Recensie: Hilda en de grote Parade | Stephen Davies & Luke Pearson

Hilda en de grote parade Netflix-serie

Elin zit nu in groep 4 en als het gaat om het leesniveau behoort ze bij de middengroep. Ze loopt niet voor en niet achter, maar komt gewoon lekker mee! Fijn! Steeds vaker kruipt ze met een boek op de bank! Tijd om mij eens iets meer te gaan verdiepen in boeken voor kinderen. Ik ontving een recensie-exemplaar van het boek Hilda en de Grote Parade, las het en in deze recensie lees je wat ik ervan vind.

Hilda en de Grote Parade

Hilda is avonturier, tekenaar en ontdekkingsreiziger. Samen met haar moeder en voshertje Twijg woonde ze in een magische vallei. Een reus heeft een huis platgetrapt en moesten ze noodgedwongen verhuizen naar de grote stad Trolberg. Maar Hilda kan het er maar slecht wennen en school is al helemaal niet leuk. Totdat de klas een opdracht krijgt: over drie dagen wordt de Grote Parade gehouden, de jaarlijkse feestdag van Trolberg. De klas mag een praalwagen versieren en bovendien houden ze een tentoonstelling voor de ouders met als thema Supermooi Trolberg. En vanaf dat moment gaat alles mis:

‘Hilda, je huilt!’ zei mama, en ze trok haar tegen zich aan. ‘Wat is er?’ Hilda drukte haar gezicht tegen mama’s schouder en luchtte in één adem haar hart: ‘Ik dacht dat ik op school twee vrienden had en we gingen samen op avontuur, maar het werd nogal heftig en nu zijn ze bang voor me, en van hun ouders mag ik niet meer met ze samenwerken en nu moet ik in mijn eentje aan de Supermooi Trolberg-tentoonstelling werken, en dat is onmogelijk want er is echt niks supermoois aan Trolberg, en ik wil gewoon terug naar ons huisje in de wildernis!’

Maar dan ontmoet Hilda een pratende raaf, een tuinierende draak en maakt ze kennis met allerlei andere magische wezens en blijkt Trolberg toch een stuk magischer te zijn als dat ze had verwacht. Maar of de Grote Parade wordt zoals ze had verwacht … ?

Komt de titel je bekend voor? Dat kan. Hilda heeft een eigen Netflix-serie. Nu hebben wij geen Netflix en kennen deze serie dus niet. Stiekem ben ik er wel nieuwsgierig naar. Maar we hebben geen Netflix, dus helaas 😉

Het boek is supergrappig. Een heerlijk fantasyverhaal vol magische wezens in een eigen wereld. Een wereld waarin alles mogelijk is. Toch is het heel realistisch geschreven en kun je alles zo voor je zien, als in een film.

Hilda en de Grote Parade telt 170 bladzijdes en is onderverdeeld in 17 korte hoofdstukken. Elk hoofdstuk wordt gescheiden door een volledige gele bladzijde. Het boek kent ook heel wat illustratie van soms wel 1 of 2 bladzijdes groot waarin gebruik is gemaakt van verschillende tinten bruin en de accentkleur geel.
Het lettertype is fijn om te lezen. De regelafstand is groot waardoor een bladzijde overzichtelijk en behapbaar is voor kinderen om zelf te lezen. Met regelmaat zijn er belangrijke woorden of zinnen met alleen hoofdletters geschreven, of juist cursief. Zelf stoor ik mij daar altijd aan, maar Elin vindt prettig zegt ze, want grotere letters zijn makkelijker te lezen.

Leeftijdsadvies

Eigenlijk pas sinds Elin in groep 4 zit pakt ze zo af en toe uit zichzelf een boek of strip om te gaan lezen. Ik merk dat dit boek van 170 bladzijdes best nog wel wat veel voor Elin is en het doorzettingsvermogen vergt om het uit te lezen. Ze zou dit boek nu nog niet zomaar uit zichzelf pakken. We hebben afgesproken dat Elin het ene hoofdstuk leest en ik daarna nog een hoofdstuk voorlees. We zijn nu een aantal hoofdstukken verder en ze vindt het verhaal onwijs leuk, het sluit heel erg aan bij haar beleving. Ik denk dat als ze een half jaartje verder is, het net iets beter aansluit om het volledig zelf te lezen.

Technisch gezien is Joas (groep 2) wat betreft het leesniveau gelijk aan, of misschien zelfs wel verder, dan Elin. Hij zou dit boek technisch zeker kunnen lezen. De dikte van het boek, de grootte van het lettertype (lees: te kleine letters) en het verhaal sluiten niet aan bij zijn belevingswereld. Om zelf te lezen zou de adviesleeftijd ongeveer 8 jaar zijn. Om voor te lezen is het boek geschikt vanaf een jaar of 6.

Hilda en de Grote Parade is een tweede deel in de serie. Het eerste deel – Hilda en het Verborgen Volk – hoef je niet per se eerst te lezen, de delen zijn prima afzonderlijk te lezen. Natuurlijk ben ik nu ook nieuwsgierig naar het eerste deel. Het derde deel komt er trouwens ook aan. In dat verhaal gaat Hilda bij de Scouts en wil ze indruk op haar moeder maken door veel insignes te verdienen. En dat gaat natuurlijk niet zoals ze zou willen.

Elin zit op scouting, dus ik denk zomaar dat ze dat boek ook graag wil hebben en wil lezen.

Titel: Hilda en de Grote Parade
Auteurs: Luke Pearson en Stephan Davies