Op de achterkant van het speldoosje staat: ‘Träxx is zowel simpel als geniaal; in 2 minuten uitgelegd, geen wachttijden, spannend tot het einde en elk spel verloopt compleet anders.’ Dat belooft wat. Ik houd van zulk soort spellen en het doet mij denken aan de spellen Qwixx en Qwantum die hier veel worden gespeeld. Wij mochten van White Goblin Games dit spel testen en we kwamen tot de conclusie dat dit spel zeker aan het rijtje toegevoegd kan worden met spelletjes die we er vaak even bij pakken.

Träxx

Je hebt niet veel nodig om een potje Träxx te kunnen spelen. In het doosje zitten 15 kaarten, 4 potloodjes en een scoreblok. Zoals wij met veel spellen doen waarbij je een scoreblok nodig hebt, hebben wij eerst een aantal scorebladen geplastificeerd. Met een whiteboardstift kun je dan op het scoreblad schrijven, na afloop van het spel schoonvegen en zo kun je het blaadje eindeloos opnieuw gebruiken. Er zijn in dit spel vier verschillende scoreblaadjes, waarvan we er van elk één geplastificeerd hebben. Het spel is ook verkrijgbaar met afwisbare scorebordje in plaats van met een schrijfbaar scoreblok.

Elke speler krijgt één scoreblaadje en een potlood. Je schudt de 15 kaarten en legt deze in een gedekte stapel in het midden van de tafel. Het spel kan beginnen. Een willekeurige speler trekt een kaart en legt deze open in het midden van de tafel. Op de kaart staan 4 of 5 kleurenvelden afgebeeld. Alle spelers mogen nu hun weg op hun scoreblad verlengen, maar ze mogen alleen de kleuren die afgebeeld staan op de speelkaart gebruiken. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken. Als je niet meer verder kunt mag je ook stoppen. Als elke speler zijn weg heeft verlengd, wordt de volgende kaart omgedraaid en mogen de spelers met die afgebeelde kleuren hun weg verlengen. Het spel gaat door tot de laatste kaart is omgedraaid.

Een zo lang mogelijke weg

Op deze manier creëer je een zo lang mogelijke weg op je scoreblad. De lijn mag niet onderbroken worden en mag elkaar niet kruisen. De weg mag steeds aan een kant verlengd worden, maar het maakt niet uit welke kant je kiest. Op het scoreblad staan ook getallen (2 t/m 10). Als je een getal passeert krijg je daar evenzoveel punten voor als het getal waar je op terechtkomt, als je tenminste de eerste speler bent die dit getal bereikt. Als de andere spelers daarna dit getal bereiken, krijgen ze daar de helft van de punten voor (naar boven afgerond).

Aan het eind van het spel, als alle 15 kaarten zijn omgedraaid, worden de punten bij elkaar opgeteld. Daarna tel je alle lege velden op je scoreblad en voor elk leeg veld trek er je één punt vanaf. Degene met het totaal aantal punten wint het spel.

Je hoeft bij Träxx niet op je beurt te wachten. Een willekeurige speler draait een kaart om en elke speler verlengt tegelijkertijd de route op het scoreblad. En dat maakt het spel leuk. Dan denk je misschien; is dat dan niet saai en speel je het spel dan niet alleen voor jezelf? Nee, integendeel. Je moet je medespelers goed in de gaten houden. Als jij als eerste een bepaald getal bereikt op je scoreblad, dan krijg je het volledig aantal punten. Ben je niet de eerste, dan krijg je slechts de helft. Maar omdat je in principe wel voor jezelf speelt, kun je dit spel ook alleen spelen. Als je flink verslaafd bent aan dit spel en je hebt geen medespeler, dan kun je toch nog dit spel spelen. Een afwijkende puntentelling staat beschreven in de spelregels.

Handig, zo’n uitlegfilmpje

De spelregels zijn zeer eenvoudig. Een keer lezen en je weet het. Gelukkig is er via Youtube ook een filmpje beschikbaar waarin de spelregels duidelijk worden uitgelegd. Toch is het spel echt niet zo makkelijk. Je moet je weg verlengen met de kleuren die op de kaart staan afgebeeld en soms komen die kleuren helemaal niet uit. Ook moet je opletten dat je weg niet vastloopt en dat je niet meer verder kunt spelen. Je moet opletten dat je als eerste de hoogste getallen bereikt om zo de meeste punten te kunnen scoren. En je moet opletten dat je zo min mogelijk lege vakjes op je scoreblad hebt.

Gelukkig hoef je niet alle kleuren die staan afgebeeld op de kaart te gebruiken. Maar als je te veel kleuren niet gebruikt, blijven er ook veel lege vakjes over. Het is niet wenselijk om dat te vaak te doen. Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het spel.

Wij vinden dit een leuk spel en spelen het graag. We pakken het er even bij als we een ‘lang’ spel hebben gedaan en nog even zin hebben in een leuk kort spelletje. Dit spel is ook ideaal om mee te nemen op vakantie. Oudere kinderen zouden het ook kunnen spelen op de achterbank tijdens een lange autorit. Of neem het mee in het vliegtuig om de tijd te doden tijdens een urenlange vlucht.

Inhoud van Träxx

Titel: Träxx
Aantal spelers: 1-4