Bij Goliath Games mocht ik mij inschrijven voor het testen van het spel Mexican Train. Ik ben mij ingeschreven en ik werd uitgekozen. De volgende dag al ontving ik met de post een doos met het spel. Samen met Arjan speelde ik het spel en in deze blog vertel ik je er meer over.

Mexican Train

Het eerste wat mij opviel is dat de doos met het spel ontzettend zwaar is. Na het openen van de doos werd duidelijk waarom. De doos bevat maar liefst 91 zware dominostenen van zeer hoge kwaliteit. Daarnaast bevat het 8 markeertreintjes en een centrumstuk.
Een regulier dominospelletje bevat stenen met 2×6 stippen. Dit spel gaat zelfs tot 2×12 stippen. Elk aantal stippen heeft een andere kleur zodat het aantal stippen makkelijker te onderscheiden is.

Alle stenen leg je op de kop op tafel en elke speler pakt daarna, afhankelijk van het aantal spelers wat meespeelt, een aantal stenen en legt deze voor zich neer. Je medespelers mogen de stenen niet zien. Degene met de hoogste dubbele dominosteen mag beginnen door de steen in het midden van het centrumstuk te leggen. Dan kan het spel met de klok mee beginnen. Elke speler maakt vanaf het centrumstuk een persoonlijke trein door een steen aan te sluiten met evenveel stippen als de voorgaande steen. Heb je een dubbele steen, dan mag je die overdwars neerleggen en daarna nog een steen aansluiten.

Kun je geen steen aanleggen, dan mag je er een uit de pot pakken en kijken of je die aan kunt leggen. Kun je die steen niet aanleggen, dan leg je deze voor je neer en plaats je een markeertreintje op jouw persoonlijke trein. Jouw trein is nu voor je medespelers vrij om stenen toe te voegen als het hun beurt is. Zodra jij weer een steen kunt toevoegen aan je eigen trein dan haal je het markeertreintje weg en mogen je medespelers geen steen meer toevoegen.

Als je je persoonlijke trein bent begonnen kun je ook kiezen om een Mexican Train te beginnen. Deze trein ligt apart op tafel en sluit niet aan op het centrumstuk of aan persoonlijke treinen. Elke speler mag in zijn beurt een steen aansluiten aan de Mexican Train.

De winnaar is degene die als eerste zijn stenen kwijt is.

Dit spel is een leuke variant op het bekende spel domino en heeft veel meer mogelijkheden en moeilijkheden. Het is minder saai zeg maar. Ik heb het spel samen met mijn man gespeeld en dat was leuk. Toch denk ik dat het veel leuker en spannender is, als je het met meerdere spelers speelt. Elk getal heeft een andere kleur stippen en dat is ook wel nodig omdat de stenen tot maar liefst 2×12 stippen gaat. De verschillende kleuren maakt het wat overzichtelijker. Al vind ik wel dat in de schemering sommige kleuren moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn en je toch nog wel eens misgrijpt.

De stenen zijn zwaar en van hoogwaardige kwaliteit. Het kan dus zeker tegen een stootje. De leeftijdsadvies van het spel is 6 jaar en ik denk dat het ook redelijk klopt. De regels zijn eenvoudig en ook voor jonge kinderen makkelijk te begrijpen. Voorwaarde is wel dat ze tot twaalf kunnen tellen, als is dat met de verschillende kleuren misschien niet eens zo heel nodig.

De doos van het spel ziet er mooi uit met op de voorkant een trein vol met dominostenen en het dekt de lading van het spel !

De spelregels vond ik best lang met een lengte van 2x A5 met kleine lettertjes. De spelregels zijn eenvoudiger dan het in eerste instantie lijkt. Zelf vind ik het altijd prettig om een filmpje op Youtube te kijken waarin de spelregels van een spel duidelijk worden uitgelegd.

Titel: Double Twelve Mexican Train Dominoes
Uitgeverij: Goliath
Leeftijd: vanaf 6 jaar