Recensie: André Kuipers en De kleine astronauten | 3, 2, 1, GO!

De kleine astronauten, 3, 2, 1, GO! André Kuipers

Ruimtevaart is een thema dat veel kinderen bijzonder aanspreekt. Welk kind wil er niet astronaut worden en met een raket de ruimte in en ontdekken buiten de aarde te ontdekken valt?! Zo ook de jonge André uit het boek 3, 2, 1, GO!, geschreven door niemand minder dan André Kuipers, hij krijgt op een dag wel een heel speciale brief.

André Kuipers en De kleine astronauten | 3, 2, 1, GO!

Welkom, jonge ruimtereizigers! Ga je mee op avontuur met de Kleine Astronauten? Zet je helm maar op en trek je handschoenen aan, dan kunnen we gaan. 3, 2, 1, GO!

André krijgt op een dag wel een heel speciale brief. Hij is uitgenodigd om een opleiding te volgen op de Astronautenschool van de Kids Space Agency, samen met drie andere kinderen. Daarbij maakt hij kans om 6 weken lang naar de ruimte te gaan. Er is echter één voorwaarde: hij moet wel eerst zijn astronautendiploma halen en daar heeft hij slechts 10 dagen de tijd voor. En, er mogen maar 2 kinderen mee de ruimte in. Samen met Valentina, Jim en Luna begint André vol goede moed aan de opleiding.

Het trainingsschema:

1. Bedenk je motto
  2. Bedenk je missienaam en je patch
  3. Check je ruimtepak
  4. Leer over de lancering en de landing
  5. Houd contact met de aarde
  6. Eten en drinken in de ruimte
  7. Wat neem je mee?
  8. Zweven in gewichtsloosheid
  9. Fit om te vliegen
  10. Noodsituaties

Gelukkig kunnen de 4 kinderen contact opnemen met André Kuipers als ze vragen hebben. Je mag al je vragen aan hem stellen en hij legt alles geduldig uit. Elke dag weer is het spannend voor Jim, Valentina, Luna en André. Lukt het hem om alle opdrachten goed af te ronden? Zal het hen alle vier lukken om aan het eind van de opleiding hun diploma in ontvangst te mogen nemen? En welke twee kinderen zal een echte reis naar de ruimte mogen maken? Je leest het allemaal in dit spannende boek André Kuipers en De Kleine Astronauten.

3, 2, 1, GO! van André Kuipers is niet alleen een leuk verhaal om te lezen. Tussen de regels door is het ook nog eens een heel leerzaam boek. Veel feiten en basiskennis over astronauten, de ruimte en ruimtevaart is door het verhaal heel verweven en op deze manier wordt een boek leuk leerzaam. En zo is het ook met de illustraties in het boek. Er staan leuke en grappige illustraties bij die het verhaal ondersteunen en het boek aantrekkelijker maken om te lezen. Maar er staan ook illustraties bij die een bepaalde uitleg geven, bijvoorbeeld over alle onderdelen van een ruimtepak.

3, 2, 1, GO! Is een ontzettend leuk boek. Dat is niet alleen mijn mening, ook Elin vond dit boek erg leuk om te lezen. Elin is 7 jaar en zit in groep 4 en kan dit boek technisch gezien prima lezen. Er is gebruik gemaakt van verschillende lettertypes, zonder dat het druk wordt. En dat is prettig. Ook de afwisseling in de verschillende lettertypes en kleurgebruik is op een prettige manier toegepast. Daarmee vinden wij een 3, 2, 1, GO! niet alleen een leuk boek, maar ook een leerzaam boek, geschikt om zelf te lezen als je bijvoorbeeld in groep 4 zit, het is ook een leuk boek om voor te lezen aan jongere kinderen.

Titel: 3, 2, 1, GO!
Auteur: André Kuipers
Illustrator: Paco Vink
Uitgeverij: Witte Leeuw
ISBN: 978-94-92901-78-1
Verschijningsdatum: april 2021
Leeftijd: 5-8 jaar
Aantal pagina’s: 64

Ook verkrijgbaar: André Kuipers en De Kleine Astronauten doeboek

Wetenschap en techniek voor jonge kinderen: met dit doeboek van André Kuipers leren kinderen alles over de ruimte. Dit doeboek voor alle jonge astronauten staat vol met leuke taal- en rekenpuzzels, verhaaltjes, testen, moppen en raadsels, knutsels en wist-je-datjes. Spelenderwijs oefenen ze zo met taal & lezen, spelling, rekenen en schrijven. De creatieve puzzels prikkelen de fantasie. Met echte ruimtevaartbeelden van ESA en NASA!

Leerdoelen

• Wetenschap en techniek
  • Lezen van woorden en zinnen