Review: Jaipur | Asmodee

Jaipur, tweepersoonsspel van Asmodee

Jaipur; een superleuk tweepersoonsspel. Ik speel het al regelmatig online en omdat ik het zo’n leuk spel vind, wilde ik ook graag het fysieke spel hebben, ik zette het op mijn verlanglijstje. En niet veel later kwam deze mogelijkheid van Asmodee; of ik een aantal spellen wilde ontvangen om te testen en er een review over wilde schrijven. Een van de spellen die ik ontving is Jaipur en daarmee kan ik dit spel weer van mijn verlanglijstje afstrepen.

Jaipur

• 44 goederenkaarten; 6x diamant, 6x goud, 6x zilver, 8x linnen, 8x kruiden, 10x leder
  • 11 kamelenkaarten
  • 38 goederenfiches
  • 18 bonusfiches
  • 1 kamelenfiche
  • 3 fiches van uitmuntendheid

Spelvoorbereiding

Leg het spel klaar volgens de afbeelding hieronder:

Spelopstelling van Jaipur

Tijdens je beurt heb je twee opties; kaarten nemen, of kaarten verkopen. Als je een van de twee opties hebt voltooid dan is je tegenstander aan de beurt. Zo speel je om de beurten. Let er daarbij wel op dat je nooit meer dan 7 kaarten in je hand mag hebben.

Kaarten nemen

In het midden van tafel liggen 5 kaarten. Je hebt 3 mogelijkheden:

• Je neemt 1 kaart uit het midden en je legt 1 kaart van de trekstapel op de lege plek.
  • Of je neemt 2 of meerdere kaarten uit het midden en je legt een gelijk aantal kaarten uit je hand terug. Ruilen dus.
  • De laatste mogelijkheid is om alle kameelkaarten uit het midden te pakken en deze toe te voegen aan jouw kudde. De lege plekken worden opgevuld met kaarten van de trekstapel.

Kaarten verkopen

Je kunt ook de kaarten uit je hand verkopen. Kies een goederensoort en verkoop zoveel kaarten van deze soort als dat je wilt. Je legt de kaarten op de aflegstapel. Voor elke kaart die je aflegt neem je één fiche, beginnend bij de bovenste die de hoogste waarde heeft. De fiches leg je voor je neer. Als je 3 kaarten verkoopt, pak je ook nog eens bonusfiche met de 3 (waarde 1, 2 of 3 bonuspunten), als je 4 kaarten verkoopt, pak je een bonusfiche met de 4, (4, 5 of 6 bonuspunten) en als je 5 kaarten in één keer verkoopt, pak je een bonusfiche met de 5 (8, 9 of 10 bonuspunten). Verkoop je 1 of 2 kaarten, dan ontvang je geen bonusfiche.

De ronde eindigt wanneer er niet genoeg kaarten meer zijn om de markt aan te vullen tot 5 kaarten, of wanneer 3 typen goederenfiches op zijn.

Puntentelling

Als eerste wordt de kamelenkudde geteld. De speler met de grootste kudde ontvangt het kamelenfiche die 5 punten waard is. Vervolgens telt elke speler alle punten van de fiches die hij in bezit heeft. De speler met de meeste punten ontvangt de zegel van uitmuntendheid. Een nieuwe ronde wordt gespeeld. De speler die als eerste 2x een ronde heeft gewonnen, is de winnaar. In totaal speel je dus 2 of 3 rondes.

Jaipur

Mijn man en ik spelen vaak samen een spelletje en een spelletje speciaal voor twee personen vinden wij dan ook altijd heel leuk om te spelen. Jaipur is zo’n spel wat graag op tafel komt. Ik speelde het al vaak online en wist de spelregels al. Mijn man kende het niet, maar na één keer de spelregels doornemen en één potje om te oefenen, was het hem helemaal duidelijk wat de bedoeling van het spel is. De spelregels zijn dus heel eenvoudig.

De voorbereiding van het spel is wel iets waar je eventjes de tijd voor moet nemen. De fiches moeten allemaal gesorteerd worden en op volgorde op tafel komen te liggen. De kaarten moeten juist heel goed geschud worden, omdat ze tijdens het spelen enigszins gesorteerd op de aflegstapel komen te liggen. Maar als het eenmaal klaarstaat, dan heb je ook wat.

2 of 3 rondes

Het spel wordt gespeeld over maximaal 3 rondes. Of 2, mocht een van de spelers 2 keer achter elkaar winnen. Als je dus het eerste potje verliest, dan heb je nog een mogelijkheid om revancheren. En dat lukt vaak ook. Het is van belang om te proberen om de extra bonusfiches te verzamelen. Dit doe je door 3, 4 of 5 kaarten van dezelfde goederensoort te verkopen. En hoe meer van dezelfde soort, hoe meer bonuspunten, en juist die bonuspunten geven je een voorsprong op je tegenstander.

Daarbij is het steeds de goede balans vinden tussen het verkopen van je goederen, het verzamelen van de juiste goederen en het vergroten van je kamelenkudde. Daarbij is het ook zo dat de verschillende goederensoorten een andere waarde heeft. Diamant levert de meeste punten op, maar daarvan zijn er het minst in het spel. Leder zit er daarentegen meer in, maar een fiche daarvan is veel minder waard. En zo is het elke keer de balans zien te vinden tussen wat je neemt en wat je verkoopt, maar daarbij ook je tegenstander niet uit het oog zien te verliezen.

Het is een spel wat je vlot kunt spelen. Je neemt of verkoopt kaarten, dan neemt enkele seconden in beslag. Daarna is de volgende speler weer aan de beurt. Je hoeft daarom niet lang te wachten tot je aan de beurt bent. Al met al vinden wij dit een erg leuk en vlot spel, het heeft een prachtige vormgeving en beiden zijn we aan elkaar gewaagd. En dat maakt dat het spel regelmatig op tafel komt!

Titel: Jaipur
Uitgeverij: Asmodee
Aantal spelers: 2 spelers