Recensie: Na de val | Gert-Jan van den Bemd

Na de val | Gert-Jan van den Bemd

Een tijd geleden kreeg ik van Gert-Jan van den Bemd een mail of ik zijn boek Na de val wilde recenseren. Voordat ik ‘ja’ zei ben ik eerst eens op Bol.com gaan snuffelen om te zien waar het boek over gaat. Vervolgens heb ik ook de reviews op Bol.com gelezen. Dat beloofde veel goeds en besloot dat ik het boek van Gert-Jan wel wilde lezen. Ik dit artikel lees je wat ik van het boek ‘Na de val‘ van Gert-Jan van den Bemd vond.

Na de val

“Vier dagen na de crematie belde ik Max. Hij vroeg of hij me nog moest komen helpen, alsof hij om de hoek woonde. Ik aarzelde voordat ik ‘Nee, ik red het wel’ antwoordde. Daarin, in die paar seconden stilte en vooral in dat ‘red’, lag net genoeg verwijt, ook al pikte hij dat waarschijnlijk niet op. Ik heb alles alleen moeten regelen. De kaarten, de advertentie, de bloemen, de crematie. Dat hij daarvoor niet terug is gekomen was geen verrassing. En toen dat gedeelte achter de rug was, liet hij ook de rest aan mij over.”

Als de vader van Sofie Nauta volkomen onverwacht overlijdt, staat ze voor de opdracht twee huizen leeg te maken: dat waarin ze samen met haar vader en oudere broer Max haar jeugd doorbracht, en het appartement waarin haar vader de laatste jaren van zijn leven woonde. Een klus die ze alleen moet klaren, want Max steekt geen vinger uit om haar te helpen. Een verontrustende ontdekking tussen haar vaders bezittingen plaatst de band van Sofie met haar vader en haar broer in een ander daglicht.

Na het overlijden van Ward (Sofie noemt hem Ward en geen papa) staat Sofie voor de schone taak om het huis van haar vader leeg te halen. Een klus die ze alleen moet zien te klaren, want haar broer Max, die in New York woont, steekt geen vinger uit. Sofie doneert de vele boeken van haar vader aan de universiteit. Daar vinden vinden ze tussen de boeken een aantal foto’s die bij Sofie veel vragen oproept. Onder andere over haar moeder, die twee dagen na de geboorte van Sofie is overleden.

Dat is het begin van een spannend verhaal op zoek naar de waarheid. Maar precies hier bleef ik steken. Ik had al zo’n 100 bladzijdes gelezen, maar het verhaal kwam nog niet veel verder dan de vondst van de foto’s en de vragen die de foto’s bij Sofie opriepen. Daarnaast waren er ook een aantal raadsels rondom het overlijden van haar vader, maar daar bleef het dan ook bij. Wat mij betreft gebeurde er nog te weinig om het boek in één ruk uit te willen lezen, maar te veel om het naast mij neer te willen leggen. En toch gebeurde het laatste, mede doordat ik ook weer 2 dagen buitenshuis ging werken en het daardoor drukker kreeg. Het boek pakte mij nog niet genoeg om het uit te willen lezen. Want waar zou het heen gaan?

De tweede poging

Ik nam mij voor om het boek tijdens de zomervakantie weer op te pakken, want het boek boeide mij wel genoeg om het uit te willen lezen. Sterker nog, ik ben gewoon weer opnieuw begonnen. Met alle tijd om een boek uit te lezen heb ik dat ook gedaan. En precies op het punt waar ik de vorige keer gestopt was, begon het spannend te worden en wilde ik het boek uitlezen. De zoektocht naar de waarheid begon toen pas echt.

In de eerste 100 bladzijdes wordt het verhaal rustig opgebouwd. Wat mij betreft net wat té rustig. Er had al wel iets meer spanning in opgebouwd mogen worden. Gaandeweg vallen alle stukjes op z’n plaats en weet het verhaal je aan het eind te verrassen. Er blijft helemaal niets meer over van al je vermoedens.

De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je toch nog een hoofdstukje meepakt, nog eventjes verder wilt lezen. De schrijfstijl had wat mij betreft wat vlotter mogen zijn. De zoektocht naar de waarheid en het plot is spannend en verrassend. Dat maakt dat ik toch met een wat dubbel gevoel het boek heb dichtgeslagen en het toch een aanrader vind om te lezen.

Titel: Na de val
Auteur: Gert-Jan van den Bemd
Uitgeverij: Manteau