Van RailRoad Ink zijn er twee versies, de diepblauwe en de vuurrode versie. Het basisspel van beide versies is hetzelfde. Heb je beide versies in huis, dan kun je het spel met maximaal 12 spelers spelen. Het verschil in deze versies zit ‘m in de uitbreidingen. In de blauwe versie is er een Meren-uitbreiding en een Rivieren-uitbreiding toegevoegd. In de rode versie zijn ook 2 uitbreidingen toegevoegd; vulkanen en meteoren.

Railroad Ink

Inhoud: 6 speelborden, 6 whiteboardstiften, 4 routedobbelstenen

Daarnaast zijn er nog 2 rivierdobbelstenen en 2 merendobbelstenen, deze dobbelstenen gebruik je voor de 2 uitbreidingen.

Elke speler krijgt een speelbord en een viltstift. Het spelbord bestaat uit 7×7 vakjes. Dit spel wordt door iedereen tegelijk gespeeld, er wordt dus niet in beurten gespeeld. Eén van de spelers gooit de 4 routedobbelstenen en wordt voor alle spelers zichtbaar midden op tafel gelegd.  Nu probeert elke speler zoveel mogelijk uitgangen met elkaar te verbinden door routes te tekenen op zijn speelbord. Het tekenen van de routes zijn aan bepaalde regels verbonden.

• elke route die je tekent moet met tenminste 1 zijde verbonden zijn met een uitgang of met een al bestaande route op je speelbord
  • je moet elke ronde alle vier de routedobbelstenen gebruiken als mogelijk is
  • je mag een spoorweg niet rechtstreeks verbinden met een weg, of andersom. Dit mag alleen als er een station tussen geplaatst wordt.

Het spel wordt gespeeld over 7 rondes. Elke ronde teken je dus 4 stukjes weg of spoorweg op je speelbord, die je met elkaar verbindt. Bovenaan het speelbord staan nog 6 speciale routes aangegeven, die je niet op de dobbelstenen terugvindt. Je mag 1x per ronde, en maximaal 3x in het spel zo’n speciale route kiezen die je op je speelbord tekent.

Railroad Ink

Puntentelling

Het spel is na 7 rondes afgelopen. Dan telt elke speler zijn punten:

• voor het aantal uitgangen dat in één netwerk met elkaar verbonden is, krijg je punten. Hoe meer uitgangen er met elkaar verbonden zijn, hoe meer punten je krijgt.
  • je krijgt punten voor de langste snelweg (1 punt per wegdeel in je langste weg)
  • je krijgt punten voor de langste spoorweg) 1 punt per deel in je langste spoorweg)
  • op het speelbord zie je 9 centrale velden. Je krijgt 1 punt voor elk centraal veld waarin je een route hebt getekend
  • je krijgt een strafpunt voor elke onvoltooide route.

Alle punten worden bij elkaar opgeteld cq. afgetrokken en degene met de meeste punten wint het spel.

RailRoad Ink lijkt heel simpel; je gooit 4 dobbelstenen, je tekent even de afgebeelde route op de dobbelstenen in je veld en klaar is kees. Dit doe je 7x. Easy. Nee, zo is het niet. Het spel is eigenlijk gewoon best ingewikkeld. Nee, niet als het gaat om de spelregels. Je moet wel even een paar speciale regeltjes in je hoofd hebben, maar dan kun je ook gewoon gaan. Je moet het met de afgebeelde route op de dobbelstenen doen. Zul je zien, de routedelen die gegooid zijn passen nu net niet lekker in het al door jouw getekende netwerk. Je moet andere keuzes gaan maken. Zo sta je telkens weer voor dilemma’s. Verleng je je al bestaande route? Of start ik aan een andere kant een nieuw netwerk en probeer is 2 verschillende netwerken zo met elkaar te verbinden?

En om extra punten te verdienen wil je er ook nog eens voor zorgen dat je snelweg zo lang mogelijk wordt, en dat je spoorweg zo lang mogelijk wordt en dat je ook alle centrale velden gebruikt. Het belangrijkste als het gaat om de punten? Zo veel mogelijk uitgangen met elkaar verbinden in één netwerk. Strafpunten wil je natuurlijk ook niet, dus aan het eind van het spel wil je ook niet te veel niet afgemaakte routes op je speelbord hebben.

Dat maakt het spel tot een echt uitdagend spel. Met de lastige keuzes die je moet maken wil je wel het spel tot een goed einde brengen en zo veel mogelijk punten scoren.

Het doosje verdient ook de aandacht, die is wel echt bijzonder mooi vormgegeven. Gewoon even net wat anders dan anders. Alleen daarom zou je dit spel al gewoon in je kast hebben willen staan.

Inhoud RailRoad Ink

Uitbreidingen

Je hebt wel eens bij spellen dat je snel bent uitgekeken op het basisspel en dat je toe bent aan een uitbreiding. We hebben dit spel al regelmatig gespeeld, maar het basisspel is al zo uitdagend, dat we in die zin nog niet toe zijn aan een uitbreiding. Natuurlijk hebben we de uitbreiden als gespeeld omdat wil wilden weten hoe dit zou gaan. In deze doos zitten 2 verschillende uitbreidingen. Voor de ene uitbreiding gebruik je naast de 4 routedobbelstenen ook de 2 merendobbelstenen. Voor de tweede uitbreiding gebruik je naast de 4 routedobbelstenen ook de 4 rivierendobbelstenen. Omdat je nu met 6 dobbelstenen gooit, wordt het spel niet over 7 rondes gespeeld, maar over 6 rondes.

Speel je met de merendobbelstenen, dan moet je naast de spoorweg en snelweg ook nog een of meerdere meren op je speelbord tekenen, die doe je aan de hand van de gegooide dobbelstenen. Gebruik je de rivierendobbelstenen, dan tekenen je er naast de spoor- of snelweg ook een of meerdere rivieren op je speelbord. Daar kun je dan weer extra punten mee verdienen, maar dat maak het spel ook lastiger. Nog meer regeltjes waar je rekening mee moet houden en tsja, een rivier dwars door je speelbord houdt ook het langer maken van je spoor- of snelweg weer tegen….

Speelbord RailRoad Ink

Titel: Railroad Ink – diepblauwe versie
Aantal spelers: 1-6