Recensie: Clara | Pieter Feller & Tiny Fisscher

Clara van Pieter Feller en Tiny Fisscher

Heel wat recensies heb ik al van dit boek gelezen en al heel wat meningen heb ik over dit boek gehoord. De één na de andere recensent geeft dit boek 5 sterren en dat maakte dat ik nieuwsgierig werd naar dit boek; ‘Clara‘ van Pieter Feller en Tiny Fisscher. Een boek krijgt van mij op www.hebban.nl niet zo snel 5 sterren, tenzij ik het boek in één adem wil uitlezen. Ik kan je vertellen, in nog geen dag had ik dit prachtige boek uit. Ik wilde alleen maar lezen, lezen, lezen, totdat ik het uit had. En eigenlijk wilde ik het liefst nog verder lezen. Daarom krijgt dit boek van mij ook 5 sterren.

Clara

Het verhaal speelt zich af in 1911 in Amsterdam. Clara is de hoofdpersoon in het verhaal en zij is 11 jaar. Ze heeft een zusje van 8 jaar en een broertje van 3 jaar. Haar vader is timmerman van beroep en een echte vakman. Ze hebben het niet heel breed, maar met het inkomen van haar vader is goed van rond te komen.
Clara is een eigenzinnig meisje. Op school haalt ze de beste cijfers en haar droom is om ontdekkingsreiziger te worden. Ze wordt op school daarom uitgelachen, want ontdekkingsreiziger is iets voor jongens. Net als timmerman, smid en nog veel meer andere beroepen alleen maar iets voor jongens is. Clara denkt er anders over. Waarom zou een meisje dat niet kunnen?

Ontdekkingsreiziger

Een van de beste vrienden van Clara is Koos. De vader van Koos is overleden en zijn moeder werkt nu in het café om geld te verdienen. De ouders van Clara zijn er niet zo blij mee dat Clara veel met Koos omgaat. Want je weet maar nooit wat er in het café allemaal gebeurt!

Clara en Koos sparen plaatjes van kruidenier Kouwenaar. Op elk plaatje staat een dier die getekend is door Frederik Kouwenaar, de broer van de kruidenier. De plaatjes kunnen worden geplakt in een bijbehorend plakboek waar bij elk dier een stukje tekst beschreven staat. Frederik heeft de hele wereld afgereisd om de dieren op de plaatjes na te tekenen. Frederik is het grote voorbeeld voor Clara omdat hij ontdekkingsreiziger is, en dat zou zij ook wel willen. Clara wil Frederik graag ontmoeten om te vragen hoe je ontdekkingsreiziger wordt. Ze gaat op zoek naar hem, en dan komt ze tot een grote ontdekking….

Geldzorgen

Clara zit in de zesde klas en één van haar klasgenootjes verlaat de school omdat hij gaat werken. Deze jongen is de ‘jongen van de bel’ en mag zodra de bel van de voordeur gaat, deze deur gaan openen en de mensen ontvangen. Er moet een andere ‘jongen van de bel’ uitgekozen. Clara is verrast als zij het ‘meisje van de bel’ mag worden. Het is dus niet alleen iets voor jongens, ook meisjes kunnen dat. Tijden veranderen ….

Op een dag gebeurt er iets verschrikkelijks in het leven van Clara en haar familie. Het baart Clara grote zorgen want nu weet ze niet of er nog wel geld genoeg is om een vervolgstudie te kunnen doen. En dan neemt Clara een dapper besluit …

Dit boek is geen saai geschiedenisboek. Het is een ontroerend boek vol avonturen en spannende verhalen en neemt je mee terug in de tijd. De tijd waarin de mannen het geld verdienen en de vrouw voor de kinderen zorgen en het huishouden doen. De tijd waarin nog nauwelijks iemand een telefoon had en als je een boodschap moest overbrengen dan ging je er te voet naartoe of je stuurde een brief. Het is de tijd waarin de was nog met de hand gedaan moest worden. De tijd waarin je een emmer warm water in een winkel kon kopen. En de tijd waarin paard en wagen nog bij het straatbeeld behoren. Al deze dingen over de tijd van toen zijn in het verhaal verweven en maakt het boek ook tot een leerzaam boek.

Een enkel woord of begrip uit die tijd wordt helaas niet uitgelegd, bijvoorbeeld ‘raasdonders’. Het deed mij wel gelijk denken aan Otje 😉 Dit boek zou in elke schoolbibliotheek en in elke klassenbibliotheek vanaf groep 5 moesten staan.
Het boek heeft een zeer prettige schrijfstijl. Het taalgebruik is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of tien. Toch is het niet echt een kinderboek om te lezen, het heeft een ‘volwassen’ schrijfstijl en daardoor is het ook voor volwassenen een fijn boek om te lezen.

Een vervolg

Je kruipt helemaal in de huid van Clara en je leert haar echt kennen. Je leeft met haar mee, ook als er iets verschrikkelijks in haar leventje gebeurt. En je blijft hopen dat Clara haar doel kan bereiken, maar het verhaal neemt een andere wending. Het boek is afgerond en heeft niet echt een open einde, en toch blijft het open voor een vervolg. Ik ben wel benieuwd hoe het met het leven van Clara verdergaat. Het goede nieuws is dan ook dat er een tweede deel komt.

Clara is ook een prachtig boek om in handen te hebben en om in je boekenkast te hebben staan. Het boek heeft een stevige omslag en de illustratie en het kleurgebruik is prachtig. Je hebt dan ook het gevoel een “echt” boek in handen te hebben en dat je er heel zuinig mee wilt omgaan.

Titel: Clara
Auteurs: Pieter Feller & Tiny Fisscher
Illustraties: Natascha Blum-Stenvert