Je wordt al vrolijk als je alleen nog maar de cover van dit boek bekijkt. En blader je het boekje door, dan spatten de prachtige illustraties met de vrolijke, heldere kleuren van de bladzijde af! Ik heb het over het boekje Vogel Vera in het Wonderbos.

Vogel Vera in het wonderbos

Met kleine versjes worden kinderen in dit prentenboek geholpen om anders naar hun eigen leven te kijken. Daag de kinderen eens uit net als Vogel Vera te zijn door hun eigen wonderbos te cre?ren.

Ga je mee met Vogel Vera en haar vriendjes op pad naar het wonderbos? In het wonderbos is veel te ontdekken. Je kunt er van boom naar boom vliegen. En als je het zelf even niet meer weet, vraag het dan aan je vriendjes, zij kunnen je vast wel helpen. Vis weet gelukkig wel hoe je bij de overkant van de sloot komt. ‘Drijf,’ zegt hij! En Vera probeert het net zolang totdat het lukt. En wat is het toch mooi in het wonderbos! Vogel Vera geniet met volle teugen van de prachtige bomen en struiken en van de mooie kleuren om haar heen.

Maar dan…. dan wordt het toch een beetje spannend. Want wie woont daar in dat kasteel? ‘Klop maar op de poort,’ zegt de bloem. Vera weet niet of ze dat wel durft! Ze voelt kriebels in het buik, zo spannend vindt ze het. Vera klopt en de poort gaat open! ‘Kom hier!’ roept de prinses met roze veren. Wat is Vogel Vera trots dat ze het gedurfd heeft. Van de prinses krijgt ze een dikke knuffel, want knuffelen is prettig en fijn! Dan is het tijd voor een groot feestmaal met fruit en koekjes, sap en taart. Ze genieten van al het lekkers en van elkaar! Het is fijn om samen te zijn, denkt Vera tevreden.

Dan is het verhaaltje uit, maar het boekje is nog niet ten einde. Want dan mogen de kinderen zelf aan de slag. Bedenk wat jij wel eens spannend vindt en waar jij kriebels van in je buik krijgt? Het is goed om met je kind nog even door te praten over de les van dit boekje. Daarna komen er nog allerlei andere opdrachten; een kleurplaat, vragen, opdrachten, of verzin zelf iets leuks.

Mening

Zoals ik in de inleiding van deze blog al schreven spatten de vrolijk gekleurde illustraties van de bladzijden af. Op elke bladzijde staat naast de illustratie een kort gedichtje waar het op die bladzijde over gaat en een kernwoord erin verwerkt. Daarbij staat nog een memootje met een vraag die je aan je kind(eren) kunt stellen of met een uitspraak van Vogel Vera om er nog eens goed over door te praten. En wat valt er op de illustraties veel te ontdekken! Na het verhaal komen de extra bladzijden met de doe-opdrachten. Deze zijn van zeer toegevoegde waarde en geven het boek een extra diepgang, een extra dimensie. Een erg leuk en creatief boekje om met je kleuter mee aan de slag te gaan!

Titel: Vogel Vera in het wonderbos
Auteur en illustrator: Esther van der Ham
ISBN: 9789491886003