Recensie: Zo cool is wetenschap & Zo cool is wiskunde | Deltas

Zo cool is wetenschap van uitgeverij Deltas

Uitgeverij Deltas heeft ontzettend veel leuke puzzelboeken en informatieve boeken voor kinderen. We hebben er al een aantal in huis en de kinderen lezen of puzzelen er veel in. Nu hebben we er weer twee boeken bij die heel goed in de smaak vallen: Zo cool is wetenschap en Zo cool is wiskunde. Met name Zo cool is wetenschap is momenteel bij ons favoriet.

Zo cool is wetenschap

Verbluffende trucs en proefjes waarmee je familie en vrienden zal verbazen!

Vind je wetenschap cool? Wil je je vrienden en familie van hun sokken blazen met je kennis van biologie, fysica en chemie? Dan heb je geluk! Dit boek staat boordevol ongelooflijke optische illusies, supercoole experimenten, stiekeme trucs, hilarische grapjes en ‘magische’ wetenschappelijke proefjes. Zoek een gewillig proefkonijn, test alles uit en val van de ene verbazing in de andere. Want zo leuk kan wetenschap zijn!

Zo cool is wetenschap

Zo cool is wiskunde

Vind je wiskunde cool? Wil je je vrienden en familie van hun sokken blazen met je kennis van getallen, meetkunde en vraagstukken? Dan heb je geluk! Dit boek staat boordevol supercoole trucs, ‘magische’ vormen, ongelooflijke weetjes, vreemde patronen en breinbrekende raadsels. Test alles eerst zelf uit en gebruik de trucs daarna om je familie en vrienden voor de gek te houden. Want zo leuk kan wiskunde zijn!

Zo cool is wiskunde

Het boek Zo cool is wetenschap staat boordevol met proefjes. Laatst deed ik samen met Joas een aantal proefjes uit het boek. Met een touwtje trokken we een ijsblokje zo uit een glas water naar boven en we lieten een rozijntje op en neer bewegen in een glas prikwater. Ook ontdekten we hoe je van één A4-tje een stevige brug kunt maken. Enorm leuk. Elk proefje wordt duidelijk uitgelegd hoe het moet. Daarnaast wordt ook duidelijk uitgelegd hoe het kan. Daarmee zijn die proefjes dus enorm leerzaam. Wat ik bij elk proefje wel mis is een duidelijk overzicht van de spullen die je nodig hebt voor een proefje.

Zo cool is wiskunde staat boordevol met allerlei opdrachten, puzzels en raadsels rondom het thema wiskunde. Zo leer je hoe je een perfecte ster moet tekenen, hoe je volume moet bepalen, leer je meer over de betegeling van Escher en ontdek je het raadsel van het driehoek. Interessant dus. Er valt nog genoeg te leren als het gaat om wiskunde, dat blijkt wel met dit boek.

Deze boeken zijn thuis te gebruiken om samen met je kinderen aan de slag te gaan. Als je leerkracht bent, dan kun je ze ook zeker op school gebruiken. Geef de kinderen in de klas die wel wat uitdaging kunnen gebruiken eens een wiskunde-opdracht uit dit boek, of laat je klas eens een proefje zien uit het wetenschapsboek. En maak de proefjesles af door er nog een filmpje bij te zoeken waarin alles nog eens duidelijk wordt uitgelegd. Sinds deze week sta ik weer 2 dagen in de week voor de klas en ik ben zeker van plan om eens een paar proefjes in mijn klas te laten zien.

Titel: Zo cool is wetenschap
Auteur: Anna Claybourne
Uitgeverij: Deltas