Recensie: Help! Mijn krullen! | Elsbeth de Jager

Elin heeft krullen. Toen ze nog een peutertje was, had ze echt van die leuke pijpenkrulletjes. Nu ze lang haar heeft zijn haar krullen flink wat uitgezakt en heeft ze alleen onderaan nog wat krullen. Help! Waar zijn haar leuke pijpenkrulletjes gebleven!? Elsbeth de Jager schreef een prentenboek over een schaap met krulletjes. Maar op een dag komt de boer en wil de krullen van Sanne afscheren. De illustraties in het boek ‘Help! Mijn krullen!‘ zijn van Francien van Lang.

Help! Mijn krullen! | Elsbeth de Jager en Francien van Lang

Pim de Muis en Sanne het Schaap zijn grote vrienden. Pim zit graag op de kop van Sanne om met haar te rennen. Op een dag kan Sanne niet meer verder lopen, want haar krullen hangen voor haar ogen. Ze ziet niks meer. Pim heeft dé oplossing. Sanne is bang dat Pim haar krullen gaat afknippen, maar hij weet gelukkig wat anders; een touwtje in het haar van Sanne. Het helpt, alleen vraagt Sanne zich nu af of ze wel mooi is met het touwtje in haar haar. Sanne kijkt in het water naar haar spiegelbeeld, maar nu blijft ze daar de hele dag saai in het water kijken; van rennen wordt ze vies en ze is ook bang om het mooie touwtje te verliezen. Pim is boos op Sanne omdat ze zo ijdel is geworden.

Op een dag komt Ooike eraan om de vacht van Sanne af te halen. Sanne wil dat natuurlijk niet, want dan is ze niet mooi meer. Pim vindt het maar dom; schapen hoeven toch niet mooi te zijn, als ze maar nuttig zijn. Sanne raakt zelfs niet overtuigd als Pim haar uitlegt dat er warme dekens en truien van haar vacht worden gemaakt. Sanne bedenkt een plan. Ze gaat weg, heel ver weg zodat de boer haar niet kan vinden. Ze gaat naar Engeland. Maar of haar plan gaat lukken? En zal ze gaan ontdekken wat het doel van haar vacht zal zijn?

Help! Mijn krullen! is grappig en leerzaam; dat zijn de twee woorden die ik aan dit prentenboek wil koppelen. Grappig; omdat het verhaal echt heel grappig is. Het spreekt tot de verbeelding, een schaap die niet geschoren wil worden omdat ze haar krullen zo mooi vindt. En een muis, die aan zoveel boeken heeft geknaagd, dat al die moeilijke woorden nu in zijn hoofd zitten. Dan komen we gelijk bij het tweede woord; leerzaam. Pim vindt Sanne ijdel. Sanne heeft alleen geen idee wat ijdel is, maar Pim weet haar precies te vertellen wat ijdel is. Ook het woord nuttig wordt in een gesprekje tussen Sanne en Pim goed uitgelegd. Zo komen er nog meer woorden aan bod waarbij de uitleg op een heel natuurlijke manier in het verhaal wordt verweven.

Maar het verhaal is niet alleen grappig en leerzaam. Er is ook nog een wijze les uit dit verhaal te halen. Een schaap hoeft niet dapper te zijn, niet ijdel, hoeft niet te kunnen zwemmen of te vliegen. Een schaap moet nuttig zijn. De vacht van het schaap wordt gebruikt voor warme truien en dassen voor mensen zodat zij het niet koud hebben in de winter. De wijze les hierin mag je er zelf uithalen.

De illustraties, op elke bladzijde, in dit boek zijn prachtig en volledig in kleur! Dit boek kunnen kinderen ook zelf leven. Het AVI-niveau is M4. Het boek heeft 48 pagina’s. En een leuk boek om voor te lezen voor kinderen vanaf een jaar of 3!

Titel: Help! Mijn krullen!
Auteur: Elsbeth de Jager
Illustrator: Francien van Lang