Op school een engel, thuis een bengel. Vorig jaar, zo rond deze tijd, zeiden Arjan en ik steeds tegen elkaar: Het lijkt wel alsof Elin ADHD heeft. Dit bedoelden we semi-serieus, een deeltijd ADHD-er is geen ADHD-er, maar haar gedrag kwam op bepaalde punten echt wel overeen. Zodra ze uit school kwam was het ene wervelwind, tientallen bordjes met ‘ontploffingsgevaar’ hingen om haar heen en ze was nergens meer mee te motiveren. Behalve als ik echt met haar aan het werk ging, zoals leren lezen, Squla, SmartGames, enz. Dagelijks vertelde zij mij wat ze op school gedaan had en dat was heel veel spelen. En na een zoektocht op internet kwam ik uit bij onderpresteren.

Een gesprek met de juf leverde niets op (een heb-je-weer-zo’n-moeder-die-denkt-dat-haar-kind-hoogbegaafd-is-reactie. Nee, ik had het alleen maar over onderpresteren en niet over hoogbegaafdheid). Aangezien het al op het eind van het schooljaar liep, heb ik het maar zo gelaten en ben ik naar de School Maatschappelijk Werker gestapt.

Van de School Maatschappelijk werker naar de Fysiotherapeut

Ik heb het hele verhaal aan de School Maatschappelijk werker verteld. Er kwamen 3 dingen op tafel. Onderpresteren, sensorische informatieverwerking en hooggevoeligheid in combinatie met een sterke wil (HSP/HSS). Zij adviseerde mij om eventjes een keer bij het Opvoedbureau binnen te stappen om te zien of zij nog wat tips had waar ik zelf nog niet aan gedacht had.
Maar ook kreeg ik het advies om naar een fysiotherapeut te gaan voor Sensorische informatieverwerking. Daar had ik dus nog nooit van gehoord.

In de derde plaats vond zij het een heel goed plan om in de eerste weken van het nieuwe schooljaar een afspraak met de nieuwe juf te maken. Het schooljaar was nog maar koud twee weken oud en de nieuwe juf zei tegen mij, “Elin is aan het onderpresteren, ze kan veel meer dan dat eruit komt.” 🙂 Nu krijgt ze nog steeds op school de uitdaging die ze nodig heeft en is ze thuis weer lekker aan het spelen.

Zie wat je kind beweegt

Maar goed, wij naar fysiotherapie voor Sensorische Informatieverwerking (SI). Ik had gewild dat ik het boek ‘Zie wat je kind beweegt’ al had gelezen toen ik ruim een half jaar geleden met Elin daarnaartoe ging. Toen kreeg ik in één uur tijd zo’n brok informatie over mij heen en allerlei tips, die ik nu na het lezen van dit boek veel beter kan plaatsen. Dit boek gaat over SI, prikkelbehoefte, over- en onderprikkeling en hoogsensiviteit toegespitst op kinderen van 0-6 jaar.

SI gaat over de wijze waarop je omgaat met prikkels. Prikkels komen binnen via zintuigen; Auditief, visueel, smaak, reuk, tast, evenwicht en interne organen. Sommige kinderen registreren te weinig prikkels, ze hebben dan een hoge prikkeldrempel en raken onderprikkeld. Andere kinderen registreren heel veel prikkels en raken snel overprikkeld.

Bij het ene kind uit zich dat in druk gedrag (het lijkt wel ADHD 😉 ) en de ander trekt zich juist terug. Dit boek geeft inzichten en veel direct toepasbare, praktische tips om te zien wat jouw kind beweegt.

Dit boek is heel duidelijk en in heldere taal geschreven. In korte alinea wordt kort maar krachtig uitgelegd wat begrippen betekenen. Ook worden er veel tips gegeven, en wordt het waarom van de tip uitgelegd. Tips die ik van de fysiotherapeut heb gekregen, maar die ik nu beter kan plaatsen.

Ik had gewild dat ik dit boek had toen ik met Elin naar SI ging. Ik kan iedereen die het advies krijgt om met zijn/haar kind voor SI naar fysiotherapie te gaan, adviseren om dit boek aan te schaffen en te lezen. Met deze informatie op zak weet je veel beter waar het over gaat en kun je alles beter plaatsen en veel gerichter vragen afvuren. Ik raad wel aan om het boek niet in één keer te lezen, maar stukje bij beetje. Het is wel veel informatie die in het boek beschreven staat, echt alles komt aan de orde.

Het is dat de auteur hier niet dichtbij zit met haar praktijk, anders had ik direct een afspraak gemaakt, om nog meer vragen op haar af te vuren over SI in combinatie met HSP/HSS en wellicht ook in combinatie met onderpresteren.

Titel: Zie wat je kind beweegt
Auteur: Suzanne Strijbosch-van Snippenberg
Uitgeverij: Scrivo Media
ISBN: 978-94-91687-61-7
Aantal pagina’s: 107
Prijs: voor € 17,50 hier te bestellen.

Eerder schreef ik een recensie van het boek ‘Draakje vurig op school‘, eveneens een uitgave van Scrivo Media. Een nieuwe avontuur van Draakje die herkenbaar is voor alle wilskrachtige, maar tegelijkertijd zo hooggevoelige heethoofdjes.