Van Auteur Martijn van der Kooij kreeg ik een uitnodiging om naar zijn boekpresentatie te komen van zijn boeken ‘Mijn moeder wil je graag ontmoeten’ en ‘Lebanon 24/7’. Deze presentatie werd afgelopen zaterdag gehouden in het Belasting- en douanemuseum in Rotterdam. Het leuke was dat er voor kinderen gelijktijdig een workshop werd georganiseerd. Wij gingen dus als gezin op stap; Arjan, Elin en Joas bezochten het museum en deden mee aan de workshop, ikzelf ging naar de boekpresentatie.

BoekpresentatieMijn moeder wil je graag ontmoeten

Tijdens de boekpresentatie werd Martijn geïnterviewd door Philip Dröge. Hij stelde vragen aan Martijn over het boek en de avonturen die Martijn heeft beleefde in de diverse landen die hij heeft bezocht en in zijn boeken beschrijft. Hoe komt het dat het reizen zo in het bloed zit? Waarom kiest hij voor niet alledaagse landen? Waarom niet naar Amerika? Waar gaat je volgende reis heen? Een groot deel van de antwoorden die Martijn gaf zijn te lezen in het boek.
Het tweede deel van de boekpresentatie ging over het boek ‘Lebanon 24/7‘, de Engelse vertaling van ‘Alle dagen Libanon‘. Ik heb dat boek (nog) niet gelezen. Eén van de hoofdpersonen uit dit boek is Elie en tijdens de boekpresentatie werd met hem een interview gehouden.

Het officiële gedeelte werd afgesloten. Daarna was er gelegenheid om een of meerdere boeken te kopen die dan door Martijn gesigneerd werden. Van Martijn kreeg ik een boek waar hij een lief berichtje inzette. (En nu maar hopen dat er echt geen foutje meer in staat ;-))

Mijn moeder wil je graag ontmoeten

Als eerste over de titel; In Caïro, Egypte ontmoet Martijn bij een moskee Achmed. Achmed biedt hem een gratis rondleiding aan. Na diverse malen nee gezegd te hebben, bleef Achmed zo aandringen dat Martijn uiteindelijk ja zegt, om maar van hem af te zijn. Achmed laat hem de moskee zien en neemt hem daarna mee naar buiten om hem nog een aantal mooie plekken in Caïro te laten zien. Maar de volgende dag spreken ze weer af bij de moskee. Dan zegt Achmed; ga mee naar het dorpje waar ik vandaan kom, want ‘mijn moeder wil je graag ontmoeten’. En die zin is de titel van het boek geworden. Het verhaal over zijn reis naar Egypte, die ontmoetingen die hij heeft met de mensen daar en ook het verhaal van Achmed en het bezoek aan zijn moeder kun je lezen in dit boek.

Een ander verhaal uit het boek is over Martijns eerste echte reis, als 14-jarig jongetje gaat hij op schoolreis naar Moskou. Met deze reis is de toon gezet. Daar ontmoet hij een Russische jongen en ze blijven contact houden. Jaren later gaat hij daar weer naar Moskou om die vriend de ontmoeten. Maar als die vriend op bezoek komt in Nederland, dan loopt het toch op een teleurstelling uit.

15 landen in 4 continenten; Martijn neemt je mee naar avontuurlijke plaatsen en brengt je in contact met bijzondere mensen. De landen/steden die in dit boek aan de orde komen zijn Moskou, Egypte, Thailand, Laos, Berlijn, Buenos Aires, Montevideo, Salvador de Bahia, Den Haag, Lviv, Kiev, Jakarta, Libanon, Israël, Parijs, Istanboel en Reykjavik.

Bij het lezen van het boek vielen mij twee dingen op. Als eerste de zeer prettige schrijfstijl. Het leest vlot weg en de avonturen die Martijn beschrijft zijn leuk, inspirerend en meeslepend om te lezen. Het tweede wat mij opviel is dat het boek eerlijk is geschreven. Martijn gaat naar niet alle daagse bestemmingen,  in de grootste sloppenwijken van Rio de Janeiro, in het onveilige Salvador de Bahia en in het door oorlog verscheurde Oekraïne. Martijn is eerlijk over de angstige momenten die hij soms meemaakt en over de twijfels die hij ervaart als hij door mensen wordt meegevraagd naar kleine, afgelegen dorpjes om familie te bezoeken.

Het leuke van deze verhalen is, dat het niet zomaar vakantieverhalen zijn. Martijn maakt daadwerkelijk contact met de inwoners van het land, spreekt met hen, is geïnteresseerd in hen. Hij komt letterlijk achter de voordeur. En dat maakt het interessant. Achterin het boekje vind je nog 15 bezoektips. Als titel heeft dit hoofdstuk ‘van de gebaande wegen’, de tips zijn dan ook bijzondere bezoektips, waar je niet zomaar komt als je het niet weet.

Titel: Mijn moeder wil je graag ontmoeten
Auteur: Martijn van der Kooij
ISBN: 9789492844286