Review: Party Bugs | White Goblin Games

Party Bugs

Van White Goblin Games ontving ik laatst een hele stapel met spellen. Een van de spellen zit in een klein doosje. Makkelijk om mee te nemen op vakantie. Dit spel is ook echt een aanrader om mee te nemen op vakantie en met een groepje mensen of met je gezin (met oudere kinderen) te spelen. Het spel kun je wel met z’n tweeën spelen, maar is dan toch net wat minder leuk dan als je het spel met meerdere spelers speelt. Ik heb het over het spel Party Bugs. Party Bugs is een swingend kaartspel dat iedereen op de dansvloer krijgt. Past perfect bij de vakantiesfeer lijkt mij.

Party Bugs

Inhoud: 78 speelkaarten, een discobal, een spiegelkaart, een gelijkspelkaart en de spelregels. Wat betreft de speelkaarten; het zijn 6 sets in verschillende kleuren, met elk 13 kaarten met waarden 1 t/m 13.

Het spel wordt gespeel met 3-6 speler. Je kunt het ook met z’n tweeën spelen, maar dan worden de spelregels wat aangepast.

De discobal wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler krijgt een stapel kaarten in de kleur naar keuze (de overige kaarten doen niet mee), schudt zijn stapel kaarten en legt deze in een gedekte stapel voor zich. Vervolgens legt elke speler de bovenste kaart open rond de discobal. De speler die de kaart met de laagste waarde heeft neergelegd krijgt de gelijkspelkaart. Vervolgens pakt elke speler de bovenste 3 kaarten en neemt deze op de hand.

Het spel wordt gespeeld over 13 rondes. In ronde 1 tot 12 kiest elke speler één van de handkaarten en legt die voor zich naar. Als alle speler hun kaart hebben gekozen wordt de kaarten tegelijkertijd opengedraaid. Nu mag elke speler om de beurt een kaart kiezen die rond de discobal ligt. De speler die de laagste kaart heeft opengedraaid mag daarmee beginnen. Vervolgens mag de speler met de een na laagste waarde een kaart van de dansvloer kiezen, enz. De speler met de hoogste kaart mag dus als laatste de kaart van de dansvloer pakken. De gekozen kaart wordt open naast de trekstapel gelegd.

Nu worden de kaarten die zojuist zijn gespeeld naar de dansvloer geschoven. Elke speler trekt een nieuwe handkaart en de volgende rond kan beginnen.

Zo wordt ronde na ronde gespeeld. In ronde 13 wordt volgens een speciale regel nog een kaart gekozen die op de dansvloer ligt.

Speciale regels

Party King: als een speler kaart 13, de Party King, speelt, moet hij alle kaarten van de dansvloer nemen en in zijn open voorraad leggen. De andere spelers krijgen in deze ronde dus geen kaarten in voorraad.

Twee dezelfde kostuums: zodra een speler 2 kaarten met dezelfde waarde in voorraad heeft, worden deze twee kaarten direct afgelegd en in de doos gestopt.

Na de laatste ronde is het spel afgelopen. Elke speler telt de waardes van de kaarten in voorraad bij elkaar op en de speler met de laagste puntenaantal wint het spel.

Party Bugs kaarten

Mijn man en ik spelen heel vaak een met z’n tweeën een spel. Als een spel dan een variant heeft voor 2 spelers is het vaak wel te doen, maar toch minder leuk. Zo ook met dit spel. Het spel heeft absoluut leuke, spannende en tactische elementen, maar met z’n tweeën komen deze toch minder uit de verf.

Daarbij heet het spel Party Bugs en kun je het spel ook wel een beetje onder de categorie partyspellen scharen. Ik denk dat dit spel het leukst is als je met meerdere mensen bent, het gezellig met elkaar hebt, maar toch een spel wilt spelen met ietsje meer diepgang. Want ‘flauw’ kan ik dit spel dan ook weer niet noemen. Elke ronde moet je goed nadenken welke kaart je gaat spelen, een lage kaart of juist een hoge. En als je al kaarten in voorraad hebt, kun je er maar beter voor zorgen dat je nog een kaart van dezelfde waarde in voorraad krijgt, want heb je er 2 dezelfde kaarten, dan mag je deze afleggen en dat zorgt weer voor minder punten. En daarmee is de kans weer groter dat jij gaat winnen.

De spelregels zijn vrij eenvoudig, al moet je er wel even een soort van handigheid in krijgen. Dit komt omdat je eerst een handkaart voor je neerlegt, maar vervolgens een kaart moet kiezen van de dansvloer. In het begin is het even opletten naar welke ring kaartenje moet kijken. Het spel speelt vlot weg (als je tenminste niet te lang nadenkt over de kaart die je neer wilt leggen) en alle spelers spelen tegelijk waardoor een spelletje ook snel gespeeld is en het voor iedereen leuk en spannend blijft.

Titel: Party Bugs
Aantal spelers: 2-6
Speelduur: 15 minuten