Review: Railroad Ink | vuurrode versie

Railroad Ink - vuurrode versie

Met dit warme weer heb je toch nergens zin in. Zelfs niet in een moeilijk spel waar je lang over doet en goed bij moet nadenken. Je wilt lekker onderuitgezakt op je loungebank in de tuin zitten en elk zuchtje wind meepikken. Je kunt er dan een boek of een puzzelboek bij pakken, maar als je toch een spelletje wilt spelen is dit spel zeer geschikt om heerlijk onderuitgezakt op je loungebank te spelen. Het kan zelfs alleen, mocht je geen partner naast je hebben. Railroad Ink. Een paar weken geleden schreef ik al een review over de diepblauwe versie. Er is ook een vuurrode versie en daar vertel ik je in deze blog meer over.

Railroad Ink – vuurrode versie

Inhoud: 6 speelborden, 6 whiteboardstiften, 4 routedobbelstenen, 2 lavadobbelstenen, 2 meteoordobbelstenen, spelregels

De inhoud zit in een prachtige vierkant doosje die met een magneetstrip aan de zijkant sluit. Alleen dat is al noemenswaardig.

Het basisspel heeft dezelfde spelregels als bij de diepblauwe versie. Daar zit geen verschil in. In mijn vorige blog kun je die spelregels lezen. In noem ze hier nog even in het kort en in onderstaand filmpje kun je ook zien hoe het spel werkt.

1. Je gooit met de routedobbelstenen, daarop staan wegdelen en spoorwegen op afgebeeld
2. Je tekent de routes die staan afgebeeld op alle vier de dobbelstenen op je speelbord.
3. Probeer zoveel mogelijk uitgangen die op het speelbord zijn afgebeeld met elkaar te verbinden om zo de meeste punten te scoren

Na 7 rondes is het spel afgelopen. Vervolgens telt elke speler alle punten bij elkaar op. Daarnaast worden er nog punten afgetrokken voor elke onvoltooide route.

Degene met de meeste punten wint het spel.

Daarnaast zijn er bij deze versie 2 uitbreidingen toegevoegd. Voor de eerste uitbreiding gebruik je de meteoordobbelstenen, en voor de tweede uitbreiding gebruik je de lavadobbelstenen. Heb je beide versies in huis dan heb je dus 2 basisspellen en kun je dit spel met maximaal 12 spelers spelen. In de blauwe versie zitten twee andere uitbreidingen. Dus als je beide versies hebt, heb je vier uitbreidingen.

Railroad Ink is heel eenvoudig als het gaat om spelregels. Je gooit en tekent de afgebeelde routes op je speelbord. Meer is het eigenlijk niet. Maar … je moet het doen met de routes die staan afgebeeld op de 4 dobbelstenen en je zult net zien, die komen helemaal niet zo handig uit en je moet je plannen omgooien. Het ‘ff de routes tekenen’ is er gewoon niet bij, je blijft namelijk twijfelen wat nu de beste plek is en hoe je het beste de uitgangen met elkaar kunt verbinden. Daarnaast heb je ook nog te maken met spoorwegen en autowegen. Die twee kunnen alleen met elkaar verbonden worden door een station en dat moet ook maar net gegooid worden. Al met al .. nog best een ingewikkeld en tactisch spel.

Wat ik wel wat lastiger vind is als het gaat om de ‘eenvoudigheid’ van de spelregels is de puntentelling. Dat stukje moest ik wel een aantal keer lezen voor ik het goed begreep en als we het spel eventjes niet gespeeld hebben moet ik het er nog wel eens bij pakken en kijken hoe het ook alweer zit.

Whitebordstiftjes

De whitebordstiften en de afwasbare speelborden werken echt fantastisch! Is het spel klaar, veeg je het bordje zo weer uit en kun je het opnieuw spelen. Dit zouden ze eigenlijk in elk spel moeten doen waar je gebruik moet maken van een scoreblok. Deze stiftjes gebruiken we nu ook bij spellen als Träxx, Qwantum en Qwixx waar we een scoreblaadje geplastificeerd hebben. Die stiftjes zijn klein en dun en zijn echt superhandig. Ik zou nog wel een leger van die stiftjes willen 😉

In theorie zou je dit spel ook in je eentje kunnen spelen en proberen om elke potje weer je score te verbeteren. Omdat je niet op je medespelers hoeft te letten wat zij doen kun je dit spel ook heerlijk onderuitgezakt op een loungebank spelen en de dobbelstenen tussen in op de bank gooien. Het zijn maar 4 dobbelstenen (met uitbreiding erbij 6) dus de dobbelstenen rollen ook niet zomaar van de bank af als je een beetje normaal gooit.

Kortom: heerlijk makkelijk spel voor lekker even tussendoor. Maar wel een spel waar je goed bij moet nadenken om voldoende punten te kunnen scoren.

Railroad

Titel: Railroad Ink – vuurrode versie