Review: Take It Easy | White Goblin Games

Take it Easy

Houd je van puzzelspellen? Vind je het leuk om de tegels op jouw bord zo goed mogelijk neer te leggen? Ben jij zo iemand die minutenlang moet nadenken waar je dan die tegel het beste kunt neerleggen? Wil jij altijd maar de meeste punten scoren? Lees dan snel verder, want dan is Take it Easy wellicht wat voor jou!

Take It Easy

Het doel van het spel is om op je eigen speelbord zoveel mogelijk rijen in hetzelfde getal te krijgen. Je krijgt alleen punten als in een rij alleen maar dezelfde getallen liggen. Heb je een ander getal in een rij, dan krijg je geen punten voor deze rij.

Eén speler legt zijn tegels omgekeerd op tafel en schudt deze goed. De andere spelers rangschikken hun tegels op zo’n manier dat ze elke tegel snel en makkelijk kunnen vinden.

De speler die zijn tegels omgekeerd op de tafel heeft liggen, trekt hieruit een willekeurige tegel. Hij noemt de drie getallen op die op deze tegel staan. De andere spelers zoeken diezelfde tegel en elke speler legt die tegel op één van de vakjes op zijn eigen speelbord. In het begin is het nog eenvoudig, maar naarmate het spel vordert, worden de keuzes steeds lastiger. Het spel is afgelopen zodra alle vakjes gevuld zijn met tegels.

Daarna telt elke speler zijn eigen punten. Voor elk lijn die volledig met hetzelfde getal gevuld is scoor je punten, in horizontale richting en in beide diagonale richtingen. Een volledige rij van 5 tegels met het getal 9 levert 5×9=45 punten op. De punten van alle volledige rijen tel je bij elkaar op en dat is je eindscore. Degene met de meeste punten wint het spel.

Voor nog meer speel- en puzzelplezier zijn er diverse varianten beschreven in de spelregels. Zo raak je voorlopig niet uitgekeken op dit spel.

Take it Easy

Onze mening

Mijn man en ik spelen heel graag samen een spelletje. We begonnen met het basisspel, de meest eenvoudige variant. De spelregels zijn eenvoudig en je speelt een potje makkelijk weg. Al na een paar potjes moesten we constateren dat onze speelborden er bijna hetzelfde uitzagen aan het eind van het spel, zonder dat we bij elkaar afgekeken hebben. Tijd voor een moeilijkere variant. Bij die variant moet je echt veel meer en langer nadenken waar je de tegel nu op je speelbord gaat leggen. Naarmate het spel vordert kun je steeds minder tegels op een ideale plek kwijt. Deze variant biedt zeker meer uitdaging. De spelregels zijn dan wel eenvoudig, maar het is nog best lastig om zo veel mogelijk punten te halen.

Wij houden altijd onze puntentelling bij, en na elk potje tellen we onze punten bij de totaalscore van alle potjes die we gespeeld hebben op. Na een x-aantal potjes is onze totaalscore zo goed als gelijk. Eigenlijk speel je niet eens zozeer tegen elkaar, maar probeer je steeds je eigen score te verbeteren. Je kunt dit spel dan ook alleen spelen. Natuurlijk blijft het leuk om te winnen van je tegenstander.

Titel: Take it Easy
Uitgeverij: White Goblin Games*
Aantal spelers: 1-6