Review: Rat Attack | White Goblin Games

Rat Attack

Ik heb al heel wat spellen van White Goblin Games mogen reviewen en heen en weer mogen mailen met een aantal werknemers van White Goblin Games. Een aantal dagen voor het Spellenspektakel mailde ik met één van de werknemers of het mogelijk was om weer wat spelletjes te mogen reviewen. Ik kreeg een voorstel van 5 spellen en daarbij ook de vraag of het opgestuurd moest worden, of dat ze het mee mochten nemen naar het Spellenspektakel zodat ik het daar zou kunnen afhalen. Dat laatste was natuurlijk geen probleem en met een doosje vol met spelletjes keerden we weer van Utrecht naar Zoetermeer. Het verslag van het Spellenspektakel kun je overigens hier lezen. Een van de spellen die ik ontving was Rat Attack, een spel tactisch en vlot spel voor 2 personen. In deze blog lees je meer over dit spel.

Rat Attack

Het verhaal

Twee handelaren laden hun voorraden met specerijen in het pakhuis. Daarbij proberen ze hun koopwaar zoveel mogelijk bij elkaar te zetten. Grote voorraden zijn erg waardevol. In het pakhuis lopen echter ook ratten rond, die deze specerijen als een lekker hapje zien. Verjaag de ratten en zorg dat ze uit de buurt van jouw voorraad blijven, anders kun je je zaak direct sluiten.

• 1 starttegel
  • 44 langwerpige tegels, elke tegel bestaat uit 3 velden maar daarop specerijen voor de rode speler, specerijen voor de groene speler, rode en/of groene ratten of niets.
  • 40 puntenfiches, 22x waarde 1 en 18x waarde 2

De spelregels van Rat Attack

De starttegel wordt in het midden van de tafel gelegd. De overige tegels worden geschud en naast het speelveld gelegd. De puntenfiches worden ook naast het speelveld gelegd. Elke speler kiest een kleur, rood of groen, en een startspeler wordt bepaald.

Als je aan de beurt bent, neem je twee tegels die je open voor je neerlegt. Daarna leg je deze tegels één voor één op het speelveld. Elke tegel moet tenminste met een van de drie zijden aan een tegel in het speelveld grenzen. Je mag de tegel ook op een hoger niveau plaatsen (dus bovenop andere tegels), de gehele tegel moet hierbij op 2 of 3 andere tegels komen te liggen.

Als een tegel is gelegd, wordt er onmiddellijk gescoord. Als je met je tegel een groepje maakt van 2 specerijen van dezelfde soort in jouw kleur, dan ontvang je 1 munt. Maak je met je gelegde tegel een groepje van 3 of meer specerijen van dezelfde soort in jouw kleur, dan ontvang je 2 munten.

Het is bij het aanleggen van een tegel ook mogelijk dat je een groepje maakt in de kleur van je tegenstander. Dan ontvangt jouw medespeler daar 1 of 2 munten voor.

Pas op voor de ratten!

Maar pas op; er zitten ook ratten in het spel. Van elke kleur 8 ratten. Als er van jouw kleur 3 of meer ratten op het speelveld liggen, dan is het spel direct afgelopen en heb je verloren. Het is dus van belang dat je de ratten op tijd afdekt door er tegels bovenop te plaatsen.

Als alle tegels zijn gelegd volgt er nog één keer een waardering. Alle zichtbare specerijen worden nogmaals gewaardeerd en daarbij ontvang je 1 puntenfiche voor elk groepje van 2 specerijen van hetzelfde soort in jouw kleur, en 2 puntenfiches voor elk groepje van 3 specerijen van één soort in jouw kleur.

De speler met de meeste punten wint het spel.

Heerlijk om weer eens een nieuw spel voor twee spelers te ontvangen en te leren! En dan nog zo’n leuk en tactisch spel ook. Het spel blinkt uit door de simpele spelregels en de leuke vormgeving. De doos waarin het spel zit is leuk, vrolijk en aansprekend, ook de tegels zien er mooi uit. Na één keer doorlezen van de spelregels weet je exact hoe het spel werkt en kun je meteen beginnen.

Als je 1 of 2 keer geoefend hebt, zit je er helemaal in en weet je helemaal hoe het spel werkt en waar je op moet letten. Daarbij speelt het spel heel vlot weg, maar is het wel erg tactisch te noemen. Want; je wilt de meeste punten behalen en groepjes van dezelfde specerijen in jouw kleur vormen. Daarbij wil je natuurlijk niet noodgedwongen groepjes vormen in de kleur van je tegenstander. Je dient elke tegel zo tactisch mogelijk neer te leggen.

En dan nog die ratten; nou dat zijn echt geen lieverdjes. Elke keer duiken ze weer op en dan is het zaak om ze zo snel mogelijk af te dekken met een andere tegel. Ligt er bijvoorbeeld 1 rat zichtbaar in het speelveld, dan kan het zomaar gebeuren dat je medespeler 2 tegels pakt met op elke tegel een rat. Dan komen er 3 ratten zichtbaar in het speelveld en is het spel direct afgelopen en heb je verloren. Nu is de kans niet supergroot dat je twee ratten in dezelfde kleur tegelijk pakt, maar het kan wel. En soms kun je gewoonweg een rat niet afdekken, of neem je een risico omdat je met je tegel op een andere plek juist veel punten kan scoren. Elke keer moet je die overweging weer maken.

Wat ik er net iets minder leuk aan vind

Oké; ik kan Rat Attack dus iedereen aanraden, want het is echt superleuk, vlot en tactisch! Leuk voor als je aan het eind van de avond nog even een kort spelletje wilt leggen dat wel leuk is, maar niet te moeilijk en dat niet te lang duurt! Het is ook binnen no-time klaargelegd. Maar dan nu wat ik er minder aan vindt. Je hebt een rode speler en een groene speler. De groene speler heeft verschillende specerijen in een groene kleur, lichtgroen, donkergroen, maar wel groen. De rode speler heeft verschillende specerijen in een rode kleur en in een bruine kleur. Ik moest behoorlijk wennen dat zowel rood als bruin mijn kleur was. Ik had liever gezien dat het allemaal echt rood was geweest. Maar na een aantal keer spelen ben ik er aan gewend en raak ik ook niet meer in de war. Dus dat minpuntje komt ook wel weer goed als je het een aantal keer gespeeld hebt.

Het tweede minpuntje wat mij betreft. Zodra er 3 ratten in het spel liggen in één kleur is het spel direct afgelopen. En dat vind ik jammer. Ben je net lekker bezig, heb je al een leuk aantal puntenfiches in bezit, komen er 3 ratten in het spel te liggen en is het spel direct afgelopen en doen je zuur gespaarde punten er niet meer toe. Ik snap deze spelregel wel, maar op één of andere manier had ik het toch leuker gevonden als het spel door zou kunnen gaan. Dat degene niet direct verloren heeft, maar dat hij bijvoorbeeld elke keer als er 3 ratten zichtbaar zijn 2 punten moet afstaan aan de tegenstander. Aan de andere kant neem je dan misschien weer iets vaker het risico door een rat niet af te dekken. Gelukkig is het ons slechts een enkele keer overkomen dat het spel op die manier afgelopen is. Meestal wordt het spel helemaal uitgespeeld en wordt de winnaar bepaald op basis van het aantal punten.

Het speelveld van Rat Attack

Titel: Rat Attack
Aantal speler: 2