Categorie: Recensie (pagina 1 van 3)

Recensie: Floortje & Roeland – Het geheime ingrediënt

Een vrolijk, leerzaam & kleurrijk boek voor avontuurlijke jongens en meisjes. Dat staat op de voorkant van het boek Floortje &  Roeland – Het geheime ingrediënt. Ik heb het boekje gelezen, en wat er op de voorkant staat is waar.
Lees verder

Recensie: Confrontatie! | Esther van der Ham

Heeft u ze al gelezen? Controle! en Contact! van Esther van der Ham. Beide boeken heb ik in één adem uitgelezen en dat smaakte naar meer. En dat ‘meer’ kwam al snel. Afgelopen 7 april hield Esther haar boekpresentatie van het derde deel in de C-serie tijdens een zeer gezellig Droomvallei-feest: Confrontatie!
Hoewel ik het manuscript al diverse malen heb mogen lezen, was ik toch superblij dat Esther mij haar boek in handen stopte. Yes, zo is de serie in mijn boekenkast weer compleet. Maar … ook nu smaakt het weer naar meer.
Lees verder

Recensie: Een weekendje weg | Bart van der Linden

Wat auteur Bart zo bijzonder vindt is dat verhaaltjes voor het slapen gaan daadwerkelijk kan uitgroeien tot een boekje dat door een uitgever wordt uitgegeven en dat inmiddels bij onder andere Bol.com te koop is. Het boek ‘Een weekendje weg’ is ontstaan vanuit een verhaaltje voor het slapen gaan voor zijn kinderen. Daarom is het boekje ook opgedragen aan zijn twee kinderen Ralph en Marieke.

Lees verder

Recensie: Jamil & Jamila 3 – De reis

Het leven van een vluchteling, je kunt je er zelf al nauwelijks wat bij voorstellen dat je op de vlucht moet. Laat staan dat kinderen het begrijpen. Toch zullen er diverse kinderen in Nederland wonen die op één of andere manier te maken krijgen met vluchtelingenkinderen. Bijvoorbeeld als klasgenootje op school. Esther van der Ham en Elsbeth de Jager schreven samen een serie boekjes over Jamil & Jamila – over het vluchtelingenleven. Het geeft kinderen een kijkje in het leven van vluchtelingen, zodat ze zich iets meer kunnen inleven hoe het is om vluchteling te zijn en over de barre omstandigheden waar vluchtelingen in terechtkomen. Over het eerste deel schreef ik al eens een recensie. En over het tweede deeltje schreef ik voor Thuisleven een recensie. Vandaag meer over deel 3: Jamil & Jamila 3 – De reis.
Lees verder

Recensie: De Schatkaart – Trenke Riksten-Unsworth

Elin is 4 jaar en zit sinds de zomervakantie op school. Sindsdien zijn er overal letters. Vooral de letter E van Elin wijst ze graag aan. Het is dan ook een letter die je nergens tegenkomt 😉 Ze kent ze natuurlijk nog lang niet allemaal, maar het begin is er. Zodra een kind in groep 3 zit en alle letters kent is het belangrijk dat ze kilometers maken. Veel lezen, lezen, lezen. Dan is het ook leuk als er boeken zijn die leuk, spannend en aansprekend zijn. Het boek ‘De Schatkaart’ van Trenke Riksten-Unsworth is zo’n boekje. Het leesniveau is AVI E3, dus al heel snel te lezen voor kinderen. En bovendien leuk, spannend en aansprekend. Elin vindt dit boekje een leuk boekje om uit voorgelezen te worden. Nu ben ik benieuwd wanneer ze dit boekje zelf kan lezen 😉
Lees verder

Recensie: verhalen met L.E.F. – Inez van Arkel & Maaike Frankena

Ze kwam dit boekje met een setje kaartjes hoogstpersoonlijk aan de deur afgeven; Maaike Frankena, ??n van de auteurs van dit boek. Ze vertelde mij vol enthousiasme over de inhoud en de bedoeling hiervan.
Dit boek is voor alle kinderen die wel eens: verdrietig zijn, boos zijn, ge?rriteerd zijn, zich eenzaam voelen of? moe zijn, humeurig, onrustig of onzeker, h??l stil zijn of weleens gepest zijn, zich verontwaardigd? voelen of beledigd zijn. Gewoon, omdat alle kinderen ook de liefste zijn.
‘Verhalen met L.E.F.’ staat vol met voorleesverhalen en neemt je mee naar een heel rustig plekje, een plekje in jezelf, in jouw verbeelding. Zodat jij even je rust kunt vinden, tussen alle afspraken, stress en moeten, moeten, moeten door! Je kunt dit boekje gebruiken met je eigen kinderen. Maar leerkrachten kunnen het ook goed gebruiken in de klas om ook daar een stukje rust te cre?ren.

Lees verder

Recensie: Onderweg naar Pasen – 40 momenten van rust, bezinning en beleving

Veertig momenten van rust, bezinning en beleving. Veertig dagen lang beleven, ruiken, maken, proeven, kijken en luisteren. Veertijd lijdenstijd, op weg naar Pasen. Dit creatieve dagboekje helpt je de lijdenstijd op een bijzondere manier te ervaren. Van Uitgeverij Sestra (Royal Jongbloed) ontving ik het boekje ‘Onderweg naar Pasen’ van Corien Oranje & Mariska Vos. Samen? met mijn gezin ga ik er vanaf aanstaande woensdag mee aan de slag.

Lees verder

Recensie: het huis met griep – Esther van der Ham

Vorig jaar augustus werden er zonnepanelen op ons dak geplaatst. Arjan legde aan Elin uit wat zonnepanelen zijn en hoe het werkt. Sindsdien riep ze elke keer als de zon scheen: ‘h? de zon schijnt, nu hebben we weer stroom en hoeven we geen stroom te kopen!’ Toch is het lastig om aan kleine kinderen uit te leggen hoe het nu precies werkt. Esther van der Ham schreef ‘Het huis met griep’, een sprookje voor kleuters om hen te laten kennismaken met de wereld van onderzoekers op het gebied van zonne-energie, en daagt ze uit om zelf op onderzoek uit te gaan met de school of met de ouders.
Lees verder

Recensie: Vogel Vera in het wonderbos – Esther van der Ham

Je wordt al vrolijk als je alleen nog maar de cover van dit boek bekijkt. En blader je het boekje door, dan spatten de prachtige illustraties met de vrolijke, heldere kleuren van de bladzijde af! Ik heb het over het boekje Vogel Vera in het Wonderbos.

Lees verder

Recensie: Zingen is gaaf! – Esther en Yvonne van der Ham

Wat is er nu leuker om met je kind(eren) te zingen!? Of het zingen nog leuker te maken in je kleuterklas? Zingen geeft plezier, en dat laten Loesje en Snoesje in het boekje “zingen is gaaf!” zien.