Review: Say Cheese | Eureka Ah!Ha Games

Say cheese; een denkspel van Eureka Ah!Ha Games

Van Eureka! ontving ik een grote doos met een drietal ontzettend leuke producten. Een daarvan is een denkspel voor één persoon; Say Cheese. Het lijkt op SmartGames, een merk dat we allemaal wel kennen. Say Cheese is een denkspel van het merk Eureka Ah!Ha Games. Als je van de solitaire denkspellen van SmartGames houdt, dan is het zeker de moeite waard om je blik te verbreden en ook eens bij Ah!Ha Games te kijken. In dit artikel vertel ik je meer over Say Cheese.

Say Cheese

Lukt het jou om alle muizenkoppen in de hoogte te krijgen? Elk kaasblokje bevat een muis in een bepaalde kleur. Aan de ene kant zit de kop en aan de andere kant de staart van de muis.

De kleur van de muis en de positie op het speelbord moeten overeen komen met de opdracht. Bij elke opdracht zie je in hoeveel stappen je de puzzel kunt oplossen.

Er zijn 50 opdrachten om te maken. Van makkelijk niveau naar moeilijk niveau.

• 1 kaasplank, een rond speelbord met 9 vakken
  • 7 stukken kaas met daarin een muis (5 vierkante kaasstukken en 2 rechthoekige kaasstukken)
  • Handleiding met daarin ook de 50 opdrachten + oplossingen

Spelverloop

• Kies een opdracht.
  • Plaats een aantal blokje kaas op het spelbord, zoals aangegeven bij de opdracht. Let ook op de kleur van de muis die heerlijk van het kaasblokje zit te smullen. Aan de ene kant van het kaasblokje is de staart van de muis zichtbaar, aan de tegenovergestelde kant van het kaasblokje is de kop van de muis zichtbaar. Plaats de aangegeven kaasblokjes met de staart naar boven op de aangegeven plek op het kaasplankje.

Het doel van Say Cheese is om de puzzel op te lossen door de klaasblokjes in het rooster van 3 x 3 vakjes op de kaasplank zo om te rollen dat alle muizenkoppen omhoog wijzen. Hiervoor heb je een beperk aantal moves beschikbaar dat staat aangegeven bij de opdracht.

• De blokjes kaas kunnen verplaatst worden door ze te rollen naar een aangrenzend vakje. Bij elke opdracht staat een maximum aantal rolbewegingen vermeld. Lukt het om binnen het maximum aantal bewegingen alle kaasblokjes om te rollen zodat de kop van de muis omhoog wijst?
Say Cheese van Eureka Ah!Ha Games

Kleurrijk, robuust, eenvoudig, maar toch uitdagend. Het zijn zomaar een aantal woorden die in mij opkomen als ik aan de slag ga met Say Cheese. Het spel ziet er leuk en aantrekkelijk uit. Joas mocht in de brochure van Eureka Ah!Ha Games een denkspel uitzoeken en deze sprak hem het meeste aan. Ik snap het wel. Daarnaast is het ook een robuust spel, het gaat niet zomaar stuk. Hoewel de kaasblokken vierkant zijn, rollen ze makkelijk over het kaasplankje. Een ander voordeel is dat het weinig onderdelen bevat en geen kleine onderdelen. Het is daarmee een ideaal spel om mee op vakantie te nemen en je niet zo snel bang hoeft te zijn dat er een onderdeel kwijt raakt.

De regels zijn al snel duidelijk. Opdracht 1 was zo opgelost. Je krijgt het spel snel in de vingers. Opdracht 2 lukte ook snel, en opdracht 3 was ook makkelijk. Toen kwam ik bij opdracht 4. Na een kwartier had ik nog de oplossing niet. Toen wilde Elin het wel eens proberen en die had ‘m direct. Pff, de kinderen zijn er weer veel beter in dan ik. Uitdagend dus. En dan kom ik meteen bij het vierde kenmerk; uitdagend. De adviesleeftijd voor dit spel is 8 jaar. Als het gaat om de spelregels dan kunnen jongere kinderen hier al zeker mee aan de slag. Het is alleen de vraag of het hen lukt alle 50 de opdrachten op te lossen. Maar ook al blijven ze halverwege steken, over een tijdje lukt het vast weer. Ik denk dat de meeste kinderen van 6 er al zeker mee uit de voeten kunnen! En al lukt het niet om alle 50 de opdrachten op te lossen, dat geeft helemaal niks.

Als je op zoek bent naar leuke solitaire denkspellen, en eens wat anders wilt dan de bekende SmartGames, dan is het zeker een aanrader om bij Eureka Ah!Ha Games te kijken.

Titel: Say Cheese
Uitgeverij: Eureka Ah!Ha games