Recensie: Blind Vertrouwen | Trenke Riksten – Unsworth

Blind Vertrouwen

Ken je de uitdrukking ‘een blind vertrouwen hebben in iemand’? Het betekent: iemand zonder en meer vertrouwen. De titel van dit boek ‘blind vertrouwen’ kan letterlijk opgevat worden, maar ook figuurlijk. De titel geeft precies weer waar het in dit AVI-boek over gaat.

Blind vertrouwen

Als Bert uit school thuis komt ziet hij een verhuiswagen bij het huis naast hen staan. Dat betekent dat hij vanaf vandaag weer nieuwe buren heeft. Bert gunt zichzelf geen rust en wil gelijk weer naar buiten om te ontdekken wie zijn nieuwe buren zijn. Een jongen van zijn leeftijd stapt op dat moment de voordeur uit en Bert stapt er gelijk op af om kennis te maken. Janko, zijn nieuwe buurjongen blijkt even oud als hij te zijn. Janko hoeft niet te helpen met de verhuizing, hij is blind en loopt zijn ouders alleen maar voor de voeten. Dan stelt Janko voor dat ze samen een potje gaan kaarten. ‘Hè? Hoe kan een blinde jongen nu een kaartspel spelen?’ denk Bert. Maar Janko kan veel meer als Bert dacht. Er zijn zelfs dingen die Janko veel beter kan dan andere mensen, namelijk ruiken.

Op een dag gaan ze samen skelteren. Janko voorop en Bert geeft aanwijzingen welke kant ze op moeten. Janko vertrouwt Bert blindelings, al gaat het ook wel eens mis. Maar dan worden de rollen omgedraaid. Janko heeft een blind vertrouwen in Bert, maar heeft Bert ook een blind vertrouwen in Janko? Na het skelteren willen ze het huis van Bert binnengaan, maar Janko zegt dat het niet kan en trekt Bert zo snel mogelijk bij het huis vandaan. Janko ruikt namelijk gas! En dan is er een enorme knal, een explosie! En Bert z’n moeder is nog boven. Ze moet zo snel mogelijk naar beneden en dan is het weer een kwestie blind vertrouwen, nu voor de moeder van Bert. Durft ze door het raam via een ladder naar beneden te klimmen? Durft ze haar hulptroepen te vertrouwen dat zij de ladder wel stevig vast zullen houden?

Hoe het afloopt kun je lezen in het boek. Maar tijdens deze spannende uren één ding duidelijk geworden voor Bert; Janko is zijn allerbeste vriend! En dat zal hij zeker ook aan hem vertellen!

Trenke Riksten – Unsworth over Blind vertrouwen

De auteur heeft heel bewust voor een blinde hoofdrolspeler gekozen. ‘Blinde kinderen zijn ook gewoon kinderen. Dat wilde ik laten zien. In de jaren dat ik met mijn kinderen samen boeken las, heb ik nog nooit een boek gelezen met een blinde hoofdpersoon. Dat vind ik jammer.’

Het is niet zo dat Trenke zelf veel ervaring heeft met blinden. ‘Daarom heb ik voor dit boek veel research gedaan op het internet en heb ik een blinde meneer geïnterviewd.’ Maar een verhaaltje over alleen een vriendschap met een blinde jongen zou niet interessant genoeg zijn. Daarom komt er een brand in het boek voor. Ook daar heeft ze research voor gedaan, vertelt ze: ‘Ik heb uitgebreid contact gehad met de brandweer. Alles wat in Blind vertrouwen over de brand staat, kan in het echt gebeuren.

Dat Trenke een gedegen onderzoek heeft gedaan blijkt wel tijdens het lezen van dit verhaal. Dit AVI-boek is zeer prettig geschreven en is een levensecht, spannend verhaal. De vriendschap tussen de twee jongens is natuurlijk en gelijkwaardig. Nee, Janko kan niet alles, maar hij kan wel veel. En sommige dingen kan hij nog beter dan anderen die niet blind zijn. Janko speelt spelletjes, voetbalt en rijdt op een skelter, net als ieder andere jongen. Het niveau van het boek is E5 (Eind groep 5). De letters zijn wat groter en met enige regelmaat is er een illustratie van Kelli Draws in het boek te zien. Deze tekeningen ondersteunen het verhaal. Al met al is dit boek een aanrader en een mooie toevoeging in elke klassenbibliotheek en in de boekenkast van kinderen van ongeveer 9 jaar.

Dit boek is ook zeer geschikt om als themaboek te gebruiken tijdens de Kinderboekenweek die als thema Vriendschap heeft!

Titel: Blind Vertrouwen
Auteur: Trenke Riksten – Unsworth