Van 17 tot 23 september is het de week van Dementie. En vandaag, 21 september, is het Wereld Alzheimer Dag 2018. Van Droomvallei Uitgeverij ontving ik het boek ‘De verbouwing van Mr. Alzheimer’. En omdat het vandaag Wereld Alzheimer Dag is, leek mij dat een goede gelegenheid om een recensie van dit boek te plaatsen.

Wat is dementie?

Nederland telt 270.000 mensen met dementie. Dementie is de naam voor een combinatie van symptomen (een syndroom), waarbij de hersenen informatie niet meer goed kunnen verwerken. Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig ziektes. De meest voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer. Daarnaast komen vasculaire dementie, frontotemporale dementie (FTD) en Lewy body dementie veel voor. Bij dementie gaan de zenuwcellen in de hersenen of de verbindingen tussen de hersenen kapot. Door de afname van deze cellen functioneren de hersenen steeds minder goed. Bij de een verloopt dit snel, de ander kan nog jarenlang een redelijk gewoon leven hebben. In het begin valt dementie op door geheugenproblemen, later kunnen er ook problemen ontstaan met denken en taal. Ook kunnen er als gevolg van dementie veranderingen in karakter en gedrag merkbaar zijn. Hoe erger de ziekte wordt, hoe meer men de regie over zijn eigen leven kwijtraakt.

Dementie op jonge leeftijd

In Nederland hebben ongeveer 12.000 mensen die jonger zijn dan 65 jaar dementie. Deze personen hebben verschillende problemen in het dagelijks leven. Vaak blijft het lang onduidelijk dat dementie de oorzaak is van deze problemen. Meestal denkt men eerst aan depressie, overspannenheid of relatieproblemen. Wanneer de diagnose dementie wordt gesteld, geeft dit duidelijkheid en rust voor de naasten.

De verbouwing van Mr. Alzheimer

Willy de Vries-Kuijken beschrijft in dit indrukwekkende boek het verhaal van haar en haar man. Na wat klachten brengt Bart een bezoek aan de huisarts en alles wijst op een Burn-Out. De psycholoog bevestigt dit en op grond van het verslag wordt Bart op 58-jarige leeftijd volledig afgekeurd. Zeven jaar later begrijpen ze dat de naam burn-out niet juist is. Ze zoeken professionele hulp en dan pas stelt de ware aard van de indringer zich aan hen voor. De naam van de indringer is. Mr. Alzheimer. Jongeren-Alzheimer.

Willy beschrijft in het boek hoe de jaren zich aaneenrijgen en waarin de ziekte steeds meer en meer hun huis, hun huwelijk, hun leven en het hoofd van Bart binnendringt. In het boek probeert Willy zich ook te verplaatsen in Bart en probeert ze situaties vanuit Bart te beschrijven. Ze beschrijft hoe het steeds moeilijker wordt om thuis voor Bart te zorgen, tot aan de dag in 2016 dat het echt niet meer gaat en Bart moet worden opgenomen. In eerste instantie een crisisopname en daarna in een nieuw tehuis. Hoewel het tehuis warmte uitstraalt en Bart daar goed verzorgd wordt, is het moeilijk hem daar achter te moeten laten. Het gaat steeds slechter met Bart. En in het bijzijn van zijn vrouw, dochters en zus vindt hij op 16 februari 2017 eindelijk zijn rust.

“Toen Bart en ik met elkaar trouwden waren we dolverliefd. Dat bleven we. Waar het over ging in liefde weet ik niet. We kregen twee prachtige dochters en waren heel gelukkig, zoals een sprookje betaamt. Alleen … toen Bart 58 jaar was, ging het fout. Ik heb beschreven hoe dat verliep. Toch bleef de liefde, maar die veranderde wel. Langzaam maar zeker. Mr. Alzheimer is een ware echtbreker. Toch krijgt hij ons niet klein. Bart kan me nog steeds met een glimlach aankijken. Tijdens een wandeling houden we elkaars handen stevig vast en ondanks dat hij niet meer kan praten, weet ik dat het goed zit. Ook dat is houden van, toch?”

Titel: De verbouwing van Mr. Alzheimer
Auteur: Willy de Vries-Kuijken
Aantal pagina’s: 70