder/leerkracht/begeleider de gelegenheid om met kinderen in gesprek te gaan over de uitdagingen waar zij tegenaan lopen.

Eventueel samen met het boek ‘de 7 uitdagingen’ kun je de belangrijkste interventie doen die mogelijk is met je kind: erover praten. Dit boek biedt de mogelijkheid om op luchtige wijze belangrijke thema’s aan te snijden. Samen op weg om oplossingen te vinden!

Een bladzijde uit Ben jij een cheetah?

Ik had maar een halve bladzijde nodig om enthousiast over dit boek te worden. Wat een prachtige tekeningen en wat een mooi en o zo herkenbaar verhaal. Op veel bladzijdes vind je ook een praatwolk waarin een belangrijk thema, passend bij het verhaal op die bladzijde, kort wordt uitgediept. Denk dan aan thema’s als verveling, samenwerken, faalangst, piekeren, inzet, anders zijn, smoesjes, en nog veel meer. Daarbij staan ook een aantal vragen die jij je kind, of de kinderen in je (plus)klas zou kunnen stellen. Zo kun je hopelijk meer inzicht in je kind krijgen.

Dit boek is gebaseerd op het boek ‘de 7 uitdagingen’, een van de boeken die ik heb gelezen en waarin ik direct Joas herkende. De 7 uitdagingen is ook een fijn boek om te lezen als je meer informatie wilt over hoogbegaafdheid. In Ben jij een cheetah staat voorin een schema met verwijzingen naar De 7 uitdagingen. Zo kun jij als ouder of leerkracht nog meer of een bepaald thema lezen.

Titel: Ben jij een Cheetah?
Uitgeverij: Novilo
Auteur: Marianne van Zetten