Review: Great Plains | 999-Games

Great Plains een tweespelersspel van 999-Games

De Great Plains vormen een groot vlak gebied, waarvan grote delen grasland met enkele bosgebieden. Ook vindt er landbouw plaats, waaronder mais, graan en veeteelt. Daarnaast zijn er nog prairies en steppes. De Great Plains (letterlijk: grote vlakten) strekt zich uit van de Amerikaanse staat Texas in het zuiden, tot over de Canadese grens in het noorden. De Great Plains waren aanvankelijk het leefgebied van de Indianen en de bizons. Nadat de bizons zo goed als uitgestorven waren en de Indianen waren verbannen naar reservaten, werden de vlaktes hoofdzakelijk gebruikt om kuddes vee te weiden. Tegenwoordig staan de Great Plains vooral bekend om de ranches, boerderijen met grote stukken land rondom. In dit gebied speelt het spel Great Plains van 999-Games zich af.

Great Plains

Verover met jouw stam de grote vlaktes van de oertijd! In dit spel moet je in elke vlakte van het speelbord met jouw stamleden de meerderheid krijgen. Je begint met voorzichtige stappen vanuit je persoonlijke grot, maar legt al gauw met getemde dieren grote afstanden af op zoek naar vruchtbare grond en bronwater. Wie het slimst meerderheden per vlakte vormt, wint!

• 7 dubbelzijdige tableaus
  • 6 grotfiches
  • 40 stampionnen – 20 vossen en 20 slangen
  • 9 totemfiches
  • de spelregels
Inhoud van het spel Great Plains.

Schud de 7 tableaus. Leg 1 tableau in het midden van de tafel en leg de ander 6 tableaus eromheen. Dit is het spelbord. Elke speler neemt 3 grotfiches en 20 stampionnen in zijn kleur. Het spelbord toont vakjes met gebergtes (berg, grot of bron) en laagland (steppe, of totemdieren: paard, adelaar of beer).

Spelverloop

Het spel speel je in 2 fases:

Fase 1

De speler die begint legt een grotfiche op een nog leeg grotveld op het speelbord. Daarna legt de volgende speler een grotfiche op een leeg grotveld. Ga zo verder totdat elke speler zijn 3 grotfiches op het speelbord heeft geplaatst. Fase 1 is daarmee voorbij.

Fase 2

De speler die als laatste een grotfiche heeft geplaatst mag in fase 2 beginnen. Daarna zijn de spelers afwisselend aan de beurt. Elke speler zet in zijn beurt een stampion op een leeg laaglandveld dat aan zijn eigen grotfiche, of aan een eerder gezette pion van zijn kleur grenst. Het is niet toegestaan op een pion in het gebergte te zetten. Fase 2 is voorbij als alle spelers al hun stampionnen hebben geplaatst.

Elke keer als een speler zijn pion op een adelaar, een beer of een paard plaatst, mag hij het betreffende totemfiche uit de voorraad in bezit nemen, echter, op = op. Een speler mag aan het begin van zijn beurt een totemfiche die hij in bezit heeft inleveren om de speciale actie van het betreffende totemdier uit te voeren.

Paard

De speler mag een stampion op een leeg laaglandveld zetten dat 2 stappen verwijderd is van zijn grot of andere pion in zijn kleur. Je hoeft je pion dus niet aangrenzend te plaatsen, je mag een vakje laagland overslaan.

Adelaar

De speler mag een stampion op een leeg laaglandveld plaatsen dat 2 stappen verwijderd is van zijn grot of een andere pion in zijn kleur. Daarbij moet hij over 1 gebergteveld heen vliegen. De speler zet zijn pion op het direct tegenoverliggende laaglandveld aan de andere kant van de berg.

Beer

De speler mag zijn pion op een bezet veld zetten en daarbij de pion die al op het veld staat in een rechte lijn naar een aangrenzende laaglandveld verplaatsen. Daarbij is het ook mogelijk dat een pion van het speelbord valt. Deze pion gaat dan uit het spel.

Puntentelling

Als alle stampionnen op het speelbord zijn geplaatst is het spel afgelopen. Een jachtgebied bestaat uit één of meerdere steppevelden (de gele vakjes). Tel nu één voor één de jachtgebieden. De speler die de meeste pionnen in een jachtgebied heeft staan, krijgt voor elk steppeveld in het jachtgebied 1 punt. Voor elke bron in het jachtgebied aanwezig krijgt de speler een extra punt. Staan er evenveel pionnen van elke kleur in een jachtgebied, dan krijgt geen van beide spelers daar punten voor.

De speler met de meeste punten heeft het spel gewonnen.

Ik heb Great Plains een aantal keer met mijn man gespeeld, maar ook een aantal keer met Joas. Great Plains is een vermakelijk spelletje, maar ik vind het leuker om dit spel met Joas te spelen, dan met Arjan. Ik leg het je uit.

Great Plains is een leuk spelletje. Vanwege het modulaire spelbord is elk spel weer anders, dat houdt het spannend, elk spel weer. Het is een toegankelijk spel met eenvoudige regels, je leert het spel snel. Al na één potje heb je het in de vingers. De snelle beurten en korte spelduur maken dat het een vlot spel is. Leuk voor tussendoor, als je met z’n tweeën bent en geen zin hebt in iets ingewikkelds en toch iets leuks wilt doen. En toch? Als wij met z’n tweeën een spel willen spelen, zullen wij slechts zelden dit spel pakken, daarvoor hebben wel wat uitdagendere spellen in de kast staan.

Ik speelde het spel ook met Joas

Ik werd enthousiaster over dit spel toen ik het met Joas speelde. De adviesleeftijd is dan wel 10+, maar omdat de regels zo eenvoudig zijn was het voor mijn 6-jarige niet moeilijk dit spel te begrijpen. Ook qua tactiek begreep hij dit spel meteen. Ik vind Great Plains leuker om met Joas te spelen omdat hij meer zijn best moet doen om het spel te winnen. Waar Arjan en ik al vrij snel zien waar we het beste een pion willen plaatsen, moet Joas langer over de volgende stap nadenken, waardoor het spel uitdagender lijkt. Voor hem is dit spel gewoon uitdagender dan dat het voor ons is en daardoor vond ik het ontzettend leuk om dit spel met hem te spelen. Al moet ik wel zeggen dat hij het behoorlijk goed snapt zonder aanwijzingen van ons. Erg leuk!

Great Plains is een leuk, toegankelijk, tactisch spelletje met eenvoudige regels. Dat maakt het spel leuk om met kinderen te spelen of als tussendoortje voor als je even geen zin of tijd hebt in een ingewikkeld spel. Het grote voordeel is dat het speelbord modulair is waardoor elk spel weer anders is. We merken echter wel dat het spel soms al uitgespeeld is voordat we alle stampionnen hebben geplaatst. Het is soms zo dat de laatste pionnen die je plaatst geen invloed meer kunnen hebben op je score en je deze daardoor gewoon zomaar ergens kunt zetten.

Great Plains van 999-Games; een leuk tweespelersspel

Titel: Great Plains
Uitgeverij: 999-Games