Recensie: De Olijfboom | Lucinda Riley

De Olijfboom

Nadat ik de 5 beschikbare delen van de serie De zeven zussen had gelezen, was ik ook nieuwsgierig naar de andere boeken van Lucinda Riley. Ik reserveerde een exemplaar bij onze bibliotheek, waar ik 4 maanden op heb moeten wachten. Ondertussen had ik er nog twee gereserveerd en dan zul je net zien, in een week tijd lagen alle drie de gereserveerde exemplaren voor mij klaar. En aangezien het geen dunne boekjes zijn, wordt dat flink doorlezen. Maar gelukkig was het kerstvakantie en kon ik ook flink wat lezen. Ik begon met het boek De Olijfboom.

De Olijfboom

Eén zomer zal hun leven voor altijd veranderen. Dat is de ondertitel van dit boek. Helena, William brengen de zomervakantie samen met hun kinderen Alex, Immy en Fred door op Cyprus. Helena heeft huis Pandora nagelaten gekregen van haar peetoom Angus en ze besluit om Pandora in die zomer op te knappen. Zelf is ze al een aantal keer op Pandora geweest om bij haar peetoom te logeren, maar de laatste keer is al ruim 20 jaar geleden.

Maar dit gezin zijn niet de enige gasten die op Pandora verblijven. Ook Sacha, de beste vriend van William en zijn vrouw Jules en kinderen Rupes en Viola brengen hun vakantie door op Pandora. De ex-vrouw van William stuurt hun puberdochter Chloë ook naar Cyprus en ook Sadie, de beste vriendin van Helena boekt een vlucht. Het is een drukte van belang in huize Pandora.

Alex weet al lange tijd dat William niet zijn biologische vader is. Als Alexis, de Cypriotische jeugdliefde van Helena, wel erg veel op Pandora komt, vermoedt hij dat Alexis zijn biologische vader is. Dat vraagstuk, wie de biologische vader van Alex is, is een geheim wat alleen Helena met zich meedraagt. Als Fabio, de vroegere danspartner van Helena, ook op bezoek komt en foto’s van vroeger laat zien, komt William tot een bizarre ontdekking en is Helena verplicht om hem het verhaal over haar verleden te vertellen. Bovendien moet ze nu ook haar verhaal aan Alex vertellen, omdat hij nu het recht heeft om te weten wie zijn echte vader is. William en Alex verwerken deze informatie beide op hun eigen manier.

En als Alex 10 jaar later verliefd wordt en zijn vriendin erachter komt wie zijn biologische vader is, dan weet Alex niet of deze relatie stand kan houden.

Aan de ene kant boeit het verhaal vanaf de eerste bladzijde. Verschillende situaties roepen allerlei vragen op waarop je het antwoord wil weten en dan zit er niets anders op dan het boek uit te lezen. Het verhaal op zich boeit. Aan de andere kant is het boek ook een soort van saai en langdradig. Er had iets meer tempo en afwisseling in het verhaal mogen komen waardoor het verhaal wat spannender wordt en waardoor je het in één ruk wilt uitlezen. Hoewel je dit boek zeker wilt uitlezen, is het ook een boek wat je prima naast je neer kunt leggen om de volgende dag verder te gaan.

Het boek bevat een afwisseling tussen het verhaal op zich, en het dagboek van Alex. Zo’n 75 bladzijdes voor het einde wordt er een sprong van 10 jaar gemaakt en schrijft Alex zijn memoires van de afgelopen 10 jaar in zijn dagboek. 10 jaar in een notendop, maar waarin je wel precies leest wat er van alle hoofdpersonen in die 10 jaar geworden is en of bepaalde relaties wel of niet stand hebben gehouden. En zonder dat het té snel gaat. Daarmee is het boek echt afgerond en uit.

De karakters van alle personen zijn sterk neergezet. Alex is de hoofdpersoon, maar daaromheen zijn er nog twaalf personen die een grote rol in het verhaal spelen. En ook die twaalf personen leer je goed kennen en ontwikkel je er in loop van het verhaal sympathie voor, of juist niet.

De Olijfboom vind ik daarmee een prima boek om te lezen, maar het haalt het niet bij de boeken uit de serie De Zeven Zussen die je stuk voor stuk wel in één ruk wilt uitlezen.

Titel: De Olijfboom
Auteur: Lucinda Riley