Review: Azul | De ramen van Sintra

Azul de ramen van Sintra

In 2010 zijn Arjan en ik een paar dagen naar Lissabon geweest. Wat een prachtige stad en absoluut de moeite waard voor een stedentrip! Een van de uitstapjes die wij hebben gemaakt is naar Sintra. Met de trein reis je van Lissabon in zo’n half uurtje naar Sintra. Daar hebben we een prachtig paleis bezocht! Oh, wat zouden we graag eens terug willen naar Lissabon en dan ook Sintra weer eens bezoeken. Het tweede spel van Azul is op het paleis van Sintra gebaseerd. Het draagt de titel: Azul – De ramen van Sintra. En dit spel is al net zo verslavend als het eerste spel Azul.

Azul – De ramen van Sintra

Het verhaal

Beste glaszetters,

Welkom in Sintra!

Wie weet de ramen van het paleis als beste te voorzien van prachtige glas-en-lood panelen?

• 9 fabrieksschijven (gebruik 5 schijven bij 2 spelers, 7 schijven bij 3 spelers en 9 schijven bij 4 spelers)
  • 4 paleisborden, voor elke speler een kleur
  • 32 patroonstroken, 8 van elke speelkleur
  • 8 scorestenen, 2 van elke kleur
  • 4 glaszetters, 1 van elke kleur
  • 100 speelstukken (glas), 5 kleuren, van elk 20 stuks
  • 1 scorebord
  • 1 startspelersfiche
  •  Een linnen zak
  • 1 glazen toren

• Leg de fabrieksschijven in een cirkel in het midden van de tafel.
  • Plaats de glazen toren op tafel, binnen handbereik van elke speler.
  • Elke speler kiest een kleur en neemt een paleisbord en 8 patroonstroken. De patroonstroken worden in willekeurige volgorde boven het paleisbord geplaatst.
  • Plaats de glaszetter boven de meest linkse patroonstrook.
  • Kies een speler die verantwoordelijk is voor het scorebord. Van elke speler wordt er een scoresteen op de ‘0’ geplaatst en een scoresteen bovenaan het gebroken-glas-spoor.
  • De 100 speelstukken worden in de linnen zak gedaan. Er wordt van elke kleur één steen eruit gehaald en op 2 tot 6 op de ronde-indicator op het scorebord geplaatst. Er wordt nog een steen uit de zak gegrabbeld en deze wordt op nummer 1 gelegd.
  • Op elke fabrieksschijf worden 4 speelstukken gelegd, die willekeurig uit de zak worden gegrabbeld.
  • De speler die begint krijgt de startspelersfiche.

De ramen van Sintra Azul Asmodee

Het spel wordt gespeeld in 6 rondes. Degene die aan het eind van het spel de meeste punten heeft behaald, heeft het spel gewonnen.

De speler met het startspelersfiche mag beginnen en heeft 2 keuzes.

1. Leg een patroon
  2. Zet de glaszetter terug naar de meest linkse patroonstrook.

Indien keuze 1: de speler neemt alle speelstukken van één kleur van één van de fabrieksschijven en legt de overige in het midden van de tafel. De worden op een van de patroonstroken gelegd, overeenkomstig de kleur. Ook is het mogelijk om alle speelstukken van één kleur uit het midden van de tafel te pakken. Ook deze speelstukken worden op een van de patroonstroken overeenkomstig de kleur gelegd.

De speelstukken moeten op de patroonstrook waar de glaszetter staat gelegd worden. Wat ook mag is om een patroonstrook rechts van de glaszetter te kiezen, maar dan schuift de glaszetter ook mee naar rechts. Je mag nooit speelstukken links van de glaszetter plaatsen.

Als een patroonstrook vol is, schuif je één speelstuk naar onder, op het paleisbord en gooi je de overige vier stenen in de glazen toren. Je telt je punten op volgens de regels enje loopt dit aantal punten vooruit op je scorespoor. Vervolgens draai je de patroonstrook om. Is deze patroonstrook later in het spel een tweede keer compleet, dan wordt de strook uit het spel verwijderd.

Minpunten en Bonuspunten

Soms ontkom je er niet aan dat je meer speelstukken moet pakken dan je kunt plaatsen. Deze speelstukken moet je laten vallen en daarvoor krijg je minpunten. Schuif voor elke steen die je moet laten vallen het scoresteentje een vakje op het gebroken-glas-spoor naar beneden.

Ook is het mogelijk om bonuspunten te verdienen bij een volle patroonstrook. Elke ronde staat voor een kleur op de ronde-indicator. Voorbeeld; als in ronde 3 de rondekleur blauw is, dan mag je voor elke blauwe steen in volle patroonstroken een extra punt rekenen.

Het spel is afgelopen als er 6 rondes gespeeld zijn. De uiteindelijke score wordt berekend. Voor elke 3 speelstukken die nog op de patroonstroken liggen ontvang je één punt. De minpunten van het gebroken-glas-spoor worden eraf getrokken. En je ontvangt nog bonuspunten overeenkomstig een formule, dit is afhankelijk van het aantal patroonstrook je vol hebt gekregen, en dit puntenaantal loop je weer vooruit op je scorespoor.

Degene met de meeste punten wint het spel.

Scorebord de ramen van Sintra

Zoals ik in een vorige review al schreef, kocht ik het spel Azul als kerstpakket voor mijzelf. Toen ik het spel bestelde zag ik ook dat er een tweede spel beschikbaar is, namelijk De ramen van Sintra. Al na slechts enkele potjes merkte ik dat Azul een zeer verslavend spel is en daarom zette ik ook het tweede spel meteen maar op mijn verlanglijstje. Toen er enkele dagen later een kerstpakket van één van mijn opdrachtgevers in de bus viel – een bol.com cadeaubon – hoefde ik niet lang na te denken en slechts een kwartier later was deze cadeaubon besteed. Je begrijpt ‘m vast, ik bestelde Azul – De ramen van Sintra.

Dit spel is al net zo verslavend als het eerste spel. De ramen van Sintra heeft wat overeenkomsten met het eerste spel. In beide spellen heb je fabrieksschijven waarop vier ‘steentjes’ worden gelegd. In beide spellen is het ook de bedoeling dat je de steentjes van een kleur mag kiezen en de overige stenen in het midden legt. Ook is het zo dat bij beide spellen je de stenen in één kleur uit het midden mag kiezen. Het verloop van het spel is echter wel heel anders, en daarmee is het toch een heel ander spel, met een heel andere tactiek.

Elk spel is anders

Elke speler krijgt 8 patroonstroken van zijn eigen kleur. Deze stroken leg je in willekeurige volgorde in een rij. Bovendien heeft elke strook een voor- en een achterkant. Doordat bij elk spel de stroken in een andere volgorde liggen, is elk spel weer anders. Ook de beschikbaarheid van het glas is in elk spel weer anders doordat je voor elke fabrieksschijf vier willekeurige glassteentjes uit de zak grabbelt. Je weet nooit welke kleur er gepakt wordt en of je die net wel of net niet nodig hebt.

We merken bij dit spel wel dat de eindscore wat dichter bij elkaar ligt dan bij het eerste spel Azul. Ook komen we steeds op ongeveer hetzelfde puntenaantal uit en dat is niet zo bij het eerste spel Azul. Toch, als je even een flinke tegenvaller hebt en veel glas op de grond moet laten vallen, dan kun je ook zomaar veel minpunten hebben en wel achter gaan lopen. Maar als je eenmaal door hebt hoe het spel werkt, dan kun je deze minpunten vaak voorkomen door steeds de juiste kleur van de juiste plek te kiezen, als is dit niet altijd mogelijk.

Het doosje, de glazen toren,waarin je de afgelegde glassteentjes kunt gooien is absoluut een aanwinst. Dit wordt gemist in het eerste spel!

Een heel ander spel

Maar toch; als je eenmaal een spelletje gespeeld hebt, wil je het absoluut nog eens spelen en nog eens, en nog eens en daardoor is het een flink verslavend spel. De twee spellen vertonen veel overeenkomsten, toch zijn de spellen echt heel anders. Ik kan dan ook niet zeggen dat de een leuker is dan de ander. Beide spellen zijn echt leuk en absoluut de moeite waard om in de kast te hebben staan. En juist de afwisseling maakt beide spellen nog leuker! Ook dit spel is zeker een blijvertje en zal regelmatig op tafel verschijnen.

Ik kan niet wachten tot spel 3 verschijnt!

Titel: Azul – De ramen van Sintra
Uitgeverij: Asmodee