Recensie: Wolvenkinderen | Avonturen en recepten

Wolvenkinderen

Met name Elin is een buitenkind. Ze noemt zichzelf een echt scoutingkind. Ook Joas vindt het erg leuk om buiten te spelen, maar zit af en toe ook graag binnen. Maar Elin; als die de kans zou krijgen is ze van ‘s morgens vroeg tot het weer bedtijd is buiten. Gelukkig kan dat hier in de buurt ook goed. Voor de deur hebben wij een enorm groot grasveld, een leuke speeltuin, bosjes en bomen waarin geklommen kan worden. Er kan gefietst worden en de rolschaatsen worden er ook regelmatig bij gepakt. Toen ik het volgende persbericht kreeg werd ik meteen enthousiast, want het boek Wolvenkinderen dat aangekondigd wordt in dit persbericht is precies wat voor Elin!

‘Wolvenkinderen’ inspireert de wereld te ontdekken

NIEUW BOEK NEEMT KINDEREN EN OUDERS MEE NAAR BUITEN
Mechelen, 1 juni 2021 – Avontuurlijk, spannend en helemaal op maat. ‘Wolvenkinderen’ is een boek vol actie speciaal ontwikkeld om kinderen en hun ouders te inspireren. Om iets aan te wakkeren en in beweging te zetten. Het is een initiatief van het Belgische schrijverskoppel Richard Van der Vieren en Roosje Koninckx om kinderen weer mee naar buiten te nemen. Op ontdekkingstocht in een wereld die barst van de avonturen en mogelijkheden. ‘Wolvenkinderen’ is een collectie van recepten en activiteiten voor kinderen jonger dan 100 jaar. Hutten bouwen, modderkastelen maken, worstjes roosteren bij het kampvuur en speuren naar wilde dieren. Hoog tijd om binnen zitten met een scherm in te ruilen voor buiten rennen door de natuur. Dresscode? Outdoor!

Wolfpack

Het klinkt als de titel van en spannende avonturenfilm en daar heeft het leven volgens dit boek ook best wat van weg. Richard en Roosje waren vroeger echte buitenkinderen, maar de tijden van hangen in bomen zijn veranderd in tijden van hangen achter schermen. Zelfgebouwde kampen staan leeg en smartphones kunnen niet tegen modder. Het raakte hen dat kinderen – maar ook volwassenen – vergeten leken te zijn hoe leuk het is om buiten te spelen en hoe goed het voelt om je vies te maken. Daarom hebben ze ‘Wolvenkinderen’ gemaakt, een boek waarmee iedereen moeiteloos de weg terug naar buiten vindt. Om te proberen, te experimenteren en dingen te laten (mis)lukken. Het hoort er allemaal bij als je deel uitmaakt van de wolfpack.

Echte helden

Roosje over het idee achter ‘Wolvenkinderen’: “Vroeger sloegen we ’s morgens vroeg de deur achter ons dicht en kwamen we alleen ’s middags even thuis om te eten. Ik weet nog precies hoe het voelde om voor het eerst een kikker in mijn hand te houden, hoe trots ik was toen ik mijn eerste vogelnest ontdekte. Geen enkel kind beleeft ooit zijn of haar beste dag achter een scherm, in de wijde wereld is waar het gebeurt!” Richard vult aan: “Dit boek is het antwoord op de vraag: wanneer zijn we het afgeleerd om onze eigen helden te zijn? Wat je er precies mee doet bepaal je helemaal zelf. Het is geschreven om te inspireren. Om weer echte helden te worden, die vuile broeken dragen en opstaan als ze vallen. Echte helden die samen oplossingen zoeken, zodat hun wereld beter en leuker wordt.”

Over de schrijvers

Wolvenkinderen wordt in eigen beheer uitgegeven door Roosje Koninckx en Richard Van der Vieren. Roosje is behalve trainer, psychologe en moeder van drie dochters, ook mede-eigenaar van bio-boerderij De Baarbeekhoeve waar contact met voeding, de natuur en elkaar centraal staat. Richard is filmmaker en documenteert al ruim tien jaar het reilen en zeilen van grote DJ-namen als Steve Aoki, Netsky en Marshmello. Tussen het toeren door kwam hij op de Baarbeekhoeve terecht, waar het idee voor dit boek werd geboren. Zie voor meer info ook www.wolvenkinderen.com

Wat een leuke verrassing hebben we ontvangen. We ontvingen niet alleen dit prachtige boek, maar ook een stuk gietzeep, een flesje essentiële olie en een buisje met droogbloemen. Hiermee kunnen we zelf een stuk zeep maken. De beschrijving hiervan is bijgevoegd en kun je ook vinden op de website. Elin vindt zelf zeep maken ontzettend tof en heeft dat al vaker gedaan. Wij zijn zeker van plan om hiermee snel aan de slag te gaan en een prachtig mooi stuk zeep te maken, bijvoorbeeld als bedankcadeautje voor de juffen.

Maar ook dit boek was een complete verrassing, want wat ik ook verwacht had, niet een groot, dik en zwaar boek van maar liefst 200 pagina’s.

In dit boek vind je tal van prachtige natuurfoto’s. Dat alleen is al puur genieten. Ook staan er maar liefst 41 recepten in dit boek. Recepten die je kunt bereiden op een open vuur of een barbecue of die je op een andere manier heerlijk buiten kunt bereiden. Ook staan er recepten in die kunt bereiden met producten uit de natuur, bijvoorbeeld met brandnetels. Enkele voorbeelden zijn:

• Patatas Bravas
  • Vuurwafels
  • Wrap met pesto en gegrilde groenten
  • Oma’s verse pudding
  • Moelleux op de barbecue
  • Bullet-proof cashew koffie
Recept uit Wolvenkinderen

Recepten en activiteiten – mijn verwachting

Verder lees je in dit boek meer informatie over bijvoorbeeld kastanjes, kokosolie, de smalle weegbree, pootje modderbaden, brandnetels, goede klimbomen, prei, hoe je je eigen rietje maakt en nog veel meer.

Toch, ik zeg het maar eerlijk, hoe fantastisch ik het boek ook vind, ik had toch deels een andere verwachting van het boek. Als het gaat om de recepten en de prachtige foto’s die erin staan vind ik het boek dik in orde. Ik had alleen wel meer ideeën voor activiteiten in dit boek verwacht. Zo staat er in het boek een opdracht hoe je je eigen rietje kunt maken van bamboe. Ik had meer van zulk soort opdrachten verwacht. Neem bijvoorbeeld de activiteit van zeep maken dat ik als los A4-tje bijgevoegd kreeg. Deze activiteit had prima in dit boek vermeldt kunnen worden. Op de website van Wolvenkinderen vind je een blog met allerlei leuke activiteiten waarvan ik hoop dat ze ooit nog eens in een net zo’n prachtig boek zullen verschijnen.

Ook Elin vindt het boek prachtig. Elin is een echt scoutingkind en buitenkind. Zij heeft dit boek met veel plezier doorgebladerd en je zag haar oogjes glimmen. Ook toen ze alle ingrediënten voor het maken van een stuk zeep zag, begonnen haar ogen helemaal te glimmen. Zulke activiteiten vindt ze echt heel leuk! Ik weet zeker dat ze nog meer lekkere recepten wil bereiden of een activiteit uit het boek wil ondernemen.

Bladzijde uit Wolvenkinderen

Brandnetelthee

Op een vrije vrijdagmiddag is Elin aan de slag gegaan met het maken van de brandnetelthee, een recept die in het boek vermeld staat. Tuinhandschoenen aan, rolschaatsen aan, een emmer mee en daar ging ze; in de speeltuin brandnetels plukken. Vervolgens ging ze zelf aan de slag met het maken van de thee. Naast brandnetels heeft ze er ook muntblaadjes en citroenzeste bij gedaan voor iets meer smaak. Ze vond de thee heerlijk en nu wil ze binnenkort graag een keer brandnetelsoep maken.

Een prachtig boek en beslist een aanrader voor iedereen die buiten zijn en de natuur houdt. Op de achterkant van het boek staat ‘bijzonder efficiënt voor kinderen jonger dan 100 jaar’. En zo is het maar net. Dresscode: outdoor!

Titel: Wolvenkinderen
Auteurs: Richard van der Vieren en Roosje Koninckx
ISBN: 978-90-90313-84-9