Recensie: Yin en Yang | Nienke Pool

Yin en Yang | Nienke Pool

Yin en Yang is een deeltje uit de cultuurhistorische reeks uitgegeven door Droomvallei Uitgeverij. In deze reeks is ook Maryam het Bedoeienmeisje en Jantje, zestien jaar gevangen op Java verschenen. Van die twee boeken schreef ik al eerder een recensie. Een vierde deel in deze serie is ook al in de maak door Elsbeth de Jager en daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Yin en Yang is geschreven door Nienke Pool en de illustraties zijn van Ingrid van der Knaap.

Yin en Yang

Het verhaal uit het oude China wordt verteld vanuit Mayka-Ling. Zij woont in een yamen, een groot gebouwencomplex. Haar moeder is er door haar vader naar binnen gehaald als zijn derde vrouw. Als je er eenmaal binnen zit, kom je er nooit meer uit. Mayka-Ling is dan ook nog nooit buiten de muren van het complex geweest. Haar vader is de belangrijkste mandarijn van de regio, de hoogste baas.

In dit boek vertelt Mayka-Ling over het leven in de yamen, over haar vader, de vrouwen van haar vader en haar broers en zussen. Mayka-Ling vertelt over haar oom, die oudere broer van haar vader en hoe hij niet de belangrijkste mandarijn is geworden. Ze vertelt over haar kleine vriendje Long, een Ba Xian en ze vertelt over de westerlingen die in China komen om handel te drijven. Dan komt het moment dat ze voor het eerst buiten de yamen komt en deze westerlingen ontmoet.

Als haar moeder zwanger wordt en bevalt van een meisje dat er erg westers uitziet, moeten ze vluchten. Maar als haar vader om het leven komt, keert de rust weer terug in de yamen en kunnen Mayka-Ling en haar moeder ook weer terug. Dan stapt er op een dag een jongeman binnen die op zoek is naar de mandarijn. De jongeman mag met één van zijn dochters trouwen. Echter wil de jongeman wel direct naar Amerika. Zal Mayka-Ling alles achter haar laten en met deze jongeman meegaan? Of vindt ze het leven op de yamen nu zo prima? Maar dan ziet ze een Ba Xian in de rugtas van deze jongeman …

Een prachtig boekje om in handen te hebben! Op de cover staat Mayka-Ling samen met haar vriendje Long. De achtergrond heeft een prachtige blauwe kleur. Alleen de cover maakt je al nieuwsgierig naar het verhaal in dit boek. Het boekje bestaat uit slecht 53 bladzijdes en korte hoofdstukjes. Er is gebruik gemaakt van een wat groter lettertype. En zeer regelmatig kom je een prachtige zwartwit tekening tegen van Ingrid van der Knaap.

Het verhaal over de Oud Chinese cultuur is zeer de moeite waard om te lezen. Het leert je veel over de geschiedenis van het Oude China, zonder dat het een taai geschiedenisverhaal wordt. Het is in een leuk en spannend verhaal gegoten, door de ogen van een meisje beschreven. Op deze manier wordt leren dan ook veel leuker.

Prachtige illustraties

Als je kijkt naar de kleurrijke cover, de vele illustraties, het grote lettertype en de korte hoofdstukken, denk je een kinderboek in handen te hebben vanaf groep 5. Nu ik het eenmaal gelezen heb, twijfel ik of het wel een kinderboek is. Gezien het taalgebruik en de uitleg van sommige gewoonten vind ik dit verhaal meer voor kinderen zo rond de 12 jaar. Er wordt uitgelegd hoe de voetjes van de meisje worden klein gehouden – want dat is mooier – en dat is best wel een gruwelijke en pijnlijke uitleg. Zo komen er meer best wel gruwelijke dingen aan bod – uitleg van castratie, hoe een man onvrijwillig een vrouw bezoekt – en vraag ik mij af wat nu precies de doelgroep van dit boek is geweest. Het wordt wat té beeldend beschreven om het als een echt kinderboek door te laten gaan.

Daarnaast volgen de gebeurtenissen in dit boek in een rap tempo elkaar op, wat mij betreft had daar iets meer rust in mogen zitten en had dit boek wel wat meer bladzijdes mogen hebben.

De vormgeving noemde ik al in de inleiding; de cover is echt prachtig! Het boek is ook rijkelijk voorzien van prachtige illustraties van Ingrid, ze ondersteunen het verhaal goed en geven ook een beter beeld bij het verhaal.

Titel: Yin en Yang
Auteur: Nienke Pool
Illustrator: Ingrid van der Knaap