Recensie: De koningin met groen haar | Esther van der Ham

Groen haar

Esther van der Ham heeft behoorlijk wat kinderboeken geschreven. Van Esther heb ik een aantal van haar boeken mogen ontvangen (het voordeel van werken voor een uitgeverij 🙂 ) En met 2 kinderen thuis die wel voor voorlezen houden, zijn kinderboeken zeer welkom en schrijf ik er graag een recensie over. Eén van de boeken die ik ontving is ‘De koningin met groen haar’.

De koningin met groen haar

De twee katten Pebles en Pipi eten een lekker broodje met vis tijdens het ontbijt. Ondertussen leest Pebles de krant en hij ziet daarin een heel bijzonder bericht met foto staan. De koningin heeft groen haar! Dat wil Pipi wel eens zien en trekt aan de krant. En met hard gekraak scheurt de krant doormidden. Samen lezen ze het bericht. De koningin is wanhopig en zoek naar een oplossing! Er wordt zelfs een beloning van 1000 dukaten uitgeloofd voor degene die de koningin helpt om van haar groene haar af te komen. Jip de Kok, die het hoort als hij een stapel pannenkoeken komt brengen, heeft daar wel oren naar, want hij wil een nieuw fornuis. Pipi en Pebles maken een drankje wat zou moeten helpen. Dan proberen ze het uit op een kip en ja hoor, het werkt!

Samen gaan ze met het drankje op weg naar de koningin. De koningin heeft ondertussen niet alleen groen haar, maar ook nog eens rode vlekken in haar gezicht. Pipi overhandigt het drankje. De lakei van de koningin smeert wat van het drankje met een lepel op de vacht van de koningin. Maar helaas, de vlekken gaan er niet mee weg, ze worden helemaal paars! Oeps, Pipi moet snel wat anders gaan bedenken. Welke toverspreuk zou werken? De een na de andere toverspreuk klinkt en iedereen kijkt vol spanning toe … Zouden de vlekken weggaan? En zou het haar van de koningin weer normaal grijs worden? En wie gaat er met de beloning vandoor?

Of Pipi en Pebles die 1000 dukaten verdiend hebben lees je in het boek ‘de koningin met groen haar’. Dit boek is een ontzettend leuk en spannend sprookje voor voornamelijk kleuters. Het boek heeft AVI-niveau M5, als kinderen op dit niveau zitten, kunnen ze het ook zelf lezen.
Het verhaal is leuk en grappig, want zeg nou zelf, een koningin met groen haar is geen alledaags verschijnsel. Daarnaast is het ook nog spannend, want zal het gaan lukken om de koningin te helpen , of wordt het alleen maar erger?

De illustraties zijn in dit boekje niet van Esther zelf, maar van Francien van Lang. Zij heeft een prachtige en gedetailleerde stijl van tekenen en de tekeningen passen heel goed bij dit verhaal.

Titel: De koningin met groen haar
Auteur: Esther van der Ham