Review: Undo – Bloed in het donker | White Goblin Games

Bloed in het donker

White Goblin Games heeft een serie van 3 nieuwe spellen in het assortiment, spellen waarbij ik mocht meehelpen met het vertalen daarvan! Superleuk natuurlijk als je op een dag de daadwerkelijke versie op het Spellenspektakel ziet liggen en je ze vervolgens ook echt in handen mag houden. Het gaat om het spel Undo. Bij Undo probeer je een paar kleine gebeurtenissen in het verleden ongedaan te maken om zo de toekomst te beïnvloeden en daarmee de dood van een persoon te voorkomen. Klinkt het vaag? Ik vertel je in dit artikel meer over het spel Undo – Bloed in het Donker.

Undo – Bloed in het donker

Verhaal

Je bent een Architect van het Lot. Je kunt de tijd stilzetten en naar specifieke momenten in het leven van een overleden persoon springen om zijn lot te veranderen. Kun jij gebeurtenissen in het verleden aanpassen, zodat de dood wordt voorkomen?

Deze missie brengt je naar Chicago in de jaren ’20.

• 25 grote kaarten
  • 60 kleine kaarten

Spelregels van Undo – Bloed in het donker

Het spel bevat geen spelregels. In het spel zitten alleen een stapel grote en een stapel kleine kaarten. Belangrijk is dat je de kaarten niet bekijkt en in de volgorde laat zoals ze gestapeld zijn. De stapel grote kaarten begint met 9 Uitlegkaarten. Je begint met lezen van de eerste kaart en volgt precies de aanwijzingen op die erop beschreven staan. Het wijst zich allemaal vanzelf.

Als de kaarten gesorteerd zijn zoals is aangeven op de uitlegkaarten dan kan het spel daadwerkelijk starten.

De 13 verhaalkaarten leg je in oplopende volgorde in een rij voor je op tafel. Draai verhaalkaart 12 om en lees deze kaart.

Vervolgens pak je de stapel met kleine kaarten. De 9 tijdkaarten en de 4 vergrootglaskaarten leg je in in 2 aparte stapeltjes voor je neer. De 33 levenslotkaarten leg je in één gedekte stapel boven verhaalkaart 12. Dan blijven er nog 13 kaartjes met aanwijzingen over. De 13 kaartjes leg je onder de 13 verhaalkaarten, onder elke kaart één klein kaartje. Zorg ervoor dat het nummer van de aanwijzing overeenkomt met het nummer van de verhaalkaart.

Undo Bloed in het donker

En starten maar

Het spel ligt klaar, nu kun je daadwerkelijk beginnen. Je speelt als team, maar de speler die aan de beurt is (je speelt met de wijzers van de klok mee) mag de uiteindelijke beslissingen nemen. De speler die aan de beurt is legt als eerste een tijdkaart in de doos terug en bepaalt vervolgens welke verhaalkaart hij wilt omdraaien. Deze kaart wordt hardop voorgelezen. Nadat je het verhaaltje voorgelezen hebt, volgen er 3 opties. “Je zorgt ervoor dat … ” en vervolgens heb je een keuze uit optie A, B of C. Bespreek met elkaar welke van de 3 opties jullie willen kiezen. Neem de tijd om verschillende theorieën te bedenken. Kom je er niet uit, dan mag je een vergrootglaskaart in de doos terugleggen, en de bijbehorende aanwijzing omdraaien en lezen. Hopelijk brengt die aanwijzing jullie een stapje in de goede richting. Dit mag maar 4 keer per spel.

Als je een van de drie opties hebt gekozen, dan zoek je het corresponderende levenslotkaart uit de stapel. Deze kaart leg je boven het gekozen verhaalkaart. Heb je bij verhaalkaart 8 optie B gekozen, dan pak je uit de stapel de kaart 8B en deze leg je boven verhaalkaart 8 neer.

Heb jij het lot ten goede kunnen veranderen?

Als je het verhaal ten goede hebt veranderd, dan krijg je pluspunten. Heb je de situatie alleen maar erger gemaakt, dan krijg je minpunten. Als je 0 punten hebt, dan zullen de gebeurtenissen in het leven van de overledene precies weer zo verlopen.

Als de 9 tijdkaarten op zijn, dan tel je alle punten van de levenslotkaarten bij elkaar op en de minpunten trek je er weer af. Op de oplossingskaarten kun je lezen hoe goed, of niet goed, je het lot van de overledene hebt veranderd. Ook kun je lezen wat er nu écht gebeurd is en vind je er een lijstje met de meest belangrijke beslissingen.

Omdat ik het spel vertaald heb, wist ik al een beetje hoe het verhaal zou verlopen en wat de belangrijkste aanwijzingen waren om het lot van de overleden persoon te veranderen. Maar het was ook alweer een half jaar geleden dat ik het verhaal helemaal gelezen heb, dus was ik het hier en daar ook weer wat vergeten. En ik deed het samen met mijn man, die er nog wel helemaal blanco instond, ik heb vooral hem laten denken.

Wij vonden het superleuk om met het spel aan de slag te gaan en om zo te proberen om de juiste aanwijzingen te zoeken die ervoor zouden zorgen dat de ‘overledene’ niet zou overlijden. Ja het klinkt wat vreemd. Eigenlijk is het een soort puzzel die je moet oplossen en hiervoor moet je soms echt logisch nadenken. Want welke van de 3 opties zorgen er nu voor dat de overledene niet zou komen te overlijden en waarom? Hierover moet je met elkaar van gedachten wisselen en samen kun je best een heel eind komen.

Een teamspel

Het spel heeft ietsje weg van een Escape Room spel, maar dan heel anders. Wat ik wel een klein beetje een nadeel vind is dat je deze spellen maar één keer kunt spelen. Als je een slechte score hebt, dan zou je het nog een keer kunnen spelen, maar heb je het al supergoed gespeeld, dan is het niet meer zo leuk om het nogmaals te spelen. Wat ik ook zou adviseren is om dit spel te spelen als je met 4-6 personen bent, dan is het denk ik veel leuker en spannender als dat je het met z’n tweeën zou spelen. Met meerdere spelers kun je beter met elkaar in gesprek raken en nog meer theorieën bedenken over gebeurtenissen in het leven van de overleden persoon!

En als laatste nog even over de vormgeving van het spel; die is echt prachtig!

Titel: Undo – Bloed in het donker
Aantal spelers: 2-6 spelers