Review: Ka Pai Ranu | White Goblin Games

Ka Pai Ranu scoreblocs White Goblin Games

In december was ik jarig en op mijn verlanglijstje had ik het spel Ka Pai gezet. Gelukkig heb ik het spel toen ook gekregen. Ka Pai is een vlot en tactisch dobbelspel wat we al heel wat keren hebben gespeeld. En nog steeds pakken we het er regelmatig bij. Tot ik zag dat Ka Pai ook een uitbreiding had. En nog één. En sinds vandaag ook een derde uitbreiding. Ik vertel je in dit artikel meer over de uitbreiding scoreblocs Ka Pai Ranu.

Ka Pai Ranu

Voor Ka Pai Ranu heb je het basisspel Ka Pai nodig. Ka Pai Ranu bestaat alleen uit 2 verschillende scoreblocs op level 1.

Het verhaal

De inheemse bevolking van Nieuw-Zeeland, de Māori, heeft historisch een sterke band met het land. Ze zetten totems (pouwhenua) op die verhalen vertellen over dit verbond, de omgeving en hun voorouders. In Ka Pai host elke speler een Hui (Māori sociale bijeenkomst) en probeert deze totems via stammen (Iwi‘s) te verbinden om hun kennis zo ver mogelijk te verspreiden, terwijl ze tegelijkertijd de stammen in krachtige, individuele groepen verzamelen.

Ka Pai Ranu Scorebloc 1

De spelregels zijn in hoofdlijnen precies hetzelfde als het basisspel. De review + een uitleg over dit spel kun je lezen in deze blog:

Review: Ka Pai | White Goblin Games

Ka Pai Ranu bevat 2 andere variatie scoreblocs waardoor het spel anders en uitdagender wordt.

Het eerste scorebloc heeft een ander speelveld. Bovendien bevat het speelveld 2 x 2 gekleurde vakjes. In elk van de twee vakjes aan de linkerkant van het speelveld moet eenzelfde symbool komen te staan. Het maakt niet uit welk symbool, als ze maar hetzelfde zijn. Dit levert 3 punten extra op. Aan de rechterkant van het speelveld staan nog eens twee gekleurde vakjes. Als het lukt om twee dezelfde symbolen in allebei de vakjes te krijgen, kun je nog eens 3 punten extra verdienen. In totaal kun je dus 6 bonuspunten verdienen.

Het tweede scorebloc bevat weer een heel ander en uitdagender speelveld. Ook op dit speelveld staan 4 gekleurde vakjes. Alleen moet in elk van de vakjes een ander symbool komen. Dus 4 verschillende symbolen in de 4 vakjes. Lukt dit? Dan ontvang je 6 extra punten? Lukt dit niet? Dan krijg je geen bonuspunten.

Wij zijn gek op dobbelspellen. Dobbelspellen hebben vaak als voordeel dat je weinig klaar hoeft te leggen en dat je ze redelijk snel speelt. Zo ook met Ka Pai Ranu. Geef elke speler een scoreblad en een potlood/stift, leg de twee dobbelstenen op tafel en je kunt beginnen. Het leuke aan dit spel is dat je niet om de beurten speelt, maar dat elke speler in elke beurt de worp op zijn scorebloc invult. Het maakt dan ook niet uit wie de dobbelstenen gooit.

Als je het basisspel Ka Pai vaker speelt, dan is je tactiek bij elk spel wel zo’n beetje hetzelfde. Toch is elk spel weer anders en verloopt elk spel anders omdat je afhankelijk bent van de worp van de dobbelstenen. En daarin zit dus een kansfactor en maakt dat elk potje dat je speelt toch onvoorspelbaar is. Toch kan het gebeuren dat je een beetje bent uitgekeken op het basisspel. Dan brengt Ka Pai Ranu echt de oplossing. Twee nieuwe scoreblokken en je hebt een heel ander spel. Je moet opnieuw een tactiek gaan bepalen om zoveel mogelijk punten te halen. Deze twee varianten zijn wel een stuk moeilijker dan het basisspel, je kunt sneller vastlopen als je even niet gooit wat je zou willen gooien.

Door de bonuspunten die je kunt halen ligt de eindscore veel meer uit elkaar dan bij het basisspel.

Wij zijn blij met deze twee nieuwe scoreblokken, waardoor je ineens een heel ander spel krijgt. Daardoor kun je steeds weer afwisselen en blijft het spel tot in lengte van dagen een superleuk en gevarieerd spel.

Ka Pai Ranu scorebloc 2

Meer uitbreidingen

Naast Ka Pai Ranu (level 1) is er ook Ka Pai Toku Whakapapa (level 2) verkrijgbaar. Ook deze heb ik al in huis, alleen hebben wij deze nog niet gespeeld. Zodra we die een aantal keren hebben gedaan, zal ook daar een review van online komen. Sinds vandaag is er ook Ka Pai Orokohanga (level 3) verkrijgbaar. Die komt op mijn verlanglijstje …

De uitbreidingen zijn te bestellen bij White Goblin Games.

#nospon