Een nominatie voor Speelgoed van het Jaar in het jaar 2015. Dat belooft dus heel wat. Ik was zeer benieuwd naar het spel Machi Koro en toen ik het van White Goblin Games ontving kon ik niet wachten om het spel te spelen en te leren kennen. Toen we dit spel een paar keer gespeeld hadden kwam ik tot de volgende conclusie: ‘dit spel valt mij toch een klein beetje tegen.’ Jammer dan, hup de kast in en nooit meer spelen? Nee, wacht, lees deze recensie vooral even door tot het einde. In deze recensie ga ik je duidelijk uitleggen waarom ik het een klein beetje tegen vind vallen, en op welke manier dit spel wél een leuk spel is.

Machi Koro | Bouw je eigen stad

Inhoud: 108 kaarten, onderverdeeld in startgebouwen (2 verschillende), bezienswaardigheden (4 verschillende), grote gebouwen (3 verschillende) en normale gebouwen (12 verschillende).
Verder bevat dit spel muntjes van 1, 5 en 10. Twee dobbelstenen en de spelregels.

Elke speler krijgt 2 startgebouwen, 4 bezienswaardigheden die je met de achterzijde boven voor je op tafel legt en 3 muntjes.

De grote gebouwen en normale gebouwen worden gesorteerd en in volgorde op tafel gelegd. Op elke kaart staat bovenaan een getal van 1-12. Dat correspondeert met de worp van de dobbelsteen/dobbelstenen. Op de kaart staat ook een muntje met een getal, dat is het bedrag wat je moet betalen om deze kaart te kunnen kopen. Daarnaast staat op de kaart ook het effect beschreven. Dus wat de kaart jou oplevert. De kaarten zijn onderverdeeld in 4 kleuren:

• Rood: Ontvang munten van de speler die dat getal gegooid heeft
  • Blauw: Ontvang inkomen van de bank, ongeacht wiens beurt het is
  • Groen: Ontvang inkomen van de bank als het jouw beurt is
  • Paars: Ontvang inkomen van alle andere spelers als het jouw beurt is

Het spel wordt om beurten gespeeld. De speler die aan de beurt is gooit de dobbelsteen/dobbelstenen. Als hij een kaart of meerdere kaarten voor zich heeft met een getal dat overeenkomt met de worp, dan mag de speler het effect van die kaart uitvoeren. In de meeste gevallen ontvangt de speler munten van de bank.

Daarna mag de speler, als het genoeg munten heeft, ook een nieuwe kaart kopen en die voor zich neerleggen. Zo wordt de stad uitgebreid. Of de speler mag bij genoeg munten de bezienswaardigheid die gedekt voor zich ligt omdraaien. Is een bezienswaardigheid actief, dan levert dat privileges op.

De eerste speler die alle vier de bezienswaardigheden heeft geactiveerd, wint het spel.

Zoals ik in de inleiding al schreef zag dit spel er veelbelovend uit, maar viel het ons toch een klein beetje tegen toen we het eenmaal een paar keer gespeeld hadden. Wij spelen een spel bijna altijd met z’n tweeën en niet elk spel is daarvoor een geschikt. Zo ook dit spel niet (vinden wij dus). Na een paar potjes heb je door welke kaarten je echt in bezit moet hebben om het meeste geld te verzamelen en zo als eerste het spel te kunnen uitspelen. Na een paar keer spelen is er het moment dat wij beiden ongeveer dezelfde kaarten gingen verzamelen en het spel daardoor helemaal niet meer spannend werd. Elk spel verliep ongeveer hetzelfde.

Bovendien is het ook een kwestie van geluk. Als je in het begin al een paar keer een goede worp heb gegooid, je de leukste kaarten hebt gekocht en dus veel munten verdient, dan loop je al snel voor op de ander en is het voor die ander ook bijna niet meer in te halen. Wij misten met z’n tweeën de spanning in het spel die het spel tot een echt leuk spel maakt.

Machi Koro

Een uitbreiding verandert mijn mening

Toch schrijven we dit spel zeker niet af, we zagen direct dat als je het spel met meerdere mensen zou spelen, het veel spannender en interactiever kan worden. Ik zou dit spel dan ook graag eens met meerdere mensen willen spelen om te zien hoe het dan is. Het idee achter dit spel is wel gewoon echt leuk en bovendien ook eenvoudig!

Verder is het spel eenvoudig als het gaat om de spelregels en is het een vlot spel met snelle beurten. De kaarten zijn prachtig en kleurrijk vormgegeven en dat maakt het spel ook een aantrekkelijk spel

We hadden dit spel nog maar een aantal weken in huis of ik ontving van White Goblin Games een uitbreiding op dit spel, Machi Koro de Haven. En ik kan iedereen aanraden die vaak met z’n tweeën een spelletje speelt en die dit spel overweegt aan te schaffen; koop er ook gelijk een uitbreiding bij! Met deze uitbreiding hebben we het spel (wat al bijna in de kast verdween) al heel wat keren gespeeld en wordt het echt een spannend, afwisselend spel waarbij elk potje weer anders is. Later deze week volgt een recensie over deze uitbreiding.

Titel: Machi Koro
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 7+