‘Jantje – zestien jaar gevangen op Java’ is een deeltje in de cultuurhistorische reeks uitgegeven door Droomvallei Uitgeverij. Het eerste boekje dat in deze reeks uitkwam was Yin & Yang, daar volgt later nog een recensie over. Het tweede boekje is Maryam het Bedoeienenmeisje. Een verhaal dat je een inkijkje geeft in het leven van een Bedoeienmeisje. Een recensie kun je hier lezen. Het boek Jantje is het derde deel in de cultuurhistorische reeks. In deze blok vertel ik je meer over dit verhaal.

Jantje – zestien jaar gevangen op Java

Jantje woont op Java en is dochter van een Indonesische moeder en een Nederlandse vader. Haar vader is soldaat bij het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) en haar moeder verdween toch ze nog maar 3 jaar was. Sindsdien kwam de ene na de andere baboe om voor Jantje te zorgen, maar eigenlijk kwam het erop neer dat ze voor zichzelf moest zorgen.

Van een opvoeding is geen sprake. Jantje moet voor zichzelf zorgen, ze is vies en vuil en heeft luizen. Haar vader geeft haar geen aandacht en als hij haar aandacht geeft is het in de vorm van een pak slaag. En niet zo zachtjes ook. Gelukkig heeft ze een huisdier, een aapje met de naam Armijn. Samen kietelen en knuffelen ze wat af.

Op een dag brengt een buurvrouw haar naar Pa van der Steur. Hij neemt verwaarloosde kinderen onder zijn hoede en hij zorgt ervoor dat Jantje in een kindertehuis terechtkomt. Daar wordt ze erg streng opgevoed en als ze iets niet goed doen laten de nonnen dat ook wel merken. Jantje zoekt de gaatjes om dingen te doen die eigenlijk niet mogen en zorgt ervoor dat geen van de meisjes in het tehuis haar zullen verraden, want anders …

De oorlog

Op een dag breekt de oorlog uit. Jantje moet verhuizen omdat het kindertehuis wordt ingenomen door de Jappen. Jantje wordt vanaf nu verzorgd door andere nonnen, maar ook dat gaat er niet vriendelijk aan toe. Daarbij moet ze ook dingen doen die eigenlijk niet voor kinderogen bestemd zijn. Ze moet een gat in de grond graven waar vervolgens een dode begraven wordt. Als dan een leeftijdsgenootje uit het tehuis sterft, graaft ze samen met een van de nonnen een gat en begraven ze haar daarin.

Op een dag staat haar vader voor haar neus, samen met zijn nieuwe vriendin Paula en haar zoon Maarten. Paula wil graag dat Jantje bij hen komt wonen, al is haar vader het dar niet zo mee eens. Maar als zowel Paula als Jantje mishandeld wordt door haar vader, dan neemt Paula een daadkrachtig besluit en zorgt ze ervoor dat Jantje op een veilige plek wordt ondergebracht, waar ze de kans krijgt om een goed en gelukkig leven op te bouwen. Jantje is dan zestien jaar.

Dit verhaal is opgeschreven door Annemarie Jongbloed. Annemarie werd in contact gebracht met de inmiddels bijna 90-jarige Jantje Zwaanswijk. Jantje had een spannend en aangrijpend verhaal te vertellen en ze wilde het laten vastleggen. Mevrouw Jantje heeft vele verhalen aan Annemarie verteld over haar jeugd, die Annemarie vervolgens in een prachtig boek heeft omgezet.

‘Alle verdriet heb ik al gehad. Ik ben nu gelukkig.’
~Jantje Zwaanswijk ~

Niet alleen Jantje en Annemarie verdienen de aandacht in dit boek. Dit boek is niet compleet zonder de prachtige illustraties van Ingrid van der Knaap. Het zijn niet alleen zwart-wit illustraties, maar ook prachtige tekeningen volledig in kleur! En het leuke is, toen ik Ingrid ontmoette op het Droomvallei Boekenfeestje heeft Ingrid als handtekening een prachtige illustratie in het boek getekend.

Het verhaal is prettig leesbaar. De hoofdstukken zijn kort en ondersteund door heel veel illustraties. Daardoor is het verhaal niet alleen geschikt voor volwassenen, maar ook geschikt voor kinderen vanaf een jaar of tien. Op deze manier geeft het iedereen een kijkje in een periode en in een cultuur die zo ver van ons afligt.  En zo leren wij door deze boeken in de cultuurhistorische reeks meer over andere tijden en culturen en blijft de geschiedenis levend.

Titel: Jantje – Zestien jaar gevangen op Java
Auteur: Annemarie Jongbloed
Illustraties: Ingrid van der Knaap