Recensie: Meester Kikker | Paul van Loon

Meester Kikker | Paul van Loon

Joas is helemaal fan van Paul van Loon. Hij heeft inmiddels bijna alle delen uit de serie Dolfje Weerwolfje in bezit. Ook de griezelbus vindt hij een leuke serie. Een tijd geleden zijn wij naar een signeersessie in Tilburg geweest, waar Joas samen met Paul van Loon op de foto mocht en ook een handtekening in één van zijn boeken gezet werd. Fantastisch. Meester Kikker was nog niet in bezit, maar daar is nu verandering in gekomen. Meester Kikker won recent een Gouden Boek (75.000 verkochte exemplaren) en is nu opnieuw verschenen in een editie met prachtige nieuwe kleurenillustraties van Hugo van Look. Ik vertel je meer over dit boek.

Meester Kikker

Prachtige nieuwe full colour uitgave van deze klassieker van Paul van Loon over een heel ongewone meester. Voor lezers van zeven jaar en ouder.

‘Soms ben ik een kikker. Dat is mijn supergeheim. Niemand mag het weten, behalve jullie.’

Sita, Wouter en de andere kinderen in de klas lachen. Leuke grap van de meester. Totdat hij op een dag de klas in komt met kroos in zijn haar. Zijn kleren zijn nat en gescheurd. De meester is aangevallen door een ooievaar, zegt hij…

Paul van Loon

Paul van Loon schrijft boeken voor kinderen van 7 tot 99 jaar. Dat doet hij al meer dan 35 jaar. Miljoenen kinderen in binnen- en buitenland kennen zijn boeken over Dolfje Weerwolfje, Foeksia de miniheks en over de Griezelbus. Zelf houdt hij het meest van griezelverhalen, verhalen met humor en grumorverhalen (dat is een combinatie van de eerste twee). De ideeën daarvoor haalt hij uit de Andere Werkelijkheid, die hij betreedt wanneer hij ’s nachts schrijft.

Het allerbelangrijkst voor Paul is dat kinderen zijn boeken met plezier lezen. En dat doen ze! Hij heeft al tien keer de Prijs van de Nederlandse Kinderjury gewonnen en is hij meer dan 30 keer voor deze prijs genomineerd.

Paul van Loon werd in 1955 geboren in Geleen. Later verhuisde het gezin naar Noord-Brabant, waar Paul nog altijd woont. Toen hij acht jaar was, zag hij een kleine, dode krokodil liggen, langs de sloot achter het huis. Niemand geloofde hem (waarschijnlijk nog steeds niet). Later schreef hij het boek Weg met die krokodil!. Er leefden in die sloot ook veel kikkers. Later bedacht hij Meester Kikker. Pauls broer werd tijdens een ruzie een keer gebeten door een jongen die verdacht doorlopende wenkbrauwen had, één van de kenmerken van een weerwolf. Dat bracht Paul later op het idee om een boek over weerwolven te schrijven. Toen hij een jaar of twaalf was, las hij veel griezelboeken die eigenlijk voor volwassenen bedoeld waren. Er waren nog geen griezelboeken voor kinderen. Schrijvers als H.P. Lovecraft en Robert E. Howard bezorgden hem griezellige (dit woord heeft Paul ook bedacht en is een samentrekking van de woorden ‘griezelig’ en ‘gezellig’) dromen. Dracula van Bram Stoker uit 1897 is nog steeds een van zijn favoriete boeken.

Meester Kikker kwam voor het eerst uit in 1994. 30 jaar geleden dus alweer. Het is het eerste boek van Paul van Loon dat de Prijs van de Nederlandse Kinderjury won. En terecht. Dit boek werd elk jaar herdrukt en in flink wat talen vertaald. In 2016 is er zelfs een bioscoopfilm uitgekomen.

30 jaar: dan moet dit boek wel ouderwets zijn, zou je denken. Nee, dat is het totaal niet. Nu heeft Meester Kikker ook nog eens een nieuwe omslag gekregen en alle illustraties zijn nu helemaal in kleur. De illustraties zijn overigens gemaakt door Hugo van Look, degene die ook de illustraties voor Dolfje Weerwolfje maakte. Een nieuw jasje dus, waarmee het boek weer jaren vooruit kan. En dat is ook zo, het verhaal is namelijk tijdloos, maar wel fan-tas-tisch! Het leuke is dat er gespeeld wordt met taal en dat maakt het boek ontzettend leuk. Al snap ik best dat niet elk kind de grapjes snapt. Ik zal verder geen spoilers weggeven, maar toen ik de betekenis van een naam aan Joas uitlegde, lag hij helemaal dubbel van het lachen. Hij had al eerder het boek gelezen maar had deze betekenis dus gemist. Ook hij vond het boek trouwens geweldig, omdat het leuk, grappig en spannend is.

Titel: Meester Kikker
Auteur: Paul van Loon
Uitgeverij: Leopold