Categorie: Boeken (page 1 of 7)

Recensie: De zeven zussen – storm | deel 2

Zeven boeken die allen tot één serie behoren. Elk boek is zo’n kleine 600 bladzijdes. Is deze serie bij deel 7 nog steeds de moeite waard om te lezen? Ik las deel 1 en schreef er een recensie over die je hier kunt lezen. De zeven zussen deel 2 heb ik ondertussen ook uit (deel 3 trouwens ook al). Wat ik van deel 2 vind kun je lezen in deze recensie.

In het kort

Pa Salt is veel op reis en tot maar liefst 6x kwam hij thuis met een baby die hij geadopteerd had. De zes zussen groeien op op Atlantis, bij het meer van Genève en worden voornamelijk verzorgd en opgevoed door Marina. De zes zussen zien haar als een echte moeder en hebben een hechte band met haar. Op een dag overlijdt Pa Salt en hij laat voor elk van de zussen een brief na. Daarin staat een aanwijzing naar hun afkomst. Deel 1 gaat over de oudste zus Maia. Deel 2 gaat over de tweede zus Ally.

De zeven zussen – storm

Ally is de tweede van de zes zussen die door Pa Salt zijn geadopteerd. Ally is professioneel zeiler en is vaak op zee te vinden. Op een dag ontmoet ze Theo en het klikt meteen. Theo vraagt aan Ally of zij een weekendje met hem wil doorbrengen op zijn boot zodat ze elkaar wat beter leren kennen. Ally geniet volop van dit weekend en besluit om haar telefoon te laten voor wat het is. Als ze aan het eind van het weekend haar telefoon weer aan zet, heeft ze veel voicemail berichten en smsjes. Pa Salt blijkt te zijn overleden terwijl zij op zee aan het genieten was. Tegelijkertijd staat ze voor een raadsel, ze dacht toch echt dat ze net de boot van haar vader had zien varen, die snel wegvoer toen zij dichterbij kwamen.

Ally gaat zo snel ze kan naar Atlantis en komt daar als laatste van de zussen aan. Dan is het tijd om de advocaat van Pa Salt uit te nodigen. De advocaat geeft aan elke van de zussen een brief met daarin een aanwijzing over de afkomst. Voor als ze daar naar op zoeken willen gaan. Ook staat er in de tuin een beeld met daarin voor elk van de zussen een spreuk en de coördinaat waar ze hun eventuele zoektocht zouden kunnen starten. Ally ontvangt daarnaast ook een boek waarin het verhaal beschreven staat van Anna en Jens.

Ally naar Noorwegen

Ally besluit echter nog niet op zoek te gaan naar haar wortels. Ze doet eerst mee aan een zeilwedstrijd op een zeilboot waar Theo de captain is en waar Ally als bemanning meegaat. Op zee maakt Ally een heftige gebeurtenis mee en ze besluit om het zeilen te laten voor wat het is en ze gaat op zoek naar haar afkomst. De coördinaten leiden haar naar Noorwegen en brengt haar in contact met Thom, die uit een heel muzikale familie blijkt te komen. Zelf is ze ook zeer muzikaal, ze speelt fluit, maar omdat ze haar toekomst op het zeilen heeft gericht, komt haar fluit niet zoveel tevoorschijn.

In het huis van haar voorouders vinden Thom en Ally een muziekstuk waarvan ze denken dat het door haar betovergrootvader is gecomponeerd. Bij nader bestuderen blijkt het van haar heel jong overleden grootvader te zijn, die het muziekstuk voor zijn vrouw gecomponeerd, maar het is – heel tragisch – nooit ten gehore gebracht. Thom en Ally zetten alles op alles om het stuk ten uitvoer te brengen door het Bergen Filharmonisch Orkest. Zou het hen gaan lukken? Daarbij ontdekken Thom en Ally ook hun bijzondere relatie tot elkaar en ze ontdekken wiens bloed er door hun aderen stroomt. En dat is niet zomaar iemand …

Anna en Jens

In het boek is het verhaal van Anna en Jens verweven. Zij leefden jaren terug en zijn de verre voorouders van Ally.

Anna woont in de bergen van Noorwegen en wordt nog heel traditioneel opgevoed. Op een dag komt er iemand op bezoek die uit de stad komt. Hij is naar Anna toegestuurd omdat ze zo goed kan zingen en deze man biedt haar een kans om een muzikale carrière te beginnen in de stad. Deze kans grijpt Anna met beide handen aan. Anna verhuist naar de stad en trekt in bij deze heer Baier waar ze goed wordt verzorgt en waar ze urenlang muzikale les krijgt. Dan kan het echte werk beginnen en mag ze als schaduwzangeres meedoen in het theater.

Omdat men zo lovend over haar is, mag ze later zelfs meedoen als hoofdrolspeler in Peer Gynt van Henrik Ibsen en waar Edvard Grieg de muziek voor componeerde. Daar ontmoet ze Jens die in het orkest speelt en ze worden verliefd op elkaar. Als heer Baier met haar wil trouwen besluiten Jens en Anna te vluchten naar Leipzig en ze trouwen daar. Het leven daar blijkt helemaal geen rozengeur en maneschijn te zijn. Jens vertrekt alleen naar Parijs om voorlopig niet meer terug te komen. Anna weet niet hoe en waarvan ze rond moet komen en het is Grieg zelf die haar van de ondergang redt. Hij helpt Anna om weer een carrière in de muzikale wereld op te bouwen. Dan staat ineens Jens weer voor de deur …

Deel 2 begint waar ook deel 1 startte, maar dan vanuit de ogen van Ally. De eerste 100 bladzijdes van het boek bevatten dan ook deels dezelfde informatie als deel 1, alleen verteld vanuit Ally. En vanaf het punt dat Ally Atlantis bij het meer van Genève weer verlaat, slaat het verhaal een geheel eigen weg in. Als Ally in zeer korte tijd meerdere klappen te verwerken krijgt, besluit ze op zoek te gaan naar haar wortels. Het boek en de coördinaten brengen haar naar Noorwegen en vertellen haar het verhaal over haar zeer muzikale familie. Muziek is het belangrijkste thema van het boek en verbindt Ally met haar Noorse familie.

Het verhaal krijgt telkens weer zeer onverwachte wendingen, waardoor het heel spannend blijft tot het einde aan toe.

Naast het verhaal van Ally, wordt ook het verhaal van Anna beschreven. Bij de overgang van Ally naar Anna, moest ik er weer even inkomen. Dat had ik ook bij deel 1 toen het verhaal van de voorouders van Maia werd verteld. Later in het boek wordt ook het verhaal van Pip, de opa van Ally, beschreven. Ook bij dit verhaal moest ik er weer even inkomen.

Storm

Ally is een zeer sterke vrouw die ondanks de storm in haar leven toch vooruit blijft kijken en haar toekomst voor ogen houdt. Daarnaast is er ook ruimte voor rouw, verdriet en het even niet meer zien zitten, je kunt niet altijd even sterk zijn. Storm is een zeer goed gekozen titel van het boek. Het begin van het verhaal speelt zich af op zee, waar Ally door de storm een heftige gebeurtenis meemaakt. Deze heftige gebeurtenis zorgt voor storm in het leven van Ally. Als Ally het boek over Anna leest, blijkt dat ook zij de nodige stormen in haar leven heeft meegemaakt. Thom vertelt Ally het verhaal van haar opa Pip en ook dat is geen verhaal met een goede afloop.

Conclusie; deel 2 is een boek wat je in één ruk wilt uitlezen. De eerste ongeveer 100 bladzijdes hebben dezelfde insteek als deel 1, waardoor je ongeveer weet wat er gaat gebeuren. Ik hoop dat deze insteek in de volgende delen anders zal zijn, anders ben ik bang dat het wat saai wordt. Daarna is het verhaal heel indrukwekkend en verloopt het zeer vlot in diverse gebeurtenissen. Het boek verveelt dan ook geen moment.

Ook dit deel wordt zeer goed afgerond, al blijven er natuurlijk wel open eindjes, waarvan ik hoop dat die in de volgende delen duidelijk zullen worden. Want Pa Salt blijft voor mij, net als voor de zussen, nog steeds een raadsel. De zussen leren we in deze boeken wel kennen, hun karakters worden sterk neergezet, maar wie Pa Salt nu precies voor iemand is … En ik ben zeer benieuwd wie die zevende zus nu precies is en waar deel 7 dan over zal gaan.

Titel: De Zeven Zussen – Storm
Auteur: Lucinda Riley
Uitgeverij: Xander Uitgevers
ISBN: 9789401607988

Recensie: Eén cavia en twee moeders | Pieter Feller

Er zijn van die onderwerpen waar nog geen kinderboek over is geschreven, of in ieder geval weinig boeken. Dit is zo’n onderwerp. In dit verhaal heeft Sep twee moeders. En hoewel hij dat zelf heel gewoon vindt, is dat nog niet door iedereen zomaar geaccepteerd. Gelukkig heeft Sep wel een cavia waar hij alles aan kan vertellen wat hem dwars zit. Eén cavia en twee moeders is de titel van het boek geschreven door Pieter Feller. In 2013 is het uitgeven door Xanten Uitgeverij, maar na lange tijd niet leverbaar te zijn geweest is het opnieuw uitgeven door Droomvallei Uitgeverij.

Lees verder

Recensie: De zeven zussen | deel 1

Ik had er al veel positieve verhalen over gehoord. Bovendien staat er op de cover dat het een internationale bestseller is en dat er al meer dan 15 miljoen boeken van deze auteur verkocht is. Ik heb het over de serie De Zeven Zussen geschreven door Lucinda Riley. Toen ik een aantal delen bij mijn schoonmoeder zag liggen, wilde ik ze natuurlijk graag lenen. Is het inderdaad een serie waarvan je hoopt dat er nooit een einde aan komt? Blijven de boeken nog steeds boeien naarmate je bij deel zeven komt? Elk boek telt immers zo’n kleine 600 pagina’s, dus als je de zeven delen uit hebt, ben je ongeveer 4000 pagina’s verder. Ik deel je mijn ervaringen in 7 artikelen, over elk deel één recensie.

Lees verder

Recensie: Salomé | Jojanneke Buschgens

Ik heb dit boek al eens eerder gelezen, maar het stond hoog op mijn lijstje om nog eens te lezen. En toen ik het eenmaal aan het lezen was, kreeg ik er meteen ook een beetje spijt van. Want o, je zult het maar meemaken … Het zal je dochter maar zijn! Hoewel je de neiging hebt om het boek op sommige momenten naast je neer te leggen, wil je toch ook weer direct verder lezen. Voor je het weet is het boek dan ook gewoon uit! In dit artikel de recensie van het boek Salomé geschreven door Jojanneke Buschgens.

Lees verder

Recensie: Yin en Yang | Nienke Pool en Ingrid van der Knaap

Yin en Yang is een deeltje uit de cultuurhistorische reeks uitgegeven door Droomvallei Uitgeverij. In deze reeks is ook Maryam het Bedoeienmeisje en Jantje, zestien jaar gevangen op Java verschenen. Van die twee boeken schreef ik al eerder een recensie. Een vierde deel in deze serie is ook al in de maak door Elsbeth de Jager en daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Yin en Yang is geschreven door Nienke Pool en de illustraties zijn van Ingrid van der Knaap.

Lees verder

Recensie: E&M – liefde op de vlucht | Lissa Kemp

Lissa Kemp plaatste een oproepje op Facebook dat ze op zoek is naar boekenbloggers die haar boek “E&M – liefde op de vlucht” zouden willen lezen en er een recensie over zouden willen schrijven. Nu ben ik geen boekenblogger, maar trok toch de stoute schoenen aan en reageerde dat ik haar boek wel zou willen recenseren. De volgende ochtend vroeg had ik een mailtje in mijn mailbox met de link naar haar e-book. Slechts 5 dagen later is dit boek gewoon uit! Wat een fantastisch debuut van deze auteur! Ik hoop daarom dat het niet bij dit boek blijft van Lissa Kemp, maar dat er nog velen zullen volgen.

Lees verder

Recensie: Clara het krantenmeisje | Pieter Feller & Tiny Fisscher

Weet je nog die recensie die ik schreef over het boek Clara – deel 1? Een prachtig boek dat ik in één dag heb uitgelezen. Een geschiedenisboek dat in z’n geheel niet saai is. Een boek waarvan ik vind dat deze in elke schoolbibliotheek vanaf groep 5 zou moeten staan. Een boek dat niet alleen leuk is voor kinderen, maar waar volwassenen minstens zo van kunnen genieten. Maar gelukkig is er dan deel 2 – Clara het krantenmeisje. Ik las het boek weer met groot plezier. Waar het boek over gaat en wat ik ervan vind lees je in deze blog.

Lees verder

Recensie: Jantje | Zestien jaar gevangen op Java

‘Jantje – zestien jaar gevangen op Java’ is een deeltje in de cultuurhistorische reeks uitgegeven door Droomvallei Uitgeverij. Het eerste boekje dat in deze reeks uitkwam was Yin & Yang, daar volgt later nog een recensie over. Het tweede boekje is Maryam het Bedoeienenmeisje. Een verhaal dat je een inkijkje geeft in het leven van een Bedoeienmeisje. Een recensie kun je hier lezen. Het boek Jantje is het derde deel in de cultuurhistorische reeks. In deze blok vertel ik je meer over dit verhaal.

Lees verder

Recensie: Tot de dood | Simone Rozeboom

Bij het lezen van een thriller word je vaak op het verkeerde spoor gezet. Eerst verdenk je de ene persoon, een hoofdstuk later verdenk je een andere persoon en je verdachte wisselt met het hoofdstuk. Pas op de laatste bladzijde weet je eindelijk wie de dader is, wie de moordenaar is. Dan blijkt het iemand te zijn die je het hele boek door nog niet als verdachte hebt gezine. Bij het boek ‘Tot de dood‘ is het anders. Al snel wordt duidelijk bij wie er een steekje los zit en wie er een flink aantal doden op zijn naam heeft staan.

Lees verder

Recensie: De schaduw van Elvira | Sietske Scholten

Laatst ontving ik van Sietske Scholten het indrukwekkende boek Beet. Een zeer aangrijpend en indrukwekkend boek dat je in één ruk uit wilt lezen. Een boek over liefde, Lyme en loslaten. Nu kun je op de website van Sietske ook een digitale versie van het boek ‘De schaduw van Elvira‘ aanvragen. Dat heb ik gedaan en ik ontving het boek in mijn mailbox. Na het lezen van het prachtige boek ‘Beet’, was ik daarna flink nieuwsgierig naar dit boek. En ik kan je vertellen; ook dit boek heb ik in één ruk uitgelezen. Ik vertel je in deze recensie meer over dit boek.

Lees verder

« Oudere berichten

© 2019 Puntsgewijs