Recensie: Ontsnapt aan de dood | Engelina Fenn

Ontsnapt aan de dood

Op zijn tijd lees ik graag een thriller. Maar soms heb je bij het lezen van een thriller het gevoel dat het niet echt kan gebeuren. Je weet dat het een verzonnen verhaal is, maar dat straalt het boek ook helemaal uit. Met deze thriller – ‘Ontsnapt aan de dood‘ van Engelina Fenn  is het anders. Het ís niet alleen een waargebeurde thriller, als je het boek leest dan komt het ook helemaal bij je binnen dat het een waargebeurd verhaal is. En dat maakt het boek nog indrukwekkender en spannender dan een ‘gewone’ thriller. Mijn eerste reactie nadat ik het boek dichtsloeg was dan ook: ‘Wat een verhaal!’

Ontsnapt aan de dood

Monica en haar vriend Willem runnen samen een goedlopend pension in Utrecht. Ze hebben het goed samen en zijn dolverliefd op elkaar. Maar naarmate de tijd vordert loopt hun relatie wat deukjes op en het vertrouwen in elkaar is steeds verder te zoeken. In het pension logeren een aantal gasten voor wat langere tijd. Monica kan het goed met ze vinden en gaat regelmatig met ze op stap. Maar dan valt haar op dat er iets niet in de haak is. Bovendien wordt ze door een aantal bekenden gewaarschuwd voor deze mannen.

Als ze ontdekt dat de mannen grote partijen drugs verbergen in het pension, raakt ze er steeds meer en meer bij betrokken. Willem mag echter van niks weten, omdat die niets te maken wil hebben met drugs. Als hij erachter komt dat er drugs in zijn pension ligt en dat Monica hiervan af weet, zijn de rapen gaar en wordt Monica op straat gezet. Ze gaat met de mannen mee. En dan begint het pas echt. Voor ze het weet zit ze vast in het web van de onderwereld. Ze beseft maar al te goed dat ze dit niet wil, maar ze weet te veel om er uit te kunnen stappen. Ze brengt daarmee niet alleen zichzelf in gevaar, ook anderen sleept ze daarin mee. Als blijkt dat iemand het op haar leven heeft voorzien, wordt ze letterlijk door de dood achtervolgt. Lukt het haar om te ontsnappen?

Op de vlucht

Monica moet vluchten en een huisje zoeken waar niemand haar kan vinden. Ze komt in een stadje in Friesland terecht en probeert haar leven beetje bij beetje weer op te pakken, zo goed en zo kwaad als het kan met nauwelijks wat geld op zak. Gelukkig krijgt ze hulp van een goede vriend. Ook in het stadje ontmoet ze lieve mensen die haar graag willen helpen. Maar dan is ze ook in het eens zo veilige stadje haar leven niet meer zeker, en wordt zelfs haar huisje in brand gestoken …

Wie heeft het op haar leven voorzien? Lukt het haar om uit handen van de dood te blijven? Lukt het haar om de klauwen van de onderwereld los te komen en haar eigen leven weer op te kunnen pakken? En dan komt er hulp uit onverwachte hoek….

Ontsnapt aan de dood is een aangrijpend debuut waarin het maken van de juiste keuze een belangrijke rol speelt. Drugshandel, afpersing en afrekeningen in het criminele circuit zijn bijna wekelijks in het nieuws, en dit boek laat die rauwe kant van onze samenleving zien.

Het is een verhaal over drugshandel, afpersing en afrekeningen en die spanning voel je in het boek, vanaf het begin tot aan de laatste bladzijde toe blijft het een spannend boek. Op een zondagavond wilde ik het dan ook per se nog uitlezen, terwijl het al lang en breed bedtijd was. Het boek is vanuit de hoofdpersoon Monica geschreven, zij vertelt haar verhaal. Je beleeft het verhaal als het ware helemaal met haar mee.

De hoofdpersoon komt wel een beetje over als een naïeve vrouw, wat heel makkelijk in dingen meegaat. Ik kan mij ook nauwelijks voorstellen dat je zo gauw en zo makkelijk in het web van de onderwereld verstrikt kunt raken. Maar als je er eenmaal inzit, dan zie je ook maar weer hoe moeilijk het is om ervan los te komen. Bijna onmogelijk lijkt wel. Want elke keer als je denkt dat ze haar leven weer een klein beetje op de rit begint te krijgen, weten ze haar toch weer te vinden.

Een waargebeurd verhaal; en toch is het geen saaie autobiografie. Het is geschreven als een echte thriller, maar wel eentje waarvan je tijdens het lezen al beseft dat het zomaar eens echt gebeurd zou kunnen zijn. En het is een werkelijkheid die nog steeds echt gebeurt. Maar van deze autobiografie is wel een spannend verhaal gemaakt wat heerlijk weg leest, van begint tot de allerlaatste bladzijde.

Titel: Ontsnapt aan de dood
Auteur: Engelina Fenn
Uitgeverij: Palmslag