Categorie: Recensie (page 1 of 7)

Recensie: Clara het krantenmeisje | Pieter Feller & Tiny Fisscher

Weet je nog die recensie die ik schreef over het boek Clara – deel 1? Een prachtig boek dat ik in één dag heb uitgelezen. Een geschiedenisboek dat in z’n geheel niet saai is. Een boek waarvan ik vind dat deze in elke schoolbibliotheek vanaf groep 5 zou moeten staan. Een boek dat niet alleen leuk is voor kinderen, maar waar volwassenen minstens zo van kunnen genieten. Maar gelukkig is er dan deel 2 – Clara het krantenmeisje. Ik las het boek weer met groot plezier. Waar het boek over gaat en wat ik ervan vind lees je in deze blog.

Lees verder

Recensie: Machi Koro | Bouw je eigen stad

Een nominatie voor Speelgoed van het Jaar in het jaar 2015. Dat belooft dus heel wat. Ik was zeer benieuwd naar het spel Machi Koro en toen ik het van White Goblin Games ontving kon ik niet wachten om het spel te spelen en te leren kennen. Toen we dit spel een paar keer gespeeld hadden kwam ik tot de volgende conclusie: ‘dit spel valt mij toch een klein beetje tegen.’ Jammer dan, hup de kast in en nooit meer spelen? Nee, wacht, lees deze recensie vooral even door tot het einde. In deze recensie ga ik je duidelijk uitleggen waarom ik het een klein beetje tegen vind vallen, en op welke manier dit spel wél een leuk spel is.

Lees verder

Recensie: Jantje | Zestien jaar gevangen op Java

‘Jantje – zestien jaar gevangen op Java’ is een deeltje in de cultuurhistorische reeks uitgegeven door Droomvallei Uitgeverij. Het eerste boekje dat in deze reeks uitkwam was Yin & Yang, daar volgt later nog een recensie over. Het tweede boekje is Maryam het Bedoeienenmeisje. Een verhaal dat je een inkijkje geeft in het leven van een Bedoeienmeisje. Een recensie kun je hier lezen. Het boek Jantje is het derde deel in de cultuurhistorische reeks. In deze blok vertel ik je meer over dit verhaal.

Lees verder

Recensie: Tot de dood | Simone Rozeboom

Bij het lezen van een thriller word je vaak op het verkeerde spoor gezet. Eerst verdenk je de ene persoon, een hoofdstuk later verdenk je een andere persoon en je verdachte wisselt met het hoofdstuk. Pas op de laatste bladzijde weet je eindelijk wie de dader is, wie de moordenaar is. Dan blijkt het iemand te zijn die je het hele boek door nog niet als verdachte hebt gezine. Bij het boek ‘Tot de dood‘ is het anders. Al snel wordt duidelijk bij wie er een steekje los zit en wie er een flink aantal doden op zijn naam heeft staan.

Lees verder

Recensie: De schaduw van Elvira | Sietske Scholten

Laatst ontving ik van Sietske Scholten het indrukwekkende boek Beet. Een zeer aangrijpend en indrukwekkend boek dat je in één ruk uit wilt lezen. Een boek over liefde, Lyme en loslaten. Nu kun je op de website van Sietske ook een digitale versie van het boek ‘De schaduw van Elvira‘ aanvragen. Dat heb ik gedaan en ik ontving het boek in mijn mailbox. Na het lezen van het prachtige boek ‘Beet’, was ik daarna flink nieuwsgierig naar dit boek. En ik kan je vertellen; ook dit boek heb ik in één ruk uitgelezen. Ik vertel je in deze recensie meer over dit boek.

Lees verder

Recensie: Ben ik nou gek? Paniekroman van Saskia Oudshoorn

Heb jij wel eens een paniekroman gelezen? Ik nog niet eerder, maar nu dus wel. Als je op Google ‘paniekroman’ invult dan verwijzen alle zoekresultaten van de eerste 3 bladzijdes naar dit boek: Ben ik nou gek? geschreven door Saskia Oudshoorn. Zij verwerkte haar eigen ervaring met paniekaanvallen op een treffende manier in een roman. Dit boek is dan ook grotendeels op waarheid gebaseerd.

Lees verder

Recensie: Kroniek van een erfenis | Ingeborg van ‘t Pad Bosch

Van Godijn Publishing ontving ik 3 recensie-exemplaren. Het eerste boek is ‘Blauw Gras’ geschreven door Elly Godijn. De recensie kun je hier lezen. Ook ontving ik een kinderboek, ‘Kabouter Speurneus’, die lezen we voor aan de kinderen en een recensie volgt later. Het derde boek is ‘Kroniek van een erfenis‘ van Ingeborg van ‘t Pad Bosch, en daarover kun je in deze blog de recensie lezen.

Lees verder

Recensie: Een nieuw huis voor Noekie | Trenke Riksten-Unsworth

Over een goed half jaar zou Elin dit boek kunnen lezen. Kun je het je voorstellen? Het leesonderwijs gaat vaak zo snel, dat kinderen voor dat de kerstvakantie begint al best goed kunnen lezen. Dit boek is op AVI-niveau E3. Kinderen zouden dit boekje in het tweede half jaar van groep 3 al kunnen lezen. Het boek ‘een nieuw huis voor Noekie‘ gaat over een poesje die luistert naar de naam … juist ja, Noekie. Een nieuw huis voor Noekie is geschreven door Trenke Riksten-Unsworth; op mijn blog vind je meerdere recensies van boeken die door haar geschreven zijn.

Lees verder

Recensie: Blauw Gras | Elly Godijn

Een vierde kindje is welkom in het gezin van de verteller van dit verhaal. Maar na een zwangerschap van ruim 4 maanden breken haar vliezen en wordt er een levenloos jongetje geboren; Sam. Tijdens de zwangerschap liet dit jongetje al weten dat er nog een vijfde kindje zou komen, een meisje, dat de naam Lotus zal dragen. De verteller raakt opnieuw zwanger, en als ze op de dag af 25 weken zwanger is, voelt ze vocht langs de binnenkant van haar benen glijden. Vruchtwater? En vanaf dat moment belandt dit gezin in een rollercoaster. Elly Godijn beschrijft deze bijzondere, maar heftige tijd in haar boek Blauw Gras.

Lees verder

Recensie: Beet | roman van Sietske Scholten

Vorige zomer ontdekte ik op een dag een teek op mijn schouder. De dag ervoor hadden wij een boswandeling gemaakt en daar gepicknickt. Na een korte zoektocht op internet vonden wij dat als de teek meer dan 24 uur later wordt ontdekt, je even naar de huisarts moet en je daar een antibioticakuurtje krijgt. 24 uur; de teek zou al ietsje langer dan 24 uur in mijn schouder kunnen zitten, maar het zou ook iets korter geweest kunnen zijn. Naar de huisarts? Of toch maar niet? Je krijgt bijna het gevoel dat je voor een wissewasje naar de huisarts loopt. Toch heb ik de volgende ochtend gelijk gebeld en kreeg ik een antibioticakuurtje. Als je dan de roman Beet van Sietske Scholten leest, dat gaat over de ziekte van Lyme, dan ben ik toch blij dat ik toen gegaan ben.

Lees verder

« Oudere berichten

© 2019 Puntsgewijs