Review: Dobbelkoning | Haba

Dobbelkoning; familiespel van Haba Speelgoed

Op Het Spellenspektakel 2021 speelden we het spel Dobbelkoning van Haba. Dit spel beviel ons enorm goed. Elin zette het op haar verlanglijstje voor Sinterklaas. Omdat wij dit spel zelf ook ontzettend leuk vonden, hebben we het haar gegeven. Zo hebben we met elkaar veel plezier van dit Sinterklaascadeautje. En omdat wij het zo’n ontzettend leuk spel vinden, vind ik het ook leuk om deze tip met jullie te delen en er een recensie over te schrijven.

Dobbelkoning

Voor Dobbelkoning, het pittige gokspel, geldt: kleine doos, groots spel – en nog meer spelplezier! De spelers moeten hun bekwaamheid tonen en een beetje geluk hebben met de dobbelstenen om de beste burgers naar hun koninkrijk te lokken. Echter moeten ze oppassen voor dorpsgekken en draken, want anders verandert hun bloeiende koninkrijk snel in een armzalige woestijn. En wie wil er nu toekijken hoe een andere medespeler tot Dobbelkoning gekroond wordt?

• 6 dobbelstenen
  • 65 speelkaarten (15 dorpskaarten, 10 strafkaarten en 40 burgerkaarten),
  • 1 handleiding

• Sorteer de speelkaarten in dorps-, straf- en burgerkaarten. De speelkaarten hebben verschillende achterkanten. Zo kun je ze makkelijk sorteren.
  • Sorteer de dorpskaarten op basis van hun kleur in 5 stapels. In elke stapel moet de kaart met de 4 helemaal onderop liggen, daarna komt de kaart met de 3 en de kaart met de 2 komt bovenop. Leg de kaarten in de volgorde geel, bruin, blauw, groen en en paar in een rij naast elkaar op tafel.
  • Schud de burgerkaarten en leg ze in een stapel met de afbeelding naar beneden links onder de rij met dorpskaarten. Trek de eerste vijf burgerkaarten van de stapel en leg ze met de afbeelding naar boven van links naar rechts onder de dorpskaarten.
  • Schud de strafkaarten en leg deze in een stapel met de afbeelding naar boven en met een beetje afstand rechts naast de uitgelegde burgerkaarten. Links van de strafkaarten is ruimte voor de aflegstapel.
  • Houd de dobbelstenen bij de hand.
Dobbelkoning; speloverzicht

De speler die aan de beurt is gooit de dobbelstenen. Je mag maximaal drie keer gooien. Na elke worp mag je zoveel dobbelstenen aan de kant leggen als je wilt om daarna met de overgebleven dobbelstenen opnieuw te gooien. Je mag ook weer gooien met de dobbelstenen die je eerder aan de kant hebt gelegd. Pas na de derde keer gooien, is de worp definitief. Je mag ook eerder stoppen met gooien.

Als je met je worp kunt voldoen aan de voorwaarden van een openliggende burgerkaart, mag je hem pakken. Als je kunt voldoen aan de voorwaarden van meerdere kaarten, moet je er eentje kiezen. De kaarten die je in de loop van het spel wint, leg je met de afbeelding naar boven op je koninkrijkstapel. In de linkerbovenhoek van een burgerkaart staat aangegeven hoeveel punten een kaart waard is. Hoe moeilijker de voorwaarde te gooien is, hoe meer punten de burgerkaart waard is. Er zijn ook kaarten met minpunten die je aan een van je tegenstanders kunt geven.

Dorpskaarten

Als een burgerkaart waarvan je aan de voorwaarden kunt voldoen, onder een dorpskaart van dezelfde kleur ligt, mag je als extraatje de bovenste dorpskaart pakken. Beide kaarten leg je met de afbeelding naar boven op je koninkrijkstapel. De dorpskaart wordt daarbij onder de burgerkaart gelegd.

Als je worp niet overeenkomt met een van de openliggende burgerkaarten, dan is je worp mislukt en pak je de bovenste strafkaart met minpunten (-1 tot -4). Deze leg je bovenop je koninkrijkstapel. De burgerkaart uiterst rechts in de rij wordt afgelegd.

Na een beurt is er een gat in de rij met 5 burgerkaarten ontstaan. Alle burgerkaarten worden zover mogelijk naar rechts geschoven zodat er op plek 1 een lege plek ontstaat. Een nieuwe kaart wordt opengedraaid en op deze plek gelegd. De volgende speler is aan de beurt.

Einde van het spel

Het spel is direct afgelopen als een speler de laatste kaart van één van de volgende stapels pakt:

• Stapel met burgerkaarten
  • Stapel met strafkaarten, of
  • Een stapel met dorpskaarten naar keuze

Elke speler pakt zijn koninkrijkstapel en telt zijn punten bij elkaar op. De minpunten moeten worden afgetrokken. Degene met de meeste punten, is de winnaar. Bij gelijkspel wint de speler met de minste minpunten.

Dobbelkoning; een leuk dobbelspelletjes van Haba Speelgoed

Het lijkt ingewikkeld als je de symbolen (voorwaarden) op de burgerkaarten ziet. Maar dat valt eigenlijk reuze mee als je het spel eenmaal spelt. De symbolen op de kaarten leer je binnen no-time kennen, het zit logisch in elkaar. De adviesleeftijd is 8 jaar. Onze jongste van 6 speelt het spel ook al prima mee. Hij is wel eens eigenwijs en wil per se die ene kaart dobbelen (hij vindt de elfjes op een aantal burgerkaarten zo leuk, zegt ook iets over de artwork van het spel) en dan wil het wel eens voorkomen dat hij een minder slimme keuze maakt. Ook kinderen leren de symbolen snel kennen, vaak nog sneller dan volwassenen, en al gauw heb je de spelregels helemaal niet meer nodig.

Om Dobbelkoning te winnen heb je natuurlijk wel wat geluk nodig. Je worp kan immers flink beroerd uitpakken, of juist niet. Ook kun je tijdens het spel risico’s nemen. Kies je voor de makkelijke burgerkaart met weinig punten, of gooi je toch nog een paar dobbelstenen opnieuw om te kijken of je een burgerkaart met meer punten kunt scoren? En dat is telkens weer de afweging die je moet maken. De minpunten, maar ook de extra punten die je kunt scoren met het binnenhalen van een dorpskaart maken het spel nog leuker en spannender. Dobbelkoning is dus een superleuke combinatie van geluk, risico nemen en een heel klein beetje je tegenstander uitdagen.

Een leuk spel voor het hele gezin

Op een aantal kaarten staat in de rechterbovenhoek een ‘resultaat’ afgebeeld door middel van een wit symbooltje. Als je bijvoorbeeld een burgerkaart met daarop een wit sterretje binnenhaalt dan betekent dat dat je nogmaals aan de beurt bent. Ook een leuk extraatje. Het nadeel is wel dat de witte symbooltjes nauwelijks opvallen tijdens het spel, die hadden van mij wel wat duidelijker zichtbaar mogen zijn.

Dobbelkoning doet denken aan het alombekende spel Yahtzee, maar het biedt veel meer mogelijkheden. Ook heeft het wel wat weg van Regenwormen, ook een vermakelijk spel dat in vele gezinnen gespeeld worden. Het gaat namelijk om het dobbelen van de juiste combinaties om zoveel mogelijk punten te scoren. Daarmee vinden we Dobbelkoning een ontzettend leuk familiespel, leuk om met je kinderen te spelen, maar ook leuk om als volwassenen onderling te spelen.

Titel: Dobbelkoning
Uitgeverij: Haba
Speelduur: Ongeveer 20 minuten