Vakantie met kinderen: Duitsland | Harz

Vakantie met kinderen Harz

Zo aan het begin van het nieuwe jaar is het altijd maar weer de vraag waar de reis in de zomervakantie naartoe zal gaan. Zo willen we graag nog eens naar Engeland, naar Slovenië of een trektocht door Scandinavië maken. Maar uiteindelijk besloten we toch maar weer naar Duitsland te gaan. Dat blijft toch trekken. Een mooi land en goed aan te reizen. Deze zomervakantie 2019 hebben we gekozen om een week naar de Harz te gaan en een week naar Thüringerwald. In dit artikel kun je lezen wat wij allemaal in de Harz hebben gedaan.

Het vakantiehuisje

Maar eerst over het vakantiehuisje. Wie mij al een tijdje volgt weet dat wij altijd op zoek gaan naar een huisje via de site Traum Ferienwohnungen. Als wij de regio hebben bepaald, maak ik een eerste schifting op basis van een aantal criteria en de foto’s. Daarna mag Arjan deze allemaal bekijken en komt tot een top 3 waarvan we de leukste aanschrijven. In de Harz werd het een vakantiehuisje van Eike Dannhauer. De begane grond wordt verhuurd als vakantiehuisje, de eigenaren zelf wonen daarboven.

Het eerste wat opviel toen wij binnenstapten was dat het ontzettend netjes en schoon is en goed onderhouden. En al is het niet groot, hier gaan we het wel een weekje uithouden. Achter het huisje is een tuin met daarin een loungeset waarvan we gebruik mogen maken en een schommel voor de kinderen. Vaak is het bij vakantiehuisjes zo dat je moet omlopen om in de tuin te komen, of dat je op een bovenverdieping zit en helemaal naar beneden moet voor de tuin. In dit geval kunnen kinderen zo vanuit het huisje de tuin in en heerlijk buiten spelen zonder dat je zelf met ze mee moet.

Een nadeeltje is de eethoek die echt erg klein is. Tijdens het eten heb je niet genoeg ruimte om ook nog eens de pannen op de tafel te zetten, die moet je op het aanrecht houden staan. Het aanrecht is daarentegen wel weer ruim genoeg. En we misten een vriezertje, al is het maar een kleintje bovenin de koelkast.

Verder is het huisje in de Harz zeer goed bevallen en erg geschikt voor een gezinnetje met twee jonge kinderen.

Kosten: € 380,- voor een hele week, inclusief eindschoonmaak, handdoeken, beddengoed. Exclusief een kleine € 40,- toeristenbelasting.

Zaterdag

Zaterdagochtend reden we om ongeveer 8:15 uur weg uit Zoetermeer en om 14:30 uur kwamen we bij het huisje in Wernigerode, de Harz, aan. De reis verliep dus enorm vlotjes. Deze dag hebben we verder niet zo heel veel gedaan. Nog wat boodschapjes gehaald in een supermarkt dichtbij, en verder alles uitgepakt en een plekje gegeven.

Zondag

In Wernigerode is een leuk buitenzwembad. Als je de kinderen vraagt wat ze tijdens de vakantie willen doen komen er twee antwoorden uit; 1. zwemmen en 2. naar de ballenbak. O ja, pizza eten in een restaurant willen ze dan ook nog. Om de vakantie maar eens rustig aan te beginnen en omdat ze vandaag mooi weer opgaven, besloten we om deze dag naar het zwembad te gaan. Waldhofbad heeft 3 zwembaden.

Het eerste zwembadje was een ruime peuterbad. Het tweede bad was zo’n 1.10 m tot 1.25 diep en had een leuke glijbaan. Het derde zwembad was echt diep en had een hoge en een lage duikplank. Om het zwembad was een groot grasveld met daarbij ook schaduwplekken. En er waren wat speeltoestellen. Het zwembad was goed onderhouden. Al met al een aanrader om daar op een zonnige dag een frisse duik te gaan nemen en niet duur. Kosten: wij betaalden € 6,00 voor 2 volwassenen en 2 kinderen.

Zwembad Harz

Maandag

Toen we wakker werden regende het. Later op de ochtend en de middag gaven ze wel mooi weer op. Daarom besloten we om eerst bij de Real boodschappen te gaan halen. De Real is een onwijs grote supermarkt, maar je kunt er ook allerlei andere spullen kopen, zoals elektronica, kleding, speelgoed, en nog veel meer. Het assortiment is onwijs groot en zo’n winkel ben je ook niet zomaar doorgelopen.

Na de lunch zijn we naar een dierentuintje gegaan; Christianental. Een klein dierentuintje met zo’n 60 dieren. Lynxen, uilen, vogels, wildkatten, herten en nog veel meer. Halverwege was een speeltuin waar de kinderen zich ook even konden vermaken. Het park was niet groot, maar toch hebben we ons daar zo’n kleine 2 uur vermaakt. Gewoon leuk om eventjes op een middagje naartoe te gaan. Kosten: € 1,00 per persoon, dus in totaal waren we € 4,00 kwijt. Daar hadden ze echt wel wat meer voor kunnen vragen.

Daarna hebben we nog even in Wernigerode een ijsje gehaald.

Uil in dierentuin Harz
Christianental

Dinsdag

In Wernigerode zit een miniaturenpark met daarbij een Bürgerpark. Gezien het prachtige weer wat voorspeld is deze dag, leek het ons een goed idee om daarnaartoe te gaan. Er zou ook een waterspeeltuin zijn, dus hup, schone kleding en handdoeken voor de kinderen in de tas. Een picknickkleed en een boek voor ons en we zullen ons vast de hele dag wel vermaken.

Eerst hebben we een wandeling gemaakt door het Miniaturenpark. In het park zie je allerlei gebouwen uit de Harz, maar dan in het klein. Het park is niet groot, met een klein uurtje heb je het wel gezien. Het Bürgerpark daarentegen is wel enorm groot. Water, prachtige bloementuinen, een stuk of 10 speeltuinen door het hele park heen, een klein midgetgolfbaantje, picknickweides en een klein dierenparkje. De droge kleren hadden niet mee gehoeven, want van die ene druppel water in de waterspeeltuin werden de kinderen echt niet nat, maar wat hebben ze heerlijk gespeeld in al die speeltuinen. En wij heerlijk op een picknickkleed met onze neus in een boek en genieten van het weer.

Rond half 3 zijn we weer uit het park weggegaan en besloten we nog wat te gaan toeren. We waren Wernigerode nog niet uit geweest en wilde nog wat van de omgeving zien. De kinderen hebben de omgeving aan de binnenkant van hun ogen bekeken, die vielen in no-time in slaap in de auto. Toen we halverwege de rit het dorpje Braunlage doorreden zagen we daar een bäckerei met een zithoek. We besloten daar te stoppen en een taartje te gaan eten en wat te drinken. Die verrassing viel goed in de smaak bij de kinderen (ondanks het feit dat we ze wakker moesten maken). Al met al een heerlijke en rustige dag en genoten van het prachtige weer.

Kosten Miniatuurpark en Bürgerpark: De kinderen mochten nog gratis naar binnen, voor volwassenen kost het € 7,00 en we kregen nog € 0,50 korting. Totaal € 13,00.

Miniaturenpark Harz
Miniaturenpark Wernigerode
Bürgerpark wernigerode
Taartje eten in Braunlage

Woensdag

We hadden het afgelopen zaterdag al gezien toen we op het marktplein in Wernigerode liepen; een ontbijtbuffet bij een bakkerij. Op internet hebben we bekeken wat het precies inhield en het leek ons wel wat. Bovendien mochten kinderen tot 6 jaar gratis mee-eten. Deze ochtend zaten we om half 9 aan het ontbijt in deze bakkerij. We genoten van heerlijke croissantjes, broodjes, diverse soorten worst en kaas, tomaat, roerei met bacon, zoet beleg, en nog veel meer. En hoewel Elin nog gratis mee mocht eten, heeft ze wel voor tien gegeten. We hebben dus met z’n allen heerlijk ontbeten.

Daarna zijn we de winkelstraat nog doorgelopen. Elin en Joas willen regelmatig in het Duits voorlezen worden, dus kochten we nog een aantal Pixi-boekjes. Bij een leuke speelgoedwinkel hebben beide kinderen een leuke Lego-set uitgezocht. Elin koos voor een Lego-Friends set, een paardentrailer, en Joas voor Lego Creator 3-in-1 dinosaurus.

Daarna zijn we naar huis gegaan. Vervolgens gingen Arjan en Elin weer op pad om naar de toren, waaruit de staart van Rapunzel hangt, te wandelen. Nadat ze daar geweest zijn kwamen ze al snel weer thuis vanwege regen en onweer. We hebben nog wat boodschappen gedaan en verder zijn we deze dag thuisgebleven vanwege onweer en regen en hebben we ons vermaakt met de nieuwe Lego-setjes.

Kosten ontbijt Bäckerei: Kinderen mochten gratis ontbijten, volwassenen € 9,90 per persoon excl. koffie en thee. Totaal € 25,00.

Donderdag

Arjan wilde eens een flinke wandeling naar de Brocken maken. Dat heeft hij deze dag gedaan. Hij heeft bijna 20 km gewandeld.

Op slechts 500 meter van ons vakantiehuisje ligt een groot vakantiepark. Hierbij is een indoorspeeltuin waar ik met Elin en Joas naartoe ben geweest. Het was een ruime hal met wat klimtoestellen en springkussens. Niet zo groot als een echte indoorspeeltuin, maar de kinderen konden zich er prima van 10 tot half 4 vermaken. En ik ook met een boek.

Kosten: volwassenen mochten gratis naar binnen (in Duitsland moeten volwassenen vaak ook voor een binnenspeeltuin betalen, geen idee waarom). Voor de kinderen moesten we € 4,00 per kind betalen.

Vrijdag

De laatste dag alweer hier in de Harz. Vandaag gaven ze wat wisselvallig weer op, vooral voor de middag. We zijn al op tijd naar een wandelgebied in de bossen vlakbij gereden met een speciale belevenispad voor kinderen. De wandeling was ongeveer 2,5 à 3 km. Onderweg konden de kinderen van alles doen zoals een memory, sporen herkennen, ver springen, een blotevoetenpad lopen, enz. De kinderen vonden het helemaal geweldig! Helaas begon het vlak voor we bij de auto kwamen keihard te regenen.

We besloten om nog door te rijden naar Braunlage om daar in een Eiscafé een ijscoupe te nemen. De kinderen mochten van dichtbij bekijken hoe hun kinderijscoupe Maya de Bij werd gemaakt. De IJscoupes smaakten heerlijk! Daarna zijn we weer naar huis gereden en hebben we ons die middag thuis vermaakt. Ook moesten de spullen weer ingepakt worden voor ons vertrek naar het volgende huisje.

De eerste week in de Harz is ons goed bevallen en hebben we het prima naar ons zin gehad. Ik ben benieuwd wat ons de tweede week in Thüninger Wald gaat brengen.