Een tijdje geleden schreef ik een recensie van het dagboek Onderweg naar Pasen | 40 momenten van rust, bezinning en beleving. Tijdens de 40-dagentijd hebben Arjan en ik elke dag een stukje uit de Bijbel gelezen en de daarbij behorende uitleg uit het boekje. En om de lijdenstijd op een bijzondere manier te ervaren staat er bij elke dag ook een opdracht in de categorie beleven, maken, ruiken, proeven of luisteren. We vonden de overdenking helder en duidelijk uitgelegd en de opdrachten leuk, creatief, maar ook eenvoudig. We waren blij verrast dat er in april nog zo’n soort dagboek verscheen van dezelfde auteurs als Onderweg naar Pasen. Corien Oranje en Mariska Vos schreven God ziet mij – Overdenkingen bij de Psalmen. Arjan en ik zijn hiermee aan de slag gegaan.

God ziet mij – Overdenkingen bij de Psalmen

De opzet van dit boek is hetzelfde als het boek Onderweg naar Pasen. Elke dag lees je een stukje uit de Bijbel – in dit geval een Psalm, en lees je de bijbehorende overdenking uit het boek. Na de overdenking komt er een vraag zodat je nog even geprikkeld wordt om er verder over na te denken en er staat een kort gebed beschreven. Op de rechterkant van de dubbele bladzijde staat een creatieve opdracht. De opdrachten zijn onderverdeeld in 6 categorieën; kijk, luister, schrijf, maak, kleur en proef. Het dagboek bevat 31 overdenkingen, dus voor precies een maand. De inleiding van het boek geeft kort maar krachtig weer waar het over gaat:

God ziet mij

In de Psalmen kom je je eigen emoties, worstelingen, blijdschap en verdriet tegen. Teksten die duizenden jaren geleden geschreven zijn, maar nog steeds de kracht hebben om je in je hart te raken. Want de God tot wie de psalmdichters riepen is dezelfde God die met jou op weg is.
In dit dagboek ga je met de Psalmen op weg. Je denkt na over wat jóú raakt, over wat Gods woorden betekenen in je dagelijks leven. Daarnaast vind je bij iedere Psalm een verwerkingsvorm die de woorden van God dichtbij laten komen.
Schrijf, luister, proef, ga creatief aan de slag, en laat Gods woorden landen in je leven van alledag. Proef en geniet de goedheid van de Heer!

Alleen al van de vormgeving van dit boek word ik helemaal blij. Een boek met een stevige kaft met mooie kleuren en mooie foto’s. De overdenkingen zijn op een eenvoudige en hedendaagse manier door Corien Oranje geschreven. Eigenlijk zoals we van Corien in haar andere boeken gewend zijn. De creatieve opdrachten laten je nog beter bewust worden van wat je net gelezen hebt. Veel opdrachten zijn leuk en eenvoudig, maar niet alle opdrachten zijn opdrachten die bij ons passen. Maar je hoeft het natuurlijk niet precies te doen zoals beschreven staat, geef er bijvoorbeeld gerust je eigen draai en betekenis aan. Daarom is het ook zo mooi dat er opdrachten in 6 categorieën beschreven staan, zodat er altijd wat voor je bij zit wat wel bij jou past.

De lettertype uit dit boek is anders geworden dan het boek Onderweg naar Pasen, en dat vinden wij fijn. Bij onderweg naar Pasen struikelden we nogal eens over deze zinnen vanwege een wat slechter leesbaar lettertype en dat is in dit boek veel beter. Maar een lettertype doet natuurlijk niks af aan de inhoud.

Kortom; wij vinden deze dagboeken fijne en prachtige dagboeken en we hopen dat het niet bij deze twee boeken blijft die Corien Oranje en Mariska Vos samen zullen schrijven.

Titel: God ziet mij – Overdenkingen bij de Psalmen
Auteurs: Corien Oranje en Mariska Vos