Review: Mandala Stones | White Goblin Games

Mandala Stones | White Goblin Games

Ben je een liefhebber van puzzelspellen? Dan is Mandala Stones waarschijnlijk ook wat voor jou. Als je even niet oplet dan kun je minutenlang nadenken over de stap die je het beste kunt zetten om zo de meeste overwinningspunten te scoren. Het doel is om samen de mooiste mandala te maken, maar wel op zo’n manier dat jij daarmee de meeste overwinningspunten verzamelt. Want, er kan er maar één de winnaar zijn.

Mandala stones

Laat je in Mandala Stones betoveren door de schoonheid en de rust van het spel. Beïnvloed de artiesten door ze slim op het bord te verplaatsen en kleurrijke stenen te verzamelen. Samen werk je aan de mooiste mandala, maar in de tussentijd probeer je de meeste overwinningspunten te verzamelen. Want er kan er maar één de winnaar zijn! De speler die aan het einde van het spel de meeste punten overwinningspunten heeft, wint het spel.

Inhoud van het spel

• 96 mandala stenen
  • 4 artiesten
  • 4 spelersborden
  • 1 speelbord
  • 4 scorestenen
  • 4 scorefiches
  • 1 mandalabord
  • 10 opdrachtkaarten
  • 4 overzichtskaarten
  • 1 stoffen zak
  • spelregels

• Leg het speelbord in het midden van de tafel. Doe alle stenen in de stoffen zak en schudt ze goed. Haal één voor één de stenen weer uit de zak en plaats ze in stapeltjes van 4 op de aangegeven velden op het speelbord. Plaats ook de 4 artiesten op de aangegeven velden op het speelbord.
  • Leg het mandalabord naast het speelbord.
  • Geef elke speler een spelersbord, een overzichtskaart en een scorepion. Zet de scorepion op het startveld. Als een speler tijdens het spel meer dan 50 punten heeft verdiend, krijgt het een 50+fiche en zet hij zijn scorepion weer op het startveld.
  • Schud alle opdrachten en geef elke speler 2 opdrachtenkaarten.
  • Kies een speler die mag beginnen.

Het spel wordt in beurten gespeeld. De startspeler begint, daarna wordt met de wijzers van de klok mee verder gespeeld. Elke speler krijgt tijdens het spel evenveel beurten. Als het einde van het spel geactiveerd wordt, mag de ronde afgemaakt worden zodat elke speler evenveel beurten heeft gehad.

Een speler die aan de beurt kiest 1 van de 2 acties; pakken of scoren.

Pakken

De speler kiest een artiest van het speelbord en verplaatst deze naar een leeg veld. Daarna pakt hij de bovenste steen van de 4 aangrenzende toren indien de steen 1). niet grenst aan een andere artiest, 2). hetzelfde patroon heeft als de artiest die zojuist is geplaatst (er zijn 2 verschillende patronen). Als een steen voldoet aan deze voorwaarden dan mag de steen gepakt worden, anders niet. De beschikbare stenen moeten altijd met de klok mee gepakt worden. Je mag zelf bepalen met welke steen je begint. Plaats de stenen een voor een op één van de vijf velden op je eigen spelersbord met de steen die je als eerste pakt onderop. Vorm zo een torentje.

Scoren

Je kunt op 2 manieren punten scoren. Als je kiest voor kleur scoren dan pak je minimaal twee bovenste stenen van dezelfde kleur van je spelersbord. Elke steen die je pakt wordt apart gescoord volgens de waardering die bij het betreffende veld is aangegeven. Na de puntentelling plaats je alle bovenste stenen van de gescoorde toren op het mandalabord. Begin hierbij in het midden en vul het bord kloksgewijs naar buiten toe aan. Leg je een steen op een van de speciale velden dan kun je daar 1 of 2 extra overwinningspunten mee verdienen.

Een andere manier om punten te scoren is om een willekeurig aantal bovenste stenen van je spelersbord te kiezen. Kleur en patroon is daarbij niet belangrijk. Voor elk van de gekozen stenen scoor je 1 overwinningspunt. Ook deze stenen leg je volgens de ‘normale’ regels op het mandalabord.

De punten worden meteen bijgehouden via het scorespoor op je eigen spelersbord.

Einde van het spel

Het einde van het spel wordt geactiveerd wanneer er op het mandalabord een steen op het handje gelijk aan het aantal spelers wordt geplaatst. De ronde mag daarna worden afgemaakt. Het spel eindigt ook als een speler in zijn beurt geen van beide acties, pakken of scoren, kan uitvoeren.

Er kunnen nog punten worden verdiend van de opdrachtenkaarten. De speler kijkt op de opdrachten beschreven op de opdrachtenkaartjes zijn voldaan. Zijn beide opdrachten voltooid? Dan mag de speler één kaart kiezen en het aantal punten aangegeven op de kaart vooruitzetten op de scorespoor.

De speler met de meeste punten wint het spel.

Mandala Stones is een hartstikke leuk spel. Als je aan de beurt bent moet je goed nadenken welke actie je het beste kun doen om zoveel mogelijk overwinningspunten te halen. Want daar gaat het allemaal om. Alleen als jij de meeste overwinningspunten haalt, heb je gewonnen. Het is de bedoeling dat je torens op je eigen spelbord maakt van de mandalastenen die je weet te verzamelen. Elk van de 5 torens hebben een eigen manier van scoren. Het is niet zo dat de hoogste toren per definitie beter is. Je hebt de neiging om te zoeken naar een mogelijkheid waarop je zoveel mogelijk stenen kunt verzamelen, maar soms heb je aan één steen gewoon genoeg om nog meer punten te kunnen scoren. Even #omdenken dus.

De spelregels zijn eenvoudig en het spel is snel te leren. Maar het spel heeft wel een leuke uitdaging, want je bent altijd op zoek naar de beste manier om zoveel mogelijk punten te scoren, al liggen de stenen altijd anders als jij graag zou willen. En dat maakt het spel juist heel spannend. Daarbij is het bij het verplaatsen van de artiest ook van belang om te kijken naar wat je achterlaat. Als je daar niet op let zou je zomaar veel goede stenen voor je tegenstander kunnen achterlaten en dat wil je natuurlijk ook niet.

Voor de liefhebbers van puzzelspellen

Hoewel Mandala Stones zeker een leuk spel is, is het geen verslavend spel. Het is geen spel wat je tientallen keren achter elkaar speelt. Sterker nog, als je het een paar keer gespeeld hebt in een week, dan is het ook wel weer goed. De herspeelbaarheid van het spel is niet zo heel hoog. Elk spel komt een beetje op hetzelfde neer en bij elk spel haal je ongeveer evenveel punten. Maar voor de afwisseling is Mandala Stones beslist leuk om het er regelmatig bij te pakken en één of twee keer te spelen.

De vormgeving van het spel is prachtig. De persoonlijke spelborden vind ik persoonlijk wat aan de zwakke kant omdat deze van dun karton is gemaakt, maar de andere materialen zijn sterk en gaan niet zomaar stuk. De mandalastenen hebben 4 prachtige, vrolijke en heldere kleuren waardoor het er erg vrolijk en mooi uitziet. De stenen doen mij weer denken aan het spel Azul.

Kortom: Mandala Stones is een prachtig vormgegeven spel voor liefhebbers van puzzelspellen. Eenvoudig, maar het biedt wel een leuke uitdaging. In dit spel ben je altijd op zoek naar de beste set om zoveel mogelijk punten te scoren.

Titel: Mandala Stones
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 10+