Review: Lamaland | 999-Games

Lamaland, puzzelspel van 999-games

Onze spellenkast puilt uit, maar er kan altijd meer bij. Hoe dan ook. Er komen zo ontzettend veel prachtige spellen uit en het liefst zou ik ze allemaal willen proberen. Een spel waar ik zo ontzettend benieuwd naar was, is het spel Lamaland, nog niet zo lang geleden uitgekomen bij 999-Games. Inmiddels hebben wij dit spel al een heel aantal keren gespeeld en in dit artikel deel ik wat wij ervan vinden.

Lamaland – 999-games

Het landschap is wild, ongelooflijk mooi en ….vol lama’s?!

Als boer in een berglandschap ga je akkers aanleggen, waarop je cacao, maïs en aardappelen gaat telen. Ook ga je dorpelingen aannemen, die jou gaan helpen om een zo groot mogelijke oogst te behalen. Met de oogst ga je lama’s kopen, die punten waard zijn. Naast dat je zoveel mogelijk lama’s probeert te verzamelen, moet je ook op speciale doeltegels letten. Deze doeltegels geven je punten als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. De speler met de meeste punten wint.

Lamaland is een tactisch tegellegspel, waarbij je goed vooruit moet denken. De doeltegels zijn bij elk spel anders, zodat Lamaland veel variatie geeft. Ook heeft het spel speciale regels voor zowel gevorderde als beginnende spelers.

• 4 starttableaus
  • 60 landtegels
  • 12 funderingtegels
  • 36 gewassenfiches
  • 16 markeerfiches
  • 24 munten
  • 30 karakterkaarten
  • 16 doelkaarten
  • 48 lamakaarten
  • 1 scoreblok
  • 33 lama’s
  • 1 herdersstaf
  • de spelregels

• De landtegel worden gesorteerd in stapels in het midden van de tafel gelegd.
  • De gewassenfiches, munten en lama’s leg je gesorteerd als voorraad op tafel.
  • Vorm van elke soort lamakaart een gedekte stapels. Neem, afhankelijk van het aantal spelers, een aantal kaarten van de stapel en leg deze in een kolom op tafel, waarbij de getallen van boven naar beneden aflopen. (6 kaarten bij 2 spelers, 8 kaarten bij 3 spelers en 11 kaarten bij 4 spelers).
  • Leg de karakterkaarten in een gedekte stapel op tafel, draai de eerste 5 kaarten open.
  • Trek willekeurig 3 paarse en 4 blauwe doelkaarten en leg deze open op tafel.
  • Geef elke speler een starttableau, 3 funderingstegels en 4 markeerfiches.
  • Bepaal de startspeler, hij krijgt de herdersstaf met 0 munten. Speler 2 krijgt 1 munt, speler 3 krijgt 2 munten en speler 4 krijgt 3 munten.
De voorbereiding van Lamaland van 999-games.nl

De speler mag de bovenste landtegel van een stapel naar keuze gebruiken om zijn landgoed uit te breiden. Hij legt de tegel volgens legregels aan zijn starttableau waardoor zijn landgoed groter wordt. Vervolgens mag hij een markeerfiche op een leeg veld van een doelkaart leggen. Of hij mag een markeerfiche naar een leeg veld op een andere doelkaart verplaatsen. Heeft de speler aan het eind van het spel een doel behaald? Dan ontvangt hij het aantal punten vermeld op het veld waar zijn markeerfiche ligt. Een speler heeft 4 markeerfiches die hij mag inzetten, dus hij kan maximaal 4 (van de 7) doelen behalen.

Of:

De speler mag de bovenste landtegel van een stapel naar keuze op zijn starttableau of eerder aangelegde tegels leggen. Dit gebeurt volgens een aantal legregels. Na het bouwen mag de speler zijn oogst binnenhalen. Voor elk symbool dat hij met zijn tegels bedekt heeft ontvangt hij het desbetreffende fiche; mais, cacao, aardappel, een munt of een karakterkaart.

Een karakterkaart levert nuttige extra acties op gedurende het spel. Op deze manier verzamelt de speler gewassenfiches die hij na het bouwen (of uitbreiden) mag gebruiken om één lama te voeden. Daarvoor legt hij 4 mais, 4 cacao of 4 aardappels (of 2 munten voor elk gewasfiche dat hij mist) terug in de voorraad en pakt hij de bijbehorende lamakaart met de hoogste waarde uit het midden van de tafel. Deze kaart legt hij open in zijn verzameling. Na het voeden pakt de speler een lama uit de voorraad en zet hij deze lama op een groen veld in zijn landgoed.

Einde van het spel

Wanneer er nog maar één soort lamakaarten of nog maar 4 landtegels in het midden van de tafel ligt, wordt het einde van het spel geactiveerd. De ronde wordt afgespeeld, zodat elke speler evenveel aan de beurt is geweest.

1. Elke lamakaart die de speler in bezit heeft is het aantal punten waard zoals aangegeven op de kaart. Tel de punten van alle kaarten op.
  2. Elk resterende gewassenfiche is 1 punt waard.
  3. Elk 2 munten is 1 punten waard.
  4. Een speler mag 4 markeerfiches op de doelkaarten inzetten. Voor elk markeerfiche bepaalt de speler of het doel behaald is. Zo ja, dan ontvangt hij het aangegeven aantal punten.

Tel voor elke speler alle punten bij elkaar op en de speler met de meeste punten wint het spel.

Sommige spellen lijken ingewikkelder dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dat is ook het geval met lamaland. De grote hoeveelheid aan onderdelen zorgt ervoor dat het in het begin wat ingewikkeld leek. Het kostte dan ook eventjes tijd om alle onderdelen te sorteren en klaar te leggen volgens de beschrijving in de handleiding. Ben je eenmaal aan de slag met het spel, dan blijkt het ingewikkelde reuze mee te vallen. Je hebt kort gezegd maar twee opties: uitbreiden of bouwen. Hoe simpel kan het zijn. Wat wel van belang is, is dat je de doelkaarten en de karakterkaarten leert kennen. De uitleg van elke kaart vind je heel duidelijk in de handleiding.

Lamaland is echt wat je noemt een puzzelspel. De tegels wil je zo perfect mogelijk aansluitend neerleggen. Wanneer je gaat bouwen wil je een tegel op zo’n manier neerleggen dat je flink wat goederen in een keer kunt binnenhalen. Want de goederen heb je weer nodig om lama’s te kunnen voeden. En het liefst wil jij als eerste de lama’s voeden, want die leveren de meeste punten op.

Doelkaarten

En vergeet ook de doelkaarten niet. Doelkaarten leveren pas aan het eind van het spel punten op, maar gedurende het spel moet je er wel voor zorgen dat je de doelen op de doelkaarten gaat behalen. Tijdens het spel moet je steeds die doelkaarten in de gaten houden. Goed vooruit denken is dus bij dit spel belangrijk. Elk spel heb je weer andere doelkaarten die je wilt behalen en dat maakt het spel afwisselend, elk spel is weer anders. Er had wat mij betreft nog net iets meer variatie in het spel mogen zitten als het gaat om de vormen van de tegels. Er zijn 5 verschillende vormen. Ik had het wel een meerwaarde gevonden wanneer er 10 verschillende vormen in de doos zaten waarvan je er 5 moet gebruiken, bijvoorbeeld.

De karakterkaarten maken het wat makkelijker, die kunnen bijvoorbeeld extra geld opleveren. Of je kunt twee goederensoorten met elkaar ruilen.

Het is wel een spel waarbij ieder voor zich speelt. Je kunt elkaar weinig dwarsbomen, wel iets, maar niet veel. Daardoor is het ook met twee spelers leuk te spelen. Wel merken we dat het totale puntenaantal heel dicht bij elkaar ligt. Het is elk potje weer spannend wie er net wel en wie net niet wint.

Lamaland is absoluut een leuk spel, een aanrader wanneer je van puzzelspellen houdt. Het is een leuk spel om met regelmaat eens 1 of 2 keer te spelen. Wij vinden het geen verslavend spel dat avond na avond op tafel komt.

Titel: Lamaland
Uitgeverij: 999-Games
Aantal spelers: 2-4