Recensie: Ben ik nou gek? Paniekroman | Saskia Oudshoorn

Ben ik nou gek?

Heb jij wel eens een paniekroman gelezen? Ik nog niet eerder, maar nu dus wel. Als je op Google ‘paniekroman’ invult dan verwijzen alle zoekresultaten van de eerste 3 bladzijdes naar dit boek: Ben ik nou gek? geschreven door Saskia Oudshoorn. Zij verwerkte haar eigen ervaring met paniekaanvallen op een treffende manier in een roman. Dit boek is dan ook grotendeels op waarheid gebaseerd.

Ben ik nou gek?

‘Waarom neem jij een pilletje mama?’ vraagt de driejarige Daniël me. ‘Omdat ik anders gek word.’ ‘Wat is dat mama?’ Ik ga staan. ‘Nou, dan doe je bijvoorbeeld zo. Ik loop met mijn knieën hoog opgetrokken door de kamer en zwaai wild met mijn armen. Mijn zoon begint te lachen.

Als Suus van Soomeren zo rond de twintig is krijgt ze last van paniekaanvallen. Een ritje in de bus is spannend en mondt vaak uit in een paniekaanval. En van gezellig avondje met haar zus naar de bioscoop krijgt zij niet zoveel mee omdat de paniek toeslaat en ze uit de zaal weg wil. Al is de ene psychiater niet de andere, ze treft er één die haar leert om de angst te herkennen en ermee om te gaan. En met medicijnen kan ze er goed mee leven. Bovendien ontmoet ze de liefde van haar leven die haar accepteert zoals ze is.

De Baby

Dan neemt het boek een sprong in de tijd. Suus is inmiddels 5 jaar getrouwd met Mark en ze is zwanger van haar eerste kindje. Vanwege haar paniekaanvallen is de kans groter dat zij een postnatale depressie krijgt. Maar het gaat nu goed met haar, dus zal het na de bevalling ook best wel goed gaan.

Maar na een zware bevalling gaat het dan toch mis. Als ze uit het ziekenhuis wordt ontslagen moet ze de baby meenemen, omdat de verpleging zegt dat die van haar is. Naar huis wil ze wel, maar de baby hoeft niet mee. Er is absoluut geen sprake van een roze wolk en Suus raakt van lieverlee uit de werkelijkheid en kan eigenlijk niet alleen blijven. Niet lang na de geboorte van Daniël wordt ze opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis en Daniël mag mee. Daniël wordt daar goed verzorgt en Suus krijgt de gelegenheid om te wennen aan de baby. En ze krijgt de gelegenheid om er ook zelf weer bovenop te komen met hulp van het personeel, maar vooral met haar grote steun Mark.

Ze krijgt echter niet van iedereen steun. Ook merkt ze flink wat onbegrip in haar omgeving. Haar bemoeizuchtige zus Anita vindt haar maar een aansteller. Iedereen die net een baby heeft gekregen heeft last van kraamtranen en ze moet blij zijn met de baby, niet iedereen krijgt er één.

Na twee maanden van intensieve therapie mag ze weer naar huis, samen met Daniël. Lukt het haar om de draad van het leven weer op te pakken en te accepteren dat er een baby is die bij haar hoort? En welke rol speelt Anita verder nog in het verhaal? Is het wel echt haar zus?

Dit is nu echt een boek die je leest met een lach en een traan. Aan de ene kant; het zal je maar overkomen dat je steeds in paniek raakt en je eigenlijk niet eens met de bus kunt, of gezellig naar de bioscoop kunt gaat zonder een paniekaanval te krijgen. Je zult het maar overkomen dat je eindelijk zwanger bent, een baby krijgt en vervolgens in een postnatale depressie raakt en geen idee hebt wat je met de baby aan moet.

Tegelijkertijd klinkt het ook lachwekkend. En zo is het boek ook geschreven. Een triest en zwaar onderwerp dat op zo’n luchtige en humoristische manier beschreven is, dat je er soms gewoon om moet lachen. En met dat je lacht schaam je je er ook weer voor omdat het eigenlijk niet iets om te lachen is …

Dit boek is vanuit Suus geschreven. Suus neemt je helemaal mee in haar gedachten en gevoelens. Dit doet ze  door haar eigen gedachten en gevoelens in cursief gedrukte tekst te verwoorden. Als iemand iets tegen haar zegt, dan lees je in cursief hoe Suus in gedachten reageert op die opmerking. Al zijn haar gedachten dan vaak ook het tegengestelde van wat daarna haar daadwerkelijke reactie is.
Deze inkijkjes zorgen ervoor dat het boek heel persoonlijk wordt en je echt een inkijkje krijgt in het leven van Suus.

Al met al; de auteur weet de angst en paniek zo goed te beschrijven, zo dat je er in meegenomen wordt. Tegelijk wordt het nergens heel zwaar wordt gemaakt omdat het boek luchtig, toegankelijk en vol humor is geschreven

Achterin het boek is ook een informatie gedeelte opgenomen waarin wat begrippen worden uitgelegd, uitleg wordt gegeven en cijfers worden genoemd.

Titel: Ben ik nou gek?
Auteur: Saskia Oudshoorn