Categorie: Recensie (page 1 of 6)

Recensie: Zie wat je kind beweegt | over sensorische informatieverwerking

Op school een engel, thuis een bengel. Vorig jaar, zo rond deze tijd, zeiden Arjan en ik steeds tegen elkaar: Het lijkt wel alsof Elin ADHD heeft. Dit bedoelden we semi-serieus, een deeltijd ADHD-er is geen ADHD-er, maar haar gedrag kwam op bepaalde punten echt wel overeen. Zodra ze uit school kwam was het ene wervelwind, tientallen bordjes met ‘ontploffingsgevaar’ hingen om haar heen en ze was nergens meer mee te motiveren. Behalve als ik echt met haar aan het werk ging, zoals leren lezen, Squla, SmartGames, enz. Dagelijks vertelde zij mij wat ze op school gedaan had en dat was heel veel spelen. En na een zoektocht op internet kwam ik uit bij onderpresteren.

Een gesprek met de juf leverde niets op (een heb-je-weer-zo’n-moeder-die-denkt-dat-haar-kind-hoogbegaafd-is-reactie. Nee, ik had het alleen maar over onderpresteren en niet over hoogbegaafdheid). Aangezien het al op het eind van het schooljaar liep, heb ik het maar zo gelaten en ben ik naar de School Maatschappelijk Werker gestapt.

Lees verder

Recensie: Vlucht naar Libanon

Dit boek is niet door één auteur geschreven, maar door twee auteurs. Het idee voor dit boek is ontstaan toen Elsbeth de Jager en Esther van der Ham in het vliegtuig zaten, van Libanon naar Nederland. Hun indrukken en ervaringen die ze hebben opgedaan in de vluchtelingenkampen in Libanon zijn verwerkt in deze roman vol humor, intriges en natuurlijk liefde; Vlucht naar Libanon

Lees verder

Recensie: Ontsnapt aan de dood | Engelina Fenn

Op zijn tijd lees ik graag een thriller. Maar soms heb je bij het lezen van een thriller het gevoel dat het niet echt kan gebeuren. Je weet dat het een verzonnen verhaal is, maar dat straalt het boek ook helemaal uit. Met deze thriller – ‘Ontsnapt aan de dood‘ van Engelina Fenn  is het anders. Het ís niet alleen een waargebeurde thriller, als je het boek leest dan komt het ook helemaal bij je binnen dat het een waargebeurd verhaal is. En dat maakt het boek nog indrukwekkender en spannender dan een ‘gewone’ thriller. Mijn eerste reactie nadat ik het boek dichtsloeg was dan ook: ‘Wat een verhaal!’

Lees verder

Recensie: Het kasteel met duizend kamers

Esther van der Ham heeft al heel veel kinderboeken op haar naam staan. Diverse kinderboeken heb ik al mogen lezen en een recensie over geschreven. Esther schreef ook het boek ‘het kasteel met duizend kamers‘. Dit boek is een sprookje geschikt voor kleuters en zelf te lezen vanaf een jaar of 7. Een avonturenboek vol verrassende en grappige gebeurtenissen.

Lees verder

Recensie: Paal 15 | 15 schrijvers, 15 waddenverhalen

Met dit initiatief is er al € 350,- opgehaald voor het goede doel. En dat sinds 17 november 2018. Voor elk boek dat verkocht wordt, doneert Droomvallei Uitgeverij – namens de auteurs – € 1,00 aan de waddenvereniging. In deze blog vertel ik je meer over dit initiatief en over het boek Paal 15.

Lees verder

Recensie: Help! Mijn krullen! | Elsbeth de Jager

Elin heeft krullen. Toen ze nog een peutertje was, had ze echt van die leuke pijpenkrulletjes. Nu ze lang haar heeft zijn haar krullen flink wat uitgezakt en heeft ze alleen onderaan nog wat krullen. Help! Waar zijn haar leuke pijpenkrulletjes gebleven!? Elsbeth de Jager schreef een prentenboek over een schaap met krulletjes. Maar op een dag komt de boer en wil de krullen van Sanne afscheren. De illustraties in het boek ‘Help! Mijn krullen!‘ zijn van Francien van Lang.

Lees verder

Recensie: De bijbel op tafel | Gezinsdagboek

Eerder lazen we altijd als afsluiting van de maaltijd een stukje uit de kinderbijbel. Maar met 2 kleine wiebelkontjes werkte dat op een gegeven moment niet helemaal meer en lazen we een uurtje later uit de kinderbijbel voor, vlak voordat ze naar bed gingen. Dat werkte veel beter, de kinderen hadden dan weer voldoende concentratie om naar het verhaal uit de kinderbijbel te luisteren. Nu de kinderen wat ouder zijn en ze al beter een maaltijd lang aan tafel kunnen blijven zitten, lezen we weer wat vaker een verhaal uit de bijbel als afsluiting van de maaltijd. Van Royal Jongbloed ontving ik een gezinsdagboek; ‘De bijbel op tafel’, geschreven door Joyce de Jongh.

Lees verder

Recensie: Maki en zijn mobieltje

Heeft jouw kind al een mobiele telefoon? En zo ja, op welke leeftijd heeft jouw kind een mobiele telefoon gekregen? Heb je afspraken met je kind gemaakt over het gebruik van de telefoon? Voor ouders met jonge kinderen is dit nog een vraag wat ver in de toekomst ligt. De techniek gaat heel hard, je kunt er wel over nadenken, maar wellicht is alles dan toch weer anders. Maar het zijn wel vragen waar elke ouder een keer mee te maken krijgt. Wanneer je kind een mobieltje krijgt en welke afspraken je erover maakt. Je kind een mobieltje? Dit boek hoort daarbij! ‘Maki en zijn mobieltje’ helpt zowel kinderen als ouders om op de juiste manier met een mobiele telefoon om te gaan.

Lees verder

Recensie: Onbeperkt gelukkig met een beperking

Van Droomvallei Uitgeverij ontving ik het boek ‘Onbeperkt gelukkig met een beperking’ geschreven door Miriam Dubbeldam-Druijff. Haar kleurrijke schrijfcoach Jolanda Pikkaart vertelde in een interview over Miriam: “Zij doet het gewoon! Veel mensen dromen ervan om een boek te schrijven, maar ze doen het niet. Ze hebben allerlei excuses om het toch niet te doen. En Miriam, die misschien wel een excuus heeft om het niet te doen, zet alles aan de kant en ze doet het gewoon! En daar mag ze echt trots op zijn!” Dat is exact waar het boek ook over gaat.

Lees verder

Recensie: Rinkel de kinkel Pats boem | Remda Spoelstra

Zo af en toe krijg ik van Droomvallei Uitgeverij wel eens wat boeken toegestopt. Supertof! En daar schrijf ik dan ook met liefde een recensie over. Het is natuurlijk helemaal leuk als het boek zelf ook echt fantastisch is. En dat is het boek Rinkel de kinkel Pats boem van Remda Spoelstra. Hoewel ik een gigantische misdruk had ontvangen, stond het hele verhaal er geluk wel in en konden we alles goed lezen en doen. Dat mocht zeker de pret niet drukken.

Lees verder

« Oudere berichten

© 2019 Puntsgewijs