Elin is 4 jaar en zit sinds de zomervakantie op school. Sindsdien zijn er overal letters. Vooral de letter E van Elin wijst ze graag aan. Het is dan ook een letter die je nergens tegenkomt 😉 Ze kent ze natuurlijk nog lang niet allemaal, maar het begin is er. Zodra een kind in groep 3 zit en alle letters kent is het belangrijk dat ze kilometers maken. Veel lezen, lezen, lezen. Dan is het ook leuk als er boeken zijn die leuk, spannend en aansprekend zijn. Het boek ‘De Schatkaart’ van Trenke Riksten-Unsworth is zo’n boekje. Het leesniveau is AVI E3, dus al heel snel te lezen voor kinderen. En bovendien leuk, spannend en aansprekend. Elin vindt dit boekje een leuk boekje om uit voorgelezen te worden. Nu ben ik benieuwd wanneer ze dit boekje zelf kan lezen 😉

De schatkaart

Rik en Jens gaan naar opa en oma. Ook hun nichtjes Sanne en Lot zijn er. Rik en Jens plagen hun nichtjes graag. Oma heeft een taart gemaakt en als ze die met elkaar lekker hebben opgegeten dan gaan ze de tuin in. Het leuke is dat opa en oma een megagrote tuin hebben en er ook een echte boomhut is. Rik en Jens rennen gelijk naar de boomhut, maar dan zien ze een oude kaart. Het lijkt wel een schatkaart van de tuin… Rik en Jens gaan op zoek naar de schat. Ze volgen precies de aanwijzingen die op de kaart staan. Wat zou het voor schat zijn? Geld, een pot met goud, of nog iets heel anders?

Maar oei, een windvlaag laat de kaart uit de handen van Rik wapperen en Vlekje de poes grijpt de kaart en scheurt deze in stukken. Zouden ze de schat nog kunnen vinden nu hun kaart in stukken is? En ben jij ook benieuwd wat de schat is? Lees dan het boekje ‘De schatkaart’.

Zoals ik al zei: dit boekje is een spannend verhaal en een aansprekend verhaal. Wie wil er geen schat zoeken aan de hand van een schatkaart? Het leesniveau van dit boekje is AVI E3. Kinderen kunnen dit boekje al best snel lezen als ze in groep drie zitten en alle letters hebben geleerd. Op elke bladzijde staat een kort stukje tekst met korte zinnen en een bijpassende illustratie. Hoewel de stijl van de illustratie mijzelf niet helemaal aanspreekt, zijn ze wel duidelijk en passend bij de tekst van de bladzijde. Ik vind het leuk dat er ook boekjes zijn die zeer geschikt zijn voor de beginnende lezer en die bovendien ook nog best spannend zijn.

Titel: De schatkaart
Auteur: Trenke Riksten-Unsworth
Illustraties: Kelly van Dijk