Review: Cube Duel | SmartGames

Cube Duel van Smartgames. Speelgoed van het Jaar 2020

Leeftijdscategorie 10+. Maar dat weerhoudt Joas van 4 jaar er niet van om dit spel links te laten liggen. Met wat hulp van mama kijk hij gewoon hoever hij kan komen. En met wat kleine aanpassingen maken we dit denkspel net even iets makkelijker. Cube Duel van SmartGames is een 2-in-1-spel en dat maakt dit spel uniek. Bovendien is dit spel genomineerd voor Speelgoed van het Jaar verkiezing 2020 in de categorie 10 t/m 11 jaar. Ik ga je meer vertellen over dit fantastische spel!

Cube Duel van SmartGames

• Opbergbox die wordt open geklikt om het spelbord te maken
  • 8 rode en 8 gele 3D-speelstukken. Beide sets zijn identiek.
  • Spelregels
  • Boekje met 80 opdrachten en oplossingen

Spelregels spel voor 2 personen

Rood versus geel. Elke speler kiest een kleur en neemt de 8 speelstukken in zijn kleur. De spelers plaatsen om de beurt een speelstuk in het speelbord. Plaats je stukken strategisch en blokkeer je tegenstander om hetzelfde te doen. Zo creëren de spelers tijdens het spelen een kubus. De spelers proberen zoveel mogelijk vierkanten in hun kleur aan de 3 bovenzijden van de kubus te krijgen.

Het spel eindigt wanneer beide spelers een stuk niet volgens de regels kan plaatsen. De spelers tellen de vierkanten in hun kleur aan de 3 bovenzijden van de kubus.

De speler die de meeste vierkanten in zijn kleur aan de 3 bovenkanten van de kubus heeft, wint het spel.

Spelregels spel voor 1 persoon

Cubes Duel bevat een opdrachtenboekje met 80 opdrachten. Net zoals je gewend bent bij de andere Smart Games. Je begint bij opdracht 1 en probeert deze op te lossen. Gelukt? Dan ga je naar opdracht 2 en zo verder. Hoe verder je komt, hoe moeilijker de opdrachten worden. De opdrachten lopen op in moeilijkheidsgraad.

Door Cube duel van SmartGames te spelen worden de volgende Cognitieve Vaardigheden gestimuleerd:

• Concentratie
  • Planning
  • Probleemoplossend denken
  • Ruimtelijk inzicht

Wat zegt de vakjury van Speelgoed van het Jaar

Cube Duel van Smartgames is genomineerd in de leeftijdscategorie 10 t/m 11 jaar.

Mening van de jury:

Wat leuk: een Smartgame voor meer dan één speler! Wie is de beste bouwer? Beslis het in een snel duel. Je kunt het ook alleen spelen.

Toelichting ontwikkelingspsycholoog:

Twee spelers moeten samen met blokjes in verschillende vormen een kubus zo veel mogelijk vullen. Het spel lijkt op een driedimensionale versie van het tetris-computerspel. Elke speler heeft zijn eigen kleur. De speler die aan het eind de meeste blokjes van zijn kleur aan de buitenkant heeft, wint het spel. Het spel bevordert ruimtelijk denken en strategie en planning. De acties van de andere speler hebben invloed op jouw mogelijkheden, wat het spel heel interactief maakt en je dwingt tot flexibel denken.

Een opbergbox en spelbord in één, wat een uitvinding. Scheelt enorm veel ruimte in de doos. Maar tegelijkertijd, als je klaar bent met het spel, en je wilt de 3D-stukken in de opbergbox opbergen, nou daar ben je wel een poosje zoet mee. Zie alles maar weer passend in de box te krijgen. Al een uitdaging op zich. Maar goed. Leuk istie wel!

Als eerste klik je het spelbord op het onderstel. Dat is dan ook meteen de eerste aanpassing die ik voor Joas maakte. Doordat het spelbord gedraaid is ten opzichte van de afbeelding in het opdrachtenboekje, is het 1-persoonsspel voor hem nog erg lastig. Het vergt enorm veel inzicht om dan het stukje op de juiste manier te draaien en op de plek in het spelbord te krijgen. Daarom klikken wij het spelbord niet op de houder, maar leggen we deze los op tafel, precies op zo’n manier dat het gelijk staat met de afbeelding in het boekje.

Bij de eerste opdrachten in het boekje wordt maar één kleur gebruikt en de helft van de kubus gemaakt. Joas maakt die ene opdracht gewoon twee keer, de eerste keer met rood, de tweede keer, daarbovenop met geel. Het is wel echt een superuitdagend en moeilijk denkspel. Er komt behoorlijk wat inzicht bij kijken. Ook ik vind het allemaal nog behoorlijk lastig en uitdagend. Joas vindt het leuk om deze samen met mij te doen. Nee, helemaal alleen lukt het hem nog niet goed, maar dat is natuurlijk ook niet erg. Dat komt later wel zo tegen de tijd dat hij een jaar of 8, 9, 10 is. En dat is hij nog lang niet. Wat hij ook doet is er gewoon zijn eigen spel mee bedenken, dat kan natuurlijk ook. Zolang het allemaal maar vierkantjes zijn, dan is het voor hem oké.

Neem ook eens een kijkje op Games by Smart voor nog meer SmartGames en ander uitdagend speelgoed!